Geheugen weg ut Optic6

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Koop ik vandaag een komplete kit Zoom400 welke al reeds ingesteld was kom ik thuis en is mijn modelgeheugen gereset.
De naam staat op AAAAA maar het vreemde is is dat de servo's niet meer uit willen slaan, ook na het instellen van de ATL niet....

Ben ik op Model-2 maar begonnen met vers programmeren.
Heb hem al geheel goed gezet met de REV maar de Collective hing gekoppeld aan het gas en nu krijg ik dat niet voor elkaar (ik moet ook zeggen dat de handleiding en het menu niet zo duidelijk is)

Kan iemand mij even op weg helpen hoe die MIX in te stellen ?

is er een NL versie handleiding ?
 
Weuh... FF basic.. Heb je een heli-programma? En staat het aan? Dan heb je een mixcurve, en das errug makkelijk met een cp heli ;) Een heli-programma mixed gas (meestal 4) met pitch (meestal 6) volgens een curve die je in kan stellen.

Succes,

Ton.
 
Ik dacht hem op Heli gezet te hebben, was dus niet zo :(

Nu staat ie op Heli en heb ik de mix automatisch erin zitten, dat wordt binnenkort denk ik heel veel trimmen en inderdaad de mixcurve instellen.

Goede leerstof voor een beginner :)
 
Allereerst modelgeheugen 1 : tamelijk griezelig, dat dit een softwarefout heeft opgelopen. Dit krijg je pas goed als je het desbetreffende geheugen reset. De standaardwaarden komen dan weer tevoorschijn en je kunt opnieuw beginnen.

Modelgeheugen 2, waar je mee bezig bent, moet op modeltype heli staan en op 'nor' van normal. Hiermee wordt de gasfunctie automatisch meegenomen met de pitch. Je moet daarna zelf wel eventueel de 5-punts gascurve instellen., maar dit is van later zorg.

Een Nederlandstalige handleiding is er helaas niet en zal er (naar mijn verwachting) ook niet komen.
 
Het resetten van het geheugen bracht hem inderdaad zeker weer terug op beginwaarden. Als ik klaar ben met het programmeren zal ik het model naar andere modellen kopieren.

Vanavond zal ik het even gaan proberen als ik de boel getrimd krijg.
 
Nee he, Roelof gaat ook de lucht in?....
is dat slim :wink:

door de sponsoring in de 1/8 auto's
nu dus geld over?
 
Een plan welke al jaren geleden geboren was. Had al een Robbe Mosquito maar dat was te groot voor het goede en wilde een Micro heli.

Toevallig was die onlangs verkocht zodat ik dat geld met een beetje bijleggen de heli van mijn dromen kon kopen :)
 
Net als M7H vraag ik me af wat voor effect zo'n heli'tje zal hebben op een doorgewinterde auto-freak. Vaak blijkt dit nog veeeeeel verslavender te zijn dan modelauto's en zie je zo iemand na verloop van tijd nog maar zelden op het circuit. Ik hou mijn hart dus vast.
 
Ik heb al vele zijtakken gedaan zoals ook boten, een vliegtuig, bigscale, electro en Micro 1:18
Niets gaat boven het spectakel van een 1:8 circuit racer.
 
Ik zal je wel even helpen Roelof, na dat mooie verhaal over inlopen van de motor wil ook wel even typen voor je ;).
Een heli heeft wat meer kanalen dan een autotje :lol:

Dit is overigens gebaseerd op de eclipse 7 (ik heb geen optic 6). de 7 kanaals versie van de optic 6 dus veel verschil zal er niet tussen zitten.

Zet de zender aan met de edit knoppen UP en DOWN ingedrukt.
Je komt nu in het modelgeheugen selecteer menu.
Kies een lege modelplaats (LEFT en RIGHT) en druk op UP
Geeft hem een naam bv: ZOOM met LEFT en RIGHT en INCREASE en DECREASE en druk daarna weer op UP
Selecteer HELI door op LEFT en RIGHT te drukken. Druk daarna INCREASE en DECREASE gelijktijdig in (SAVE) en druk weer op UP
Nu kom je in het SWASH menu. Hier moet je het type swashplate selecteren. De zoom heeft geen CCPM (cyclyc collective pitch mixing) maar een eenvoudige aansturing. Dit moet op NOR (normal) staan in de zender. Selecteer NOR met LEFT en RIGHT en druk op UP
COPY menu: niets mee doen, druk weer op UP
SFT.N menu: ook niets mee doen, druk op UP
Modulatie selecteren. Kies PPM met LEFT EN RIGHT (of als je een q-pcm ontvanger hebt QPCM) en druk op UP
TIME: hier kan je de tijd instellen dat je verwacht minimaal te kunnen vliegen op een accu pakketje. Zet dit in het begin maar op een minuut of 8 (INCREASE, DECREASE)
controleer of alles nog goed staat door er weer met UP voorbij te skippen.

Nu zijn de basis instellingen ingesteld. Zet de zender uit en weer aan.

Druk de UP en DOWN knop tegelijk in. Je komt nu in het setup menu van het model.
Ik geef even enkele belangrijke menu opties/volgorde van instellen. Je moet zelf even met de UP en DOWN knop naar de desbetreffende instelling gaan.
Als eerste trek je de ESC uit de ontvanger en druk je er een ontvanger accu in. Dit puur uit veiligheid dat de motor niet ineens als een gek gaat optoeren.

Ga naar het REV menu. Dit is het servo reverse menu. Met LEFT en RIGHT kan je een kanaal selecteren.
Als je (uitgaande van mode2 anders is het verstandig even de zender om te bouwen naar mode 2) de rechter stick naar rechts drukt moet de swashplate naar rechts kantelen (heli van achteren gezien). Kantelt die naar links moet je de servo reverse activeren op kanaal 1 (met de CLEAR knop)
Druk nu met de rechter stick naar voren. Gaat de swashplate naar achter moet je op kanaal 2 ook een servo reverse activeren.
Beweeg nu de linker stick omhoog, gaat de pitch compensator (op de hoofdas van de Zoom) omhoog? Als deze omlaag gaat => servo reverse op kanaal 6
Linker stick naar Links. Nu moet je even goed opletten. Nu moeten de staart bladen zo kantelen zodat de kop van de heli om zijn as naar links geblazen wordt door de staartrotor. Zal de kop naar rechts gaan met deze bladhoek => servo reverse op kanaal 4.
Nu komt een beetje trickie gedeelte. Het gas. De meeste controllers activeren zichzelf pas als ze een gas=0 signaal gekregen hebben. Beweeg de linker helemaal naar beneden. Haal de ontvanger accu los, sluit de motor controller aan en sluit de accu aan op de controller. Geef nu een klein beetje gas door de linker stick omhoog te brengen, gaat de heli op toeren? Zo niet: accu van de controller los halen (BELANGRIJK!). servo reverse op kanaal 3 zetten. Gas stick weer naar beneden. Accu weer aansluiten, en een beetje gas geven. Als het goed is werkt het dan nu wel.

Goed, nu voor de veiligheid kan je er weer beter een ontvanger accu op aansluiten. (de regelaar met ingebouwde BEC dus eerst los halen)

Ga naar het EPA menu. “End Point Adjustment” met de UP en DOWN knoppen
Nu moet je de kanalen 1,2,6 zo limiteren (met INCREASE/DECREASE) dat deze over het hele bereik van de stick nergens gaan aanlopen.
Kanaal 4 (de heck) moet je vaak afregelen op de gyro (zoals een GY 240 / 401 gyro van futaba). Indien dit niet het geval is kan je dit op de zender doen.

Kijk of alles netjes in het midden staat, swashplate vlak en pitch compensator in het midden van de as. Als alle sticks gecentreerd zijn.
Zo niet kan je dit oplossen met STRM menu (sub-trim). (elk kanaal kan je hier sub trimmen)

Als je een gyro hebt waarvan je de gevoeligheid via de zender moet aansturen kan je dat doen met het GYRO menu. Let er op dat rechtsonder NOR knippert. Normal betekend dat. De zender heeft 4 verschillende vlieg modes. Elke mode kan je aparte instellingen zetten voor de functie als er rechtsonder een vlieg mode knippert. Zie je dus rechtsonder ST1, ST2,ST3 of NOR knipperen heeft elke flight mode (stand van de daarnet genoemde schakelaren) een eigen instelling in dat menu.
Je kan Nor selecteren door de FLT MODE knop helemaal omhoog te klikken en de FLT COND ook omhoog te klikken. Stel nu de GYRO optie in op 70%. Dit is een mooie gemiddelde gyro waarde.
Haal de FLT COND schakelaar over (ST3 gaat nu knipperen!) en stel opnieuw 70% in. Als de staart gaat hunten tijdens het vliegen (links en rechts bewegen) dan moet je deze waarde verlagen. Zwalkt de staart te traag moet je deze waarde verhogen.

HOLD menu. Deze instelling is eigenlijk voor het stationair lopen van een brandstof motor. Ik gebruik dit altijd als veiligheidsschakelaar zodat de motor niet kan starten als deze om staat. Er staat standaad INH. Zet deze waarde op 0% met de INCREAS en DECREASE knop

THCV menu: De Throttle curve. (let er op dat NOR knippert) De zender heeft een 5 punts throttle curve je ziet boven 1 2 3 4 5 op elk punt kan je een andere waarde instellen. De standaard lineare curve van 0% naar 100% is voor het begin wel okay. Als je later merkt dat je te weinig toeren hebt bij het hoveren op 70% stick uitslag moet je de waarde van punt 3 en 4 iets aanpassen.

PTCH menu: De Pitch curve (let er op dat NOR knippert) Net als de throttle curve heb je ook een 5 punts pitch curve die met de zelfde stick van de throttle mee mixt. Stel als beginner niet teveel negative pitch in. Een beginner heeft nogal snel de nijging de pitch dicht te drukken bij een stuurfout. Resultaat is dat de heli keihard de grond in slaat.
Een pitch curve van 30%, INH, 50%, INH, 100% is wel okay voor een beginner. Ga hier niet blind op af maar kijk wat de bladhoek doet van je bladen.

RVMX: Dit is de grootste drama. “Revolution mixing” het mee mixen van de staart op de throttle curve. Als je geen Heading hold gyro hebt raad je heel erg sterk aan om deze te kopen.
De staart moet namelijk meer tegensturen als jij meer gas/ pitch geeft op de hoofdrotor. Doe je dit niet gaat de staart om zijn as draaien.
Een Heading hold gyro houdt de staart netjes op zijn plek zonder RVMX in te stellen. Heb je geen Heading hold gyro, kan je dit (zeker als beginner) het beste afstellen op een vaste draaitafel. Waar de heli veilig op kan draaien.

Zoooo… dat was het wel geloof ik. Als je later gaat 3D-en ;) ;) dan kan je de idle ups ook instellen zodat je het gas niet dicht trekt als je negative pitch geeft.

Druk gelijktijdig op UP en DOWN om het menu weer te verlaten.

Maak even met carbon staafjes een flink kruis onder de zoom, zodat die niet meteen omslaat. En ga maar voorzichtig hoppen. Let er op dat de staart de grond niet raakt. Deze tandwiel aandrijving is erg crash gevoelig :?
 
this maar net waar je van houd.
zo is het ook leuk.
niet iedereen doet het zelfde.
(zou soms wel makkelijk zijn)
 
Roelof zei:
Ik heb al vele zijtakken gedaan zoals ook boten, een vliegtuig, bigscale, electro en Micro 1:18
Niets gaat boven het spectakel van een 1:8 circuit racer.

Hmmmm,

Heb je wel een een F3D Pylonracer met 340 km langs zien komen. 8O
En dan ook nog de zender vast hebben :lol:

Robbert
 
Thanx Satoer, ik zal het nog eens doornemen maar veel dingen had ik al ondervonden mede omdat ik al een FF3 en een T3VCS gewend ben en daardoor veel kreten al ken.

Robert, al eens geprobeerd om met een 100 km/u auto´tje vol gas in een haakse bocht het rechte stuk af te gaan op maar 4 meter breed asfalt ?
Dan valt 50 meter wijd om een paal met 300+ in het niets :D
Als je zin hebt mag je het eens proberen, kunnen we eens wat afspreken ;) of anders Satoer ?
 
Die staat voor de winter ;-)

Ps. nog ff zitten rekenen op 4 meter asfalt een haakse bocht das een bochtstraal van +- 14 meter.
Met 100 kmh (maar dat doe je niet in een haakse bocht ) is dat zo'n G-tje of 10 max)
Wij doen bochtstralen van 18 tot 23 meter en met 36 G dan loopt de gang wel ietsje terug naar zo.n 325.

Maar don't worry wel :worship: voor 1:8 hoor.

GTZ Robbert
 
325 door de bocht klinkt anders ook wel leuk.....

maar zoals Roelof zegt, omdat het maar 4 meter breed is, is er geen ruimte voor een foutje, je MOET binnen die 4 meter blijven anders sta je nieuwe onderdelen te pinnen in de winkel........
 
Knap, zoveel ruimte om te missen en dan toch raken ;)

Dwalen we niet een beetje af ? (hoewel het een leuke discussie is)
 
Back
Top