Gefluit bij zwevers

• Topicstarter Topicstarter Matthias
  • Startdatum Startdatum
M

Matthias

Guest
hallo allemaal,

als je met een zwever eens snel vliegt begint die te fluiten.
Komt dit door de tipwervel of zijn er andere redenen?

matthias

Dan zul je elk kiertje wat je kan vinden aan je zwever moeten afplakken net zoals alle randjes en richeltjes die uitsteken. Fluiten betekend dat er extra weerstand is.

Theo Coenen zei:
Dan zul je elk kiertje wat je kan vinden aan je zwever moeten afplakken net zoals alle randjes en richeltjes die uitsteken. Fluiten betekend dat er extra weerstand is.
Klopt mee eens.
Maar het gehoor er van vind ik prachtig.
Toch wil ik het van de zomer proberen, alle kieren dicht plakken.
Ik denk dat hij inderdaad veel minder fluit.

wil je het gefluit echt helemaal weg krijgen dan niet alleen kieren maar ook uitsteekels zoals bv aansturingenvan bv ailerons aan de vleugel verwerken ( en das een klus bij een bestaand model)

Het moet niet helemaal weg, ik vind het juist zo mooi :oops:
Dan maar wat minder prestaties.
Het geluid wil ook wat :lol:

hmm ik heb en heel mooi stukje gevonden op

http://www.gliding4life.com/films.htm

en dan de ingebruik namen van de hydrostart (staan nog wel wat andere mooie filmpjes op), maar in dit stukje kan je sape miedema zien vliegen in (hoe kan het ook anders) de Fox hij maakt dan ook even een lowpas, kan je ook behoorlijk wat weerstand horen (het lijkt eerder een jet die voorbij komt dan een zweef kist

groetjes Dennis

Ha, een bende 1/1 vliegers hier...
Dan weten jullie ook dat het niet echt helpt om alles af te plakken. Een beetje prestatiebak heeft alles netjes afgedicht en fluit nog steeds behoorlijk eens hij op speed gaat doorsteken.
Vergeet de lucht rond het profiel hier niet...en daar valt niet veel aan te beginnen.

Keep on brainstorming jongens...

die ash26 van jou maakt geen mooi geluid meer, heb je er een fluitje op geplakt?

@peter,
een ls4 is nog behoorlijk stil, een zoomer met een ASK13 is veel leuker als het om het geluid gaat :twisted:

Groeten Halmar

Wat je hoort zijn de engelen die jouw zwever bewonderend nafluiten.

Harrie :)

een ls4 is nog behoorlijk stil, een zoomer met een ASK13 is veel leuker als het om het geluid gaat
Ooit al een twin astir I horen vliege tegen 90 km/h??
zelfs dat hoor je van kilometers afstand fluiten, en als je deze dan een keer een zoemer ziet maken ben je ook weer effe doof :lol: :wink:

matthias

Ik heb er geen fluitje opgeplakt hoor.
Een stukje tape op de naad, tussen de vleugels en de romp zou veel schelen denk ik.
Maar ik vind het geluid wel mooi :lol:

@bertus
Verander niets!!! het geluid is echt veel te mooi.
en zoals harrie zegt: Wat je hoort zijn de engelen die jouw zwever bewonderend nafluiten.

matthias

Matthias zei:
Ooit al een twin astir I horen vliege tegen 90 km/h??
zelfs dat hoor je van kilometers afstand fluiten, en als je deze dan een keer een zoemer ziet maken ben je ook weer effe doof :lol: :wink:

hoelang ben je dan doof als je er in zit?

groeten Halmar

Een Astir fluit niet, die krijst, dat herken je op een kilometer afstand :D
't is alsof je een ballon langzaam laat leeglopen met samengeknepen vingers. Dat zal wel komen door die prachtige romp-vleugel overgang.

Mooi om te zien dat de HA nog steeds bij de VCH rondvliegt.

Je kunt ieder model met ingebouwde Graupner of nog beter MPX remkleppen prima laten fluiten door de boven-beplanking van deze remklempen rondom 1mm kleiner te maken, door de onderdruk in de remklep ontstaat een "ingebouwde" fluittoon. :? Wel er voor zorgen dat de arretering van de klep voldoende is anders komt deze naarmate de snelheid hoger wordt naar buiten. :!:

Back