Geinige mini karretjes

als voorbeeld
hier is de offset 3 mm, wat inhoud dat hij 3mm naar buiten komt tov van eentje met 0 offset
Er zijn heel veel kappen die een offset van de wielen vragen.. vaak zie je bij dat soort velgen een getalletje aan de binnenkant in de wielhub staan

Op een rc auto is profiel eigenlijk nutteloos :yes:
je wilt zoveel mogelijk rubber op de straat. zonder profiel gaat dat het beste
zie ook slicks in de racerij
in de RC wereld zetten we regelmatig harde banden (minder grip) op de auto, blijft de boel wat langer heel.
MAAR: ga je daar mee snel rijden, dan glijd hij op hoge snelheid ook best ver door (ben ik achter :yes: )

Qua accu, dat klopt volledig..
die HK accu's zijn nieuw, die originele is oud
die oude is versleten, de chemie doet raar, waarschijnlijk 1 cel overleden.
die ene cel trekt onder belasting de hele accu omlaag.

die nieuwe accu's trekken de belasting nog (makkelijk), dus dat gaat wel goed
cellen goed in balans, ik weet ook bijna zeker dat ze met dezelfde instellingen sneller opladen..
de lader hoeft nu niet zoveel te balancen

Laatst bewerkt:
Het begrip offset is me nu duidelijk.
Ben zo'n goudhaan die net weer bandjes met 3mm offset moest bestellen bij Amazon :cool:
De standaard 1/10 wielen met profiel die ik nog had liggen zijn afkomstig van een HPI Brushed Porsche model en dus ook met 3mm offset.

HPI was mijn reserve auto voor op de buitenbaan als de Serpent panne had.
Ging niet zo heel hard (45km/h op het rechte eind in de speedtrap) en stuurde ook niet scherp, maar altijd beter dan onvoldaan naar huis.
Onlangs nog mee buiten gespeeld in afwachting van de ZD RX-Rally drift car. Ging best goed met driften op de competitie slick buitenbandjes (Re 32). Helaas vond de achtersnaar driften op een basketbalveld niet zo leuk en werd een opgepikt steentje fataal. Het is nu een voorwiel aangedreven Porsche.

Maar die competitiewielen hebben dus 0 offset en passen prima onder het Chinese ZD RX-12 wagentje.
Van deze wielsets heb ik nog diverse sets liggen.

Heb ook nog supersoft competitie tapijtbandjes liggen, die lijken me dan weer niet geschikt voor asfalt.

Keuze voor geschikte wielsets wordt hiermee wel een stuk groter :yes:
Heb je nog tips voor voorgelijmde wielsetjes?

Wat betreft de Lipo's, de originele is dus ook nieuw, die geeft dus veel te snel de 25% melding op de zender en hersteld zich daar ook niet van.
Doen de HK Graphene het een stuk beter.

Soms heb je ook gewoon pech met een accu..
die dingen liggen soms nogal lang op de plank, wat niet helpt

Qua wielen, gewoon ff zoeken bij die voorbeeld link van eerder
die hebben een partij velg/band sets waar je "u" tegen zegt

Mijn eigen "drift" auto is een HPI sprint 2 flux..
die heb ik qua bodemplaat voorover moeten zetten (voorkant laag, achterkant tikkie hoger), anders nam hij alle steentjes mee naar binnen.
ook vloog hij dan bij het minste of geringste op top de lucht in..
snaren en tandwielen zijn nu een stuk gelukkiger
Ding hebben ze toendertijd een beetje overpowered op de markt gezet..
ding vreet aandrijfassen, trekt met een paar ritjes zijn aandrijflijn aan gort :yes:
motor is nu gewisseld naar eentje met een lager kV, nu gaat het een stuk beter..

Misschien passen die riemen ook op jouw auto?

Vandaag een setje asfaltslicks geprobeerd.
Veel te veel grip, remmen is wel grappig met piepende bandjes en vol in de voorvering duiken :yes:

Dus 2 sets van deze besteld:
Massieve velgen kan die hebben en staat best goed.

1783541387534.png

Dat zijn tourwagen race banden, die komen met dichte velgen en in diverse hardheden, zo te zien zijn die van jou 32 shore. Wil je mooiere velgen, kijk dan even naar de TR09 banden, ook wel de Ride fronti 10 spaaks velgen
https://dhkd.nl/ride-tr09-slick-tires-belted-on-10-spoke-wheel-pre-glued-4-ri36086/
Of de 16 spaaks velgen:
Deze worden niet meer gebruikt en worden dus voor een lagere prijs aangeboden.
De 10 spaaks zijn 65mm diameter en de 16 spaaks 63mm

Zie ook dit topic: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-fenix-racing-g42.294790/
En deze: https://www.modelbouwforum.nl/threads/eigenbouw-bandenwarmer.295199/

Klopt, heb een aantal gebruikte sets van deze 1/10 tourwagen racebanden nog over uit mijn tijd als lid van een RC auto club (MACH).
Zijn wel de goede maat, maar veel te veel grip voor op een Chinees 1/12 driftkarretje :rofl:

Wel of geen spaken en hoe het eruit ziet maakt me niet zoveel uit.
Absima driftbanden met dichte wielen zijn €10 goedkoper dan 'patserwielen'.

Even afwachten of het wel echt driftbanden zijn en geen raceslicks die onder de verkeerde categorie staan bij TopRc.

De soepele rubberen banden zijn nooit driftbanden, dat je met die goedkopere "zooi" prima kunt driften komt alleen omdat voor hun publiek geen goede banden nodig zijn. Driftbanden zijn van een hele harde rubber of van plastic. Vroeger was er een merk die maakte driftbanden met stukjes titanium erin maar al een tijd niet meer te vinden. Wel iets zelfbouw:

daar breng je me wel op ideeen roelof...
eens zien of de buren dat leuk vinden :yes:

qua driftbanden:
Ik heb toendertijd bij hpi 2 setjes gevonden waar ook de hardheden bij stonden
omdat ik het niet echt wist, zeker in combinatie met die auto, 2 besteld
want echte driftbanden (pvc als band) daar was niet mee te rijden. ding rijd met de goede vertanding nogal hard.. ik vermoed dat 100 km/u mee doet..
teruggeschaald en zo tussendoor, maar een harde band gleed hij alle kanten op.

dus hij moet wel iets van grip hebben.
maar dat merk je vanzelf als je gaat testen;)

Vonkentrekkers :thumbsup:

Zou eigenlijk wel een reserve driftkarretje willen hebben.
MJX Hyper GO 1030X serie heeft mijn interesse.

Maar zou ook de oude HPI een upgrade kunnen geven met een nieuw chassis:

Elektronica kan dan overgezet worden, 45 km/h is snel genoeg voor een beetje klooien.
Maar stel dat ik er een nieuw borstelloos setje in wil gooien, hoeveel kv raden jullie aan?

Oude meuk HPI met kapot gereden snaaraandrijving:

1783718624198.png

kv.. snelheidsmaat, geen vermogensmaat
Dat is zeer sterk afhankelijk van wat er in zat / hoort
daarmee haal je snelheid x.. wil je dan sneller dan dat, of niet?

en ga je sneller, trek je dan de auto aan snot, of is hij kwalitatief goed genoeg om dat aan te kunnen :yes:

Persoonlijk zou ik dan eerder de verse "echte" drifter pakken..
of die mjx dat is, geen idee
je kan driften met iedere normale 1/10
maar als je zo'n stuurinrichting hebt die helemaal dwars kan, maakt dat het verhaal natuurlijk wel een stuk simpeler
dat hebben ze dan meestal weer niet.. vaak "origineel" is drift alleen een harde band

Je kunt niet zomaar een ongelimiteerde KV spec motor in een auto lepelen. Met een veel hogere KV moet je trager vertanden om de simpele feit dat een hoge KV waarde een lager koppel heeft, uiteindelijk heb je wel meer snelheid. Vooral auto's zoals de Tamiya TT01/02 modellen kennen een beperkte keuze aan tandwielen en daarmee dan ook een beperkte keuze aan motoren.

De meeste RTR auto's komen met een brushless motor van een 3000 tot zo'n 3600kv

Voordeel van zo'n Pre-Build HPI RS4 Sport 3 chassis is overbouwen van de elektronica die ik al heb incl. een Spectrum ontvanger.
Weet niet hoe stevig ze zijn t.o.v. de recente Chinese innovatie modellen..
MJX 10300x series lijken me steviger en kan eventueel ook een Spektrum ontvanger in vanwege de analoge gyro, voor ieder wagentje een eigen zender is ook weer zoiets.

Ook flexibel zijn met body's is een voordeel van het HPI chassis.

De zoektocht naar bandjes voor de RX 1/12 gaat verder.
Bestelde Driftbandjes hebben teveel grip, zijn ook vrij hoog waardoor er veel lucht tussen velg en band zit. Op de verpakking staat wel donuts, donuts draaien gaat prima, maar een highspeed driftbocht inzetten resulteert in rollen.
Originele bandjes doen het een stuk beter, zijn nu echt scheurend rubber geworden :rofl:

Bestelde originele set bandjes is veilig geland en door de douane gekomen, echter maakt de NL vervoerder er een potje van.
Status afgeleverd maar niets ontvangen, gemeld en vandaag opnieuw onderweg en een onterechte niet thuis melding.
Zag de bui al hangen en vorige week een nieuwe set besteld, bij Ali kunnen aangegeven naar welk pakketpunt ze kunnen.

Bestel ook liever in NL dan bij Ali, misleiden de boel met levering via DHL/PostNL en gooien je dood met reclame.
Helaas nergens de originele wielen met bandjes kunnen vinden in NL en ook Amazon heeft ze niet in het assortiment.

Dat is het nadeel van die Chinese zooi, ze fabriceren een container vol, pleuren dat naar een webshop en dan op=op.
Daartegen bakken ze dan wel weer een nieuwe volle container met een nieuw model dat verdacht veel onderdelen van de oude gebruikt. Soms is het even zoeken.

En toen herinner ik me weer dat er ook ergens online een filmpje van mijn driftwerk staat. Dit is een brandstof 1:8 auto met gewoon een droog weer setup maar wel met zgn aqua banden, dit zijn hele zachte foam banden die in het natte wat grip geven.

netjes..
dat zie je niet veel.. meestal bij driftwerk zie je alleen die langzame indoor dingen :yes:

driften met veel grip is niks, met te weinig is ook niks..
Al zou ik persoonlijk misschien binnen 1 merk zoeken, zodat je ook wat referentie hebt qua hardheden en zo
Roelof meldde eerder die "shore" hardheid al

zoals je zelf al meld.. Die chinezen pleuren alles op die verpakking wat ze leuk uitkomt
ze weten toch dat je niet kan retourneren..

Back