geen mAh meer op accupack

Vraagje:

ik heb een 7.2 volt NiMH accupack 3000mAh. (merk HYPE?)

het pack leverd wel nog bijna 8 volt maar geen amperes meer.
de auto rijdt er dus wel nog bijna 30 minuten op maar alleen heel
langzaam.

wat kan hier zijn foutgegaan? ikzelf ben meer een bouwer en heb niet
zoveel verstand van de electronica.
het pack laadt ik normaal op met 500mAh zo'n 7 a 8 uur.
:?: :?: :?:

Alvast bedankt voor jullie reacties
 
Even de spanning van elke cel meten na het laden. Deze moet liggen tussen 1,2 en 1,5Volt.

mAh is eenheid van capaciteit, de hoeveelheid lading, milliAmpère maal uur.
mA is eenheid van stroom.

Je laadt dus met 500mA, niet met 500mAh.
 
Eens met Ron, waarschijnlijk is er een of meer cellen dood. Daardoor kan je nog wel rijden (op de overgebleven cellen) maar zal de spanning laag zijn, vandaar dat hij langzaam rijdt.

Soms kan je een cel weer oppeppen door er even een spanning op te zetten van 1,5-2 volt. Met een regelbare voeding of met een andere accu parallel erover. Doe dit steeds met korte tikjes. Als de accu weer bij komt dan gewoon laden (langzaam voor een uurtje of 14)
 
Als je een beetje goede lader hebt, zal deze continu 500mA door je accu sturen. Als je hem dan 8 uur laat zitten, ben je hem ook wat aan het overladen volgens mij.

Een handig rekensommetje is: capaciteit accu delen door laadstroom en dan 10% erbij.
Dus voor jou: (3000/500)*1,1=6,6 uur laden. Dus zes en een half uur zou voor jou al voldoende moeten zijn!
 
14-16 uur laden met één-tiende van de capaciteit, 300mA dus. Dan hoef je de tijd niet in de gaten te houden. Je moet het zo ook weer niet dagen achtereen laten laden.
 
Dankjulliewel voor de snelle reacties....

ik heb net alle cellen doorgemeten, ze geven allemaal
tussen de 1.32 en 1.33 volt af.

dus er is geen "dode" cel.

ik heb nog een Robbe ontladertje liggen die ik
vanavond de accu eens helemaal laat leegtrekken.

zal dan het pack eens laden op een lagere Mh en dan wat meer uurtjes.

kyo_set.jpg


Georgies wheelpages
 
Meet de cellen nu eens per stuk onder belasting. Ontladen is niet nodig als je met 300mA laadt.

Andere optie: een slecht kontakt of slechte bedrading kan tot spanningsverlies leiden.

Hoe is de motor, de commutator/koolborstels?
Wordt de motor heet?
 
Motor van de auto draait met andere accu-packs perfect.

mijn lader kent geen 300Mh, ik kan wel laden
op 140 of 180, volgende stap is 500.

zal ik eens laden op 180 ?
 
Je kunt meestal wel twee uitgangen parallel zetten, 140+180 -> 320milliAmpère.

Accupack is dus het probleem, met bijbehorende stekker, kabel en soldeerverbindingen.
Zijn de verbindingen tussen de cellen nog goed?
 
Back
Top