Geen "voelbaar magnetisme"

Discussie in 'Electro auto's' gestart door 2RCFans, 26 apr 2021.

  1. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Meppel
    Hallo,

    Mijn zoon is een Traxxas Rustler 2WD aan het repareren voor een kennis. Buiten het feit dat de lagers van de motor roestig zijn en speling vertonen, heeft de rotor ook geen 'voelbaar magnetisme' meer.

    Ik kan me voorstellen dat dit kan komen door oververhitting, of doordat vuil in de motor de rotor rondom beschadigd waardoor de afstand rotor-stator groter wordt en de motor dus minder krachtig wordt, maar dit zijn gokjes. Kan iemand mij vertellen hoe dit komt?

    Er zijn voor deze motor revisiesetjes te koop (https://www.toemen.nl/rebuild-kit-v...-5x11x4mm-ball-new-motor-trx3352r-p-4183.html) maar denk dat dit niet voldoende oplossing biedt.

    Ben benieuwd naar jullie expertise & tips

    Groet!!
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Eens testen zou ik zeggen?
     
  3. 2RCFans

    2RCFans

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Meppel
    Hebben we gedaan, motor loopt gewoon maar heeft naar mijn idee helemaal geen koppel meer.
    Vandaar mijn vraag of iemand mij kan vertellen hoe dit komt....
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Die motor zal te heet zijn geweest en dan demagnetiseren de magneten.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat "voelbare magnetisme" heet officieel "cogging"
    dit zegt niet veel over een motor.
    het is dus niet zo dat een motor met veel cogging, weerstand, perse sterker of sneller is dan een motor die dit veel minder heeft.

    wat wel veel zegt, is wanneer dit op een motor afneemt.
    Eigenlijk zou je dan die weerstand moeten meten op de een of andere manier.
    en dit na een tijd gebruik nog eens meten.
    je kan hierin eigenlijk niet echt motoren in vergelijken. alleen 2 exact dezelfde motoren, merk en formaat etc. zitten er verschillen in de motoren, kun je het niet vergelijken.

    Hoe je dit type problemen ook kunt zien/achterhalen:
    even een goede overbrenging erop, een gemiddelde vertanding. of wat aan de lichte kant.
    dan zou de motor officieel relatief koel moeten blijven, omdat hij er niet zo hard aan hoeft te trekken.
    wordt de motor dan bij gebruik buiten proportie heet, is dat ook een teken dat er iets niet goed gaat in de motor.
    als de magneten demagnetiseren, moet de motor veel harder werken om de normale kracht eruit te persen.
    gevolg, motor wordt warmer of zelfs heet, terwijl de motor in nieuwstaat misschien niet eens warm werd.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dan heeft mijn twee-polige Lehner (LMT) ook geen koppel. Nooit gehad ook.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    by the way, waarom denk je dat de motor geen koppel heeft?
    grappige van een e motor is nl dat hij zichzelf gewoon opstookt in een poging aan je wens te voldoen.
    eigenlijk is dat het enigste wat je tijdens het rijden zult merken als je de motor heftig overbelast.

    of de regelaar fikt op.

    als de motor heel zwak aanvoelt, zou je ook eens bij de batterij moeten kijken.
    als deze het voltage in elkaar laat vallen als er wat stroom gevraagd wordt..
    is het probleem dus de accu :D
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    't Was meer bedoeld als kwinkslag. De motor biedt bij roteren van de as met de hand bijna geen weerstand. Laat je de LMT's gewoon hun werk doen in een R/C boot, auto of vliegtuig werken ze grandioos en uiterst efficiƫnt. Uiteraard zoals Lehner het noemt: "Teillast optimiert". Je moet de juiste motor (size en kV) kiezen voor de toepassing voor goed rendement.

    PS Zelf heb ik Lehner motoren in m'n beide Hydro 1 riggers. Ogenschijnlijk doodnormale elektromotoren. Ook in R/C auto zou LMT erg goed tot z'n recht komen (in Duitsland populair bij wedstrijden).
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    @eric_laermans
    Ik had het tegen de ts :D

    maar, als ik zo offtopic mag vragen: wat is er zo bijzonder aan die LMT motoren?
    2 polen klinkt als bijzonder.. ik kom ze zelf eigenlijk niet tegen..
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Het bijzondere aan LMT is hun efficiƫntie en bouwkwaliteit. Als LMT zegt dat hun motoren 50.000 rpm draaien zonder te exploderen dan doen ze dat ook. En dat is tijdens evenementen meer dan eens bewezen. Stel je koopt een tweedehandsje en stuurt 'm op aan LMT dan krijg je 'm niet van nieuw te onderscheiden weer terug (voor klein geld). In R/C auto's en R/C motoren vinden ze ook wel 'ns toepassing.

    Een voorbeeld zegt meer als duizend woorden. In deze boot: LMT 2260/5 met RPM tot 63.900 tijdens de speedrun.:
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2021
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina