Geheugen draad - Memory draad

Geheugen draad / Memory draad.
Ik heb een paar vragen over dit spul.

Wie heeft dit al eens gebruikt in de modelduikbootbouw?
Wat zijn je ervaringen ermee?
Wat zijn de voorwaarden waar je aan moet voldoen om het te gebruiken?
Kun je dit gebruiken in een duikboot in het natte gedeelte?
En waar kun je het krijgen?

Ik zou deze draad willen gaan gebruiken in mijn duikboot boot waar ik nu mee bezig ben.
Maar weet niet of het te gebruiken is.
Wie o wie heeft er ervaring mee?

Hein

Hein,

Geheugendraad, als je dit vervormd door het bv. recht te trekken en het daarna in kokend water te dompelen, gaat het terug naar zijn oorspronkelijke vorm. bv. een figuurtje.
Heb je kokend water aan boord van je duikboot? of heb je een paar rollen op de kop kunnen tikken?
Wat had je zelf in gedachte dit voor te gebruiken?

[media=youtube]Mh31B4Ryn9U[/media]

Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Hans,
dat filmpje en nog veel meer had ik ook gezien.
Met memory draad zou je ook iets kunnen laten bewegen, bv een luik openen.
Als er stroom opgezet wordt dan wordt het langer of korter en kun je wat aantrekken of afstoten.
Zo zou je dus een luik openen of bv een mannetje in de toren omhoog kunnen laten komen.
Ik heb het lang geleden eens gezien met een kanon op een schip, dat kanon draaide zo.
En ik heb het nog niet want weet niet waar je het kunt krijgen?
Jij misschien?

Hein

Zoek maar op "flexinol" of "muscle wire" ... in water zal het niet werken, de draad wordt vervormt (bij deze producten korter gemaakt) door verhitting ("normaal" d.m.v. electrisch stroompje door de draad) bij afkoeling wordt de draad weer langer ... dit proces is "eeuwig" te herhalen ... en in een gesloten ruimte moet er voldoende "lucht" zijn om de draad snel genoeg te laten afkoelen ...

@ Koen; geheugendraad misschien wel, maar daar heb je voor Hein's toepassing niet zoveel aan. Daarvoor heb je dus muscle wire nodig en dat verkopen ze daar niet:
LET OP! Dit draad is NIET geschikt als zogenaamd Musclewire ook wel flexinol genoemd. Dat is een Titanium Nikkel legering met andere eigenschappen die wij NIET verkopen.

Ik ga eens kijken in de buurt in de winkels of het te krijgen is.
En dan maar gewoon proberen of het kan wat ik wil.
Bovenwater zal zeker gaan en als de boot onder gaat en de draad dus afkoelt zal het mannetje in de toren snel binnen komen.
Wordt vervolgd.

Hein

Back