Geen verf uit het pistool

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Jasper, 30 dec 2004.

  1. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Ik wou net gaan airbrushen. Dus ik doe wat verf in de beker en zet de compressor aan. Eerst natuurlijk de luchtknop indrukken en daarna het hendeltje naar achter halen voor de verf. Maar er komt geen verf uit. Het borrelt alleen maar omhoog. Hoe kan dit?

    Gister heb ik hem wel schoongemaakt, voor de eerste keer. Zeker verkeerd in elkaar gezet.
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Even met de naald in de nozle pierken, waarschijnlijk druk je er nog een boel troep uit.

    :| Je moet hem na elke spuitbeurt goed schoonmaken. Daarna de naald met vaseline insmeren en terug in de airbrush zetten.

    Hier een tutorial hoe je je airbrush moet schoonmaken: http://www.rlm.at/cont/thema06_e.htm
     
  3. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Satoer, het was ook de eerste keer spuiten ;-)

    Ik zal hem nog is uit elkaar halen.
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dan is je verf te dik
     
  5. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Gerard, dat zal heel goed kunnen. Want ik heb er gewoon een paar druppels uit het flesje meteen in de beker gedaan. Ik ga even kijken.
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    je hebt een evolution, welke naaldset gebruik je en welke verf ?
     
  7. Forrest

    Forrest Guest

    Verf te dik, omgeving waar je spuit te koud/warm, de druk van de compressor niet goed, airbrush niet goed terug in elkaar gezet.

    Maar je zegt dat het borrelt in de verfcub, dan zit denk ik de luchtkop niet goed dicht. Dat ding voorop beetje vaster draaien en moet als het goed is weg zijn.

    Succes

    Groeten Niek
     
  8. Forrest

    Forrest Guest

    Uhm..Satoer..zo krijg je een kromme naald, en een nieuwe naald is niet echt een koopje...

    Groeten Niek
     
  9. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Het is al opgelost. Ik heb hem nog een keer goed schoongemaakt en er kwam nog allemaal troep uit. En ik had het schroefje waarmee je de naald vast maakt niet goed vastgedraaid.

    Bedankt voor de hulp allemaal!
     
  10. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    @ Gerard

    ik gebruik de 0,2 mm naaldset en de verf is Createx.

    Ik heb weer een probleempje met mijn airbrush. Er komt pas verf uit als je de trekker voor de helft naar achter hebt gehaald. Wat kan ik hier tegen doen?
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de oplossing is simpel, behalve de detail series (fijnste pigment die createx heeft) krijg je geeneen createx door een 0.2 naald, dat is een veel te kleine naald voor onverdunde verf !!!
    zelfs de detail gaat er niet zomaar altijd doorheen.

    minimaal de 0.4mm gebruiken.
     
  12. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Als dat zo is zou ik voor een andere verf gaan. Ik kan de verf die ik nu gebruik (Pactra, ook op waterbasis) prima onverdund spuiten met de 0.2mm naald.

    De 0.4mm naald vind ik veel te grof.
     
  13. beagle

    beagle Guest

    Er zijn verven voor de airbrusher van CREATEX en CREATEX Auto-Air.
    Je kan ze alletwee overal op gebruiken. Het verschil is, dat de "gewone" createx na het spuiten op gladde oppervlakten niet krasvast is. De Auto-Air is na gebruik op gladde ondergronden wel krasvast. Ze drogen alletwee mat op.
    Wil je met gewone "Createx" krasvrij dan moet je afwerken met K2.

    Als eerste moet je het flesje altijd goed schudden (net zoals andere verven), daarna verdunnen met water.Neem 2 delen verf en 1 deel gedistileerd water, geen waterleiding water.!!!! Dan gaat het wel met een 0,2 en een 0,3 mm airbrush. Dit is wel afhankelijk van de kleur. Goud en zilver zijn bijvoorbeeld zwaarder gepigmenteerd en kan je 1 op 1 verdunnen.

    Wat zeer belangrijk is, met welke verf je ook werkt.

    DE VERF MOET MELKDIK ZIJN.
     
  14. 1:50

    1:50 Guest

    Ik spuit CREATEX AUTO-AIR met naald 0.15 mm heb geen problemen
    luchtdruk 1 bar ook wel lager, pas ik aan zo dat hij goed spuit naald heb ik gepolijst
    ik gebruik 0.15 voor mijn modelbouw 1:50
    www.truckpalace.com dan onder truckmodellen mijn naam staat er bij
    menno mollema

    gr menno
     
  15. Hannibal

    Hannibal Guest

    Ik verdun de verf (histor) gewoon en filter het daarna door een pantykous (van de vrouw) zodat er nooit stukjes in kunnen zitten!
     
  16. Guest

    Guest Guest

    Koffiemelk? Volle, halfvolle of magere melk?... :p

    Nee, dit is niet om mee te spotten, we zijn langzaamaan overgestapt van volle naar halfvolle melk, en die is wat "dunner".

    Er bestaan speciale viscositeit-trechters, maar die brengen ons veel te ver van't onderwerp. Als je verf net wat dikker dan waer is, dan zou ze behoorlijk moeten kunnen dekken. Meervoudige dunne lagen zijn veel mooier en veiliger dan een volle, dikke laag, die toch maar in elkaar zakt.
     
  17. Hannibal

    Hannibal Guest

  18. beagle

    beagle Guest

    :lol: :hammer: :wink:
    Raffie ---> l volle melk.

    alle gekheid op een stokje.
    Je verf moet je zo verdunnen dat ze zo vloeibaar is , dat ze de consistentie heeft zoals volle melk. Ik heb ondervonden , bij mijn begin van airbrushen, en later bij ander modelbouwers dat dit gewoonlijk de eerste struikelsteen is in airbrushen. Meestal verdunt men niet genoeg!!

    Wat wil zeggen dat behalve speciale verf voor een airbrush, zoals "Golden, je bijna ieder verf moet verdunnen. Ook "Createx" en zeker en vast ook" Humbrol" en consoorten. En beter enkele dunne lagen spuit dan één dikke.
     

Deel Deze Pagina