Geen rechtuit stabiliteit

• Topicstarter Topicstarter Bartho
  • Startdatum Startdatum
B

Bartho

Guest
Hallo,

Mijn Tamiya TA06 heeft geen mooie rechtuit stabiliteit. Zodra ik een stuurbeweging bijvoorbeeld naar links heb gemaakt wil de auto zodra ik het stuur recht heb weer naar links. Voor rechts hetzelfde verhaal. Om de rechtuit stabiliteit beter te krijgen heb ik geprobeerd de voorwielen wat meer toespoor te geven, echter dit maakt niet veel uit.
De servo is de low profile 1251 mg van Savox. De servosaver is nieuw evenals de rest van de auto...
De afstelling van de wielstanden heb ik gedaan aan de hand van een setupsheet van de TRF site. Behave de toespoor voor dan.

Ik hoor graag of jullie weten wat dit kan zijn.

Groet,
Bart

Probeer eens het volgende:

Zender en auto aan. Servo neutraal. Pak dan de voorwielen en beweeg ze naar links door de veer van de saver heen. Laat los en kijk of de wielen weer netjes in de middenstand komen. Hetzelfde rechts.

Hiermee check je of de saver wel netjes centreert. Check ook of de servo niet 'te los' zit.
Stuur eens me de zender terwijl je de voorwielen vasthoud. De servo saver moet dan z'n werk doen en de servomzelf hoort niet te bewegen in het chassis.

Als dat allemaal werkt en goed is........geef dan in plaats van TOESPOOR je voor wielen een beetje UITSPOOR.
Hierdoor rijd je auto makelijker recht uit en is hij stabiel te rijden rechtui.

Als dat allemaal werkt en goed is........geef dan in plaats van TOESPOOR je voor wielen een beetje UITSPOOR.
Hierdoor rijd je auto makelijker recht uit en is hij stabiel te rijden rechtui.

Zeker weten? :confused:

"Front:
Adding Toe In will decrease steering into a corner, but add steering out of a corner during acceleration. Toe In will also stabilize the car under acceleration. Toe Out will increase steering into a corner, but cause the car to wander a little on the straights and in bumpy sections. It is not normally suggested that you use more than 1deg of Toe In or Toe Out.

Bron: RC Tuning

Ik denk meer dat er voor of achter teveel speling zit, voor mogelijk in de besturing, en achter eventueel in de wielblokken. Als je achterwielen teveel vrijheid hebben, gaan ze willekeurig meesturen.

Wat voor servo saver zit er op de auto?
veel servosavers centreren niet mooi/ zijn niet sterk genoeg.

je kan het testen door een normaal servo hoorntje zonder saver op je servo te zetten en daarmee te rijden. Als het nu goed is is het de servosaver die het probleem veroorzaakt.
Zo niet dan zit het in afstelling en de speling van de auto.

Wat voor servo saver zit er op de auto?
veel servosavers centreren niet mooi/ zijn niet sterk genoeg.

je kan het testen door een normaal servo hoorntje zonder saver op je servo te zetten en daarmee te rijden. Als het nu goed is is het de servosaver die het probleem veroorzaakt.
Zo niet dan zit het in afstelling en de speling van de auto.

De servo saver kwam bij de kit. (Ta06 Pro) dit is een servo saver met drie ringen verenstaal. De ''hop up'' serco van tamiya.
Als ik aan de servo en servosaver voel zit daar bijna geen speling op. De voorwielen en de stuurinrichting hebben wel wat speling, maar niet meer dan mijn andere auto's. Daarnaast dacht ik dat je juist een klein beetje speling voor moet hebben zodat de wielen zelf de rechtuit positie kunnen vinden.
De speling achter zou het inderdaad kunnen zijn. Wellicht met wat shim ringen eruit halen?

Ik zie dat je een savox servo gebruikt. Ik heb dezelfde. Bij mij liep de servo wat stroef. Doordat het huis wat te strak was aangedraaid door meneer Savox klemde de uitgaande as. Draai de 4 schroefjes van de servo eens een kwart slag losser. De servo kan dan vrijer draaien. Ik denk dat je het zelfs wel kan horen. Ik gok dat de servo nu na een keer sturen blijft brommen. Omdat de servo motor de uitgaande as in de neutraal positie wil zetten maar kan dit niet vanwege de te hoge kracht die nodig is. Het kost in elk geval niks om het even te proberen.
Succes

Ik zie dat je een savox servo gebruikt. Ik heb dezelfde. Bij mij liep de servo wat stroef. Doordat het huis wat te strak was aangedraaid door meneer Savox klemde de uitgaande as. Draai de 4 schroefjes van de servo eens een kwart slag losser. De servo kan dan vrijer draaien. Ik denk dat je het zelfs wel kan horen. Ik gok dat de servo nu na een keer sturen blijft brommen. Omdat de servo motor de uitgaande as in de neutraal positie wil zetten maar kan dit niet vanwege de te hoge kracht die nodig is. Het kost in elk geval niks om het even te proberen.
Succes

Dat ga ik even proberen. Het klopt inderdaad dat de servo na sturen vaak wat blijft na zoemen / brommen.
Je bedoeld dus gewoon de onderste 4 schroefjes van de onderplaat van de servo?

De servo saver kwam bij de kit. (Ta06 Pro) dit is een servo saver met drie ringen verenstaal. De ''hop up'' serco van tamiya.
Als ik aan de servo en servosaver voel zit daar bijna geen speling op. De voorwielen en de stuurinrichting hebben wel wat speling, maar niet meer dan mijn andere auto's. Daarnaast dacht ik dat je juist een klein beetje speling voor moet hebben zodat de wielen zelf de rechtuit positie kunnen vinden.
De speling achter zou het inderdaad kunnen zijn. Wellicht met wat shim ringen eruit halen?

En toch zou ik het eens proberen zonder servo saver. Ik ken genoeg mensen die wel problemen ondervinden met de Tamiya High torque servosaver.
In mijn M05 echter functioneert hij best oke!
Kwestie van elk onderdeel uitsluiten door bij de servo saver te beginnen..

Probleem is opgelost.
1 draagarm hem ik met extra een shim ring gemonteerd. Omdat het de chassis conversie set van r-sector is kan het zijn dat een gat in het chassis net 1mm verkeerd is geboord waardoor de montage voor de ophanging net niet goede uitkomt.
tevens heb ik de onderplaat van de servo een tikje los gezet door de schroefjes een halve slag uit te draaien. Servo gaat nu nog sneller!

Auto blijft nu mooi recht na het sturen.
scheeftrekken doet ie alleen nog bij acceleren. (6T:p)

Bedankt voor de tips!

Back