Geen leven meer in motor

Dag allen,

ik ben nieuw hier op dit forum, maar vlieg toch al enkele jaren met een nitro. De leercurve is lang en ik heb al wat crashes overleefd :(. Ik heb een veiligheidsbrevet gehaald, dus ik schat mezelf in als "gevorderde beginner". De laatste tijd gaat het steeds beter en heb ik het gevoel dat het nu leuk wordt.
Ik vlieg nu met nitro Raptor 30 V2 en tot gisteren was het perfect. Brandstof tanken, gloeipit aanzetten, motor starten, en direct vliegen. Ik vloog op Coolpower, maar de samenstellingssticker is er af dus ik weet het percentage niet meer. In ieder geval groene kleur.

Daarna ben ik gaan vliegen met Coolpower 20% - rode kleur - en een Enya #4 gloeiplug. De motor werd veel heter en ik heb de naald flink open gedraaid om meer rook te krijgen voor de koeling.

Opeens viel de motor stil tijdens het vliegen - gelukkig geen schade want ik was in een hoover van 2 meter boven de grond.

Daarna heb ik hem niet meer aan de gang gekregen, dus nu mijn vraag om hulp. De motor - Thunder Tiger Pro.H 39 - heb ik losgehaald en de cilinderkop eraf gehaald. Binnenkant had wat warte aanslag en die heb ik voorzichtig schoongemaakt met een doekje, voor zover het ging. Ook de carburateur los gehaald en schoon gemaakt en weer in elkaar, net als de uitlaat. Toch geen leven meer in te krijgen.

Wie heeft er tips hoe dit aan te pakken?

Albert
 
oh oh ...

Hoi Albert,

eerst maar welkom op MBF !

1. die groene Coolpower is , denk ik, een 10 % nitro geweest, max 15 %.
met een 20 % nitro krijg je ook meer power en de RPM van je motor gaat omhoog,
dus je krijgt ook meer temperatur:
Jou reaktie, de naalden rijker te stellen : top !

2. eerst zou ik kijken of die glowplug het nog doet (testen buiten de motor)
en dan in ieder gevall kijken, of die plug niet te heet is voor jou motor,
ik bv. gebruik in de OS55 en in de OS35 een OS8 plug, nooit probleemen.
Zo' n plug gaat ook af en toe stuk!

3. als je de motor weer in elkaar hebt, kijk of die nog kompressie heeft ( plug eruit en motor met de hand middels startpen draaien en met de vinger de plug-gat dicht drukken ...).

4. is dat alles ok en via jou brandstoffilter komt brandstof in jou motor, moet hij lopen ! Soms is het als het erg warm is, dat je bij het starten de throttle ietsje hoger moet doen, maar let op: is die te hoog en de motor begint te lopen, pakt jou koppeling en je kan de heli niet meer houden .

suc6 Albert, en wij horen het verder,

filmpjes en foto's helpen ook veel verder,
hier op MBF zitten echt al die profs, die weten alles, serieus
(en lachen mag je hier ook, ha ha)

groetjes van Heli-Uwe
 
Eventueel ook je slangetjes controleren op een lek, misschien heeft de motor te arm gelopen?
 
Dag Uwe en anderen

dat waren goede tips, laat ik ze nu even langs lopen wat het resultaat is.

1. ik heb gezien dat de RPM oploopt. De temperatuur van het systeem wordt maximaal 95 graden, en ik weet niet wat het maximum mag zijn, de specs zeggen daar niets over.

2. dit was raak! de oude plug trok namelijk wel normaal stroom en werd ook warm, maar toen ik het visueel buiten de motor controleerde bleek het dus niet rood te worden! Ik heb een nieuwe plug #3 gemonteerd.

3. compressie is ok

4. starten ging nu ok en hij draait dus weer.

Maar nu, bij het proefdraaien zonder bladen, en de heli gezekerd met een balk tussen de skids gebeurt het volgende. Bij lage throttle draait die lekker stationair. Bij hogere throttle krijg ik hem niet echt mooi draaien, de motor blijft een soort tussen klik houden. Vanaf een derde throttle stand loopt die af en toe op hol, maar ik kan het niet reproduceren wanneer het wel en niet gebeurt. Het toerental gaat dan sterk omhoog, en hij loopt erg mooi, als een naaimachine. En dan het toerental opeens terug na een paar seconden, geen rook meer uit de uitlaat en is de motor afgeslagen. Dit wil je natuurlijk niet in vlucht hebben.

Enig idee wat dat kan zijn?

wat zou dat kunnen zijn?
 
Waarschijnlijk een lek waardoor je ergens lucht aanzuigt.

Nooit je heli zonder bladen optoeren! Dat is niet goed voor de motor.
 
OK. De slangen zelf lekken niet, voor zover ik kan zien. Ik had ook een niewe header tank gemonteerd. Bij het tanken zie ik er een paar druppeltjes brandstof uitlekken, bij het flensje tussen het tankje en de uitvoerleiding. Dat past daar precies in elkaar, misschien dat er vuil tussen is gekomen. Wellicht dat daar lucht door lekt.
Ik zal eerst weer de oude toestand - zonder header tank - herstellen en dan kijken of het probleem is opgelost.

Zonder belasting ben ik inderdaad voorzichtig met de throttle, want de motor loopt dan lichter. Dano voor de waarschuwing.
 
RPM loopt op en weinig rook,
klinkt sterk na te weinig nitro

en ook die temperatuur van 95 graden lat zien ,
dat die kleine naald misschien te arm staat,

wat Laurens schrijft van een lek heeft natuurlijk de zelfde effect,
als bv. de slang van de uitlaat na de tank lek is.

Een moet voor zo een kleine motor is echt met bladen laten lopen,
de motor heeft amper massa en gebruikt dat gewicht van de bladen
om rond te lopen,

zou dat te gevaarlijk voor je zijn, zo heeft Vario bv. een systeem,
dat uit 2 kogels bestaat, die in plaats van de bladen aan de bladhouder
gemonteerd worden.

Mijn OS55 loopt tussen 65 en 85 graden,
lager loopt die niet meer,
hoger wil ik hem niet hebben, en is niet zo best voor de motor

een kleinere motor woord wel iets warmer,

maar kijk uit voordat je alles verstelt,
dat alle slangetjes en filters en membraan o.k. zijn,
en lat hem roken,
als die niet meer rookt is die al half overleden

Beste manier zou zijn, ga na iemand met ervaring met zo'n motor,
maar ik wil niet zeggen, dat je het niet kan,
alleen heeft die ander wel wat mee gemaakt,
ik b.v. heb al een gekillt ... (ander verhaal)

suc6, groetjes, Uwe
 
Ik neem aan dat je het rubbertje bedoelt, wat in de tank gaat?
Bij mijn header tank lekt deze ook na een lange tijd niet vliegen.

Maakt qua luchtlekkage in het aanvoersysteem niet uit, je motor pakt zijn brandstof uit de leiding, niet uit dat rubbertje.
Enigste puntje zou drukverlies zijn, maar zo extreem kritisch is dat ook weer niet.
Of er moet erg veel brandstof tussendoor komen..

Die van mij heeft na een maand of wat ook een stevige lekkage.
Na twee vliegdagen zet dat rubber een beetje uit door contact met brandstof, en is de lekkage weg.

Voor je motor, absoluut niet onbelast laten draaien...
Alleen stationair, verder niets.
Bladen erop, en belast testen, anders sloop je de motor.
Je geeft in de auto toch ook geen volgas met de koppeling in?

Verder, wat bedoel je met rare klik? Specifiek toerental? Klinkt het als een plotselinge stop van de motor, of een hik? Of meer als een klik in het geluid van de motor?
Doet hij dit ook met bladen erop?

Heb je de motor open gehad?
Ik heb nl wel eens een stuk hard in de motor gehad, wat er voor zorgde dat de drijfstang af en toe even vastsloeg in het carter. De motor miste dan net even 1 slag, en liep door.
Tot dat stukje hard naar boven ging, en daar alles verziekte.

Ff backplate eraf, ff zeker weten dat er geen harde stukjes in zitten.
Let op de lagers, daar komen de stukjes nog wel eens vanaf als deze kapot zijn.
Lagers mogen ook niet roestig zijn
 
ok. Er is veel expertise hier! Van de motor heb ik alleen de cylinderkop los gehad, en de carburateur er af. Dat is een simpele demontage, dus ook geen kritische afstelling meer.

Het geluid van de motor is een beetje "knetterend", drie pieken per cylinder slag, in plaats van een mooi regelmatige twee-takt. ik zal de backplate even loshalen en kijken of er iets in zit.

DE slang naar de uitlaat is een beetje bruin geworden door de hitte. Die zal ik vernieuwen. Wat is de functie daarvan? Ik dacht dat dat een simpele overloop was van extra brandstof. Blijkbaar niet.
Dank allen.
 
Als je toch bezig bent, is het beter om alle slangen meteen te vervangen. Elk klein gaatje kan al problemen opleveren.

Het slangetje van uitlaat naar tank is om tankdruk te creeren, dit heeft je motor nodig met aanzuigen!
 
Dat die motor zonder bladen ''op hol slaat'' is te wijten aan het feit dat ie geen belasting heeft.. zou daar niet zoveel waarde aan hechten dus.
 
Afgaand op de beschrijving, en dat je werkelijk opvalt dat dat slangetje bruin wordt, denk ik dat hij te arm staat.

Dat slangetje houdt de tank onder druk. De uitlaat heeft druk, dus zit dat slangetje daarop.
De druk perst de brandstof richting de motor, waardoor deze netter loopt en wat minder kritisch wordt.
Dit slangetje zal altijd wel wat bruin worden vlakbij de uitlaat. Als hij maar dicht is.

Verder moet er zowieso eigenlijk iedere zoveel maanden regelmatig vliegen even alle slangen vernieuwd worden.
en dan met name degene IN de tank, die verteren nl door de uitlaatgassen etc.
Zelf doe ik dit meestal eens in het half jaar ongeveer.

opletten met de slangen IN de tank, deze mogen niet te lang zijn! iets te lang, en het gewicht kan zich vacuum zuigen tegen de wand van de tank. gevolg: geen brandstof, motor uit.
Aangezien bijvoorbeeld align het oppikpunt van de tank ergens aan de zijkant heeft zitten, zit je dus met een probleem als de tank halfleeg is, en jij de heli op de linkerzij legt.
Slangetje hangt niet meer in de brandstof = lucht= motor uit.

Dus passen velen gewoon een header tank toe.
Bij een correct werkend brandstofsysteem komt hier bijna geen lucht in, en blijft dus altijd volledig vol. dus altijd peut voor de tuf.


Ff naar de lagers kijken, kijken of er delen missen.
even kijken of er geen "zandjes" in zitten (krukas eruit, vinger in de binnenschaal, beetje duwen en draaien. Voel je een "zandje" is het lager kapot. En is hij het nu niet, gebeurt het binnenkort wel)
Zeker bij een verse motor, let op het carter. Let op sporen of er iets heeft klemgezeten.
zelfde bij de bus, dus ff zuiger eruit, en even goed in het licht de binnenkant checken. Zit er een groef in = weg bus.. Dit vreet in no time je zuigerveer weg.

als alles ok is, in elkaar zetten.
en nooit meer zonder bladen starten.
 
ps, ik zie na een keer goed lezen dat hij spontaan tussendoor opeens warmer werd, en dat je rijker al hebt geprobeert..
persoonlijk zou ik het in een luchtlekkage in je brandstofsysteem zoeken, immers meer lucht = minder brandstof, dus armer mengsel.

Draai ook de naalden eens volledig uit de carb (ff slagen tellen hoever hij uitgedraait was, hoef je dat straks niet meer uit te zoeken)
er kan makkelijk wat vuil in de carb komen, wat de naald blokkeerd.

Dit, en een slang die lucht hapt, zouden beide je spontane probleem kunnen verklaren..
 
Ok, dat zijn mooie tips. Weer even op een rijtje wat ik heb gedaan:
1. alle slangen vervangen, maar niet die in de tank (bedankt voor de tip Student). Ik zal dat alsnog doen. Ik wist niet dat je die slangen zo regelmatig moet vervangen.
2. de motor heb ik niet verder uit elkaar gehaald, want in principe loopt die goed.
3. de naald verder uitgedraaid zodat de motor nog rijker loopt

het resultaat is:
- de header tank lekt niet meer bij het tanken, dus dat is mooi opgelost door de nieuwe slangen
- starten is weer zonder problemen, gloeiplug erop, aanzetten, starter erop en de motor draait
- hij draait heel vet; er komt veel rook uit de uitlaat en spetters olie. Ik kon zelfs even de uitlaat "leeg laten lopen"; er zal veel dikke olie in, die rood kleurig is. Dat is dezelfde kleur als de brandstof.
- maar de motor slaat nog steeds af na enige tijd!

Verder zoeken laat zien dat waar de uitlaat op de motor zit, daar is een naad. DE uitlaat zit zonder pakking vast op de motor. Uit die naad loopt zwarte olie. Ik heb geprobeerd de twee schroeven waarmee de uitlaat vastzit op de motor, verder aan te draaien. Nu blijkt de onderste schroef dol te zijn. De schroefdraad van de aluminium uitlaat is gewoon meegekomen bij het uitdraaien van de imbusschroef.

Zou het dus kunnen dat deze "lekkende uitlaat"er voor zorgt dat de motor steeds afslaat?

En weet iemand een oplossing hoe ik de uitlaat weer vast kan zetten, nu er een kapotte schroefdraad in zit?

Een foto van de uitlaat is te vinden op TowerHobbies.com | Thunder Tiger Muffler Raptor 30 V2

Albert
 
Hoi Albert,

best zou het zijn,
dat je een schroef gebruikt,
die door de motor en door de uitlaat gaat,
aan het andere einde gebruik je een moer (zeeftappende moer)
met misschien nog een veer-ringetje.

Sommige motoren / uitlaten gebruiken een pakking, sommige niet,
in een ander draadje gebruiken zij curril of hittebestendige loctide
of knippen een pakking zelf.

Die lekkage zou in ieder geval mee te maken hebben,
dat de motor niet goed loopt !!

Die eigenaar van deze Raptor heeft ook zo'n probleem .. thunder-tiger-raptor-g4 ..
zou maar aan het eind van de discussie kijken vanaf 4 augustus is het diezelfde vraag!

suc6 verder, Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kortweg, nee.
Wel slecht lopen, maar hij zou er niet zomaar van af mogen slaan.

Kortweg, ff met een moertje en contramoertje het spul vastzetten.
Daarnaast moet er gewoon altijd een pakking tussen.
Dat zwarte spul is altijd een goede indicator dat de uitlaat lekt.

Maar dat is echt niet van vandaag of gister.
Dat zal al langer aan de hand zijn.

Olie uit de uitlaat moet je ff niet teveel naar kijken als je lekker aan de naalden aan het draaien bent.
Als je alleen daarnaar kijkt, zit je zo te arm.

Maar, hij slaat aan, en slaat dan zomaar weer af?
Geen gesputter of gepruttel, geen "zwaar" geluid? Loopt ie ff redelijk normaal, om met gesputter af te slaan, is ie gewoon te rijk

Is de motor erg warm als hij eenmaal is afgeslagen (vinger op de kop), dan is ie nog arm
 
tijd voor update!
Ik heb het maar radikaal aangepakt. Ten eerste alle slangen vernieuwd. Daarna de carburator losgehaald en alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Toen heb ik ook een nieuwe uitlaat gekocht, want de standaard uitlaat laat steeds los, want die bestaat uit twee delen. Die trillen los als de temperatuur oploopt.
Als laatste, ik heb mijn analoge Futaba zender-ontvanger vervangen door een digitaal systeem van Graupner.


Ok, toen weer gestart, en een ervaren clublid heeft me geholpen. In eerste instantie ging het allemaal goed, starten geen probleem, maar na een tijdje slaaat die toch weer af. Dat bleek een te hoge temperatuur - een te arm mengsel. En daarnaast ook nog een gescheurde brandstofslang die in de hoofdtank zit. Dus ik heb die gescheure slang ingekort, zodat die niet meer lekt. En ik heb de stationair knop anders ingesteld, en de mengsel sproeier ook bijgesteld. Hetl lijkt nu goed te gaan, maar ik heb het dit weekend nog niet goed kunnen testen want er staat me net iets te veel wind (4 Bft). Dat vind ik een iets te groot risico voor een nog niet stabiel systeem.

Groet allen
 
leuk te horen Albert,

laat hem zo rijk mogelijk lopen, als het gaat,
dan gaat tenminste niks kapot,
en als de motor maar rond loopt, is wind geen probleem meer:

ik vlieg mijn 600er paddel Rex nitro bij allen wind,
en als die niet omvalt voor het starten, geen probleem, ha ha

suc6, groetjes
Uwe
 
ff in de gaten houden: die slang IN de tank is juist degene die het eerste verwisseld moet worden..
na een jaar oid redelijk vlieguren maken, valt dat ding van ellende gewoon uit elkaar.

Omdat dat slangetje dan zo slap wordt, kan deze dichtslaan.
Wat dus ook een arm loopgedrag geeft.

Inkorten van dat slangetje is ook altijd wat kritisch..
Dat slangetje moet wel goed in de hoek kunnen komen, zonder tegen de wand aan te komen.
Komt hij wel tegen de wand, kan hij zich vastzuigen. blijft hij te ver van de wand, gaat hij redelijk vlot lucht happen.

Een header tank is daar goed voor, en daar kun je ook goed aan zien of hij lucht hapt in de hoofdtank
dan wordt de luchtbel in de header nl groter tijdens de vlucht.

Daarnaast, met dit soort windomstandigheden ga ik liever met de heli op pad dan met een vliegtuig ;-)
maar dat kan ook aan mijn vliegtuigervaring liggen
 
Back
Top