[Gek Idee] Als een vlieger oplaten.

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door sven, 19 mrt 2005.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoi allemaal,

    Ik heb zomaar n gek idee, maar totaal geen idee of et ook echt zal/kan werken.

    Een zelf stabiliserend slopeflyer vliegtuigje, bijvoorbeeld een slowstick, met n servo haak aan zn CoG oplaten als n vlieger aan n touwtje van een aldan niet gemotoriseerde lier, en eenmaal boven aangekomen met een servo loskoppelen. Op t strand ofzo.

    Et is n maf ideetje, mischien werkt et gewoon totaal niet, maar wat vinden jullie ervan?
     
  2. Magic2002

    Magic2002

    Lid geworden:
    6 feb 2005
    Berichten:
    254
    Locatie:
    ZW -Brabant
    leuk idee, en ik denk dat het nog best zal lukken ook, ik heb zelf een slowstick en die heeft een behoorlijk vleugeloppervlak ten op zichte van zijn gewicht. een puntje zou misschien de stevigheid van de vleugel zijn, er komen andere krachten op te staan schat ik, dus zou je die wel moeten kunnen opvangen met een misschien iets verstevigde vleugel( is zowizo bij een slowstick aan te raden, vleugel versteviging)
     
  3. xanderdude

    xanderdude Guest

    Op het strand staat meestal behoorlijk wat wind, dus denk niet
    dat je daar met een slowflyer kan vliegen :).

    Groeten!
     
  4. IJsbrand

    IJsbrand Guest

    Wij doen dat met zwevers op het veld
    als er een beetje wind staat schiet die zo omhoog,zorg er wel voor dan er aan het touw ook een stiek zit.anders kunne jke vleugels wel eens breken.

    met dat loskoppelen,dat gaat vanzelf hoor.als het touw ''op'' is geef je vol up.en dan schiet het stiek er zo ondervandaan

    Suc6

    Groeten IJsbrand
     
  5. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Eej,

    Een zelf stabiliserend slopeflyertje? Met besturing of vrijevlucht?Ik weet niet of het gaat lukken.. Kijk eens op vrijevlucht site's.. Ten eerste zou je een timer nodig hebben. Wanneer je een vrijevlucht modelletje oplaat op deze hoogte's zal er aardig wat thermiek staan. zeker in de zomer. geheid dat je je tuigje kwijt zult raken. De timer zorgt ervoor dat er iets zal omklappen, waardoor het modelltje naar beneden komt. vaak is dit het stabilo dat 45 graden opklapt.Daarbij komt nog. Oplaten recht naar boven, is een kwestie van het richtingsroer recht houden. Word hij losgekoppeld van de lier dan zal het richtingsroer moeten gaan sturen, door het modelletje een bocht in te laten gaan.
    Daarbij komt nog, het is niet nodig een haak te fabriceren met een servo, om het modelltje, eenmaal boven jou gekomen, los te koppelen.
    Pak een L steek het korte stukje in de romp, op het zwaartepunt. Het lange gedeeltje moet dus horizontaal/ evenwijdig aan de romp staan.
    Het einde van de lier voorzie je van een ring, welke je over dit horizontale gedeelte schuift.
    Wanneer het vlietuig opgelaten word, zal door de krachten de ring nooit van de haak afglijden. is het tuigje boven je, en staat er geen kracht meer op de lier, dan is het een kwestie van een mini tikje om de ring van de haak af te schuiven.

    het zit dus zo:

    Het vliegtuig is voorzien van een timer, een haak, en een beweegbaar richtingsroer.
    het vliegtuigje zit aan de haak.Richtingsroer neutraal,je gaat rennen( of meelopen,hangt af van de windkracht).
    Eenmaal boven aangekomen, ontkoppel je de lier. Het richtingsroer klapt een richting op, waardoor het toestel een bocht zal maken. Heeft het de aantal minuten gevlogen dat je zou willen ( instelbaar op de timer), dan zou het stabilo op kunnen klappen, waardoor het modelletje naar benden komt..

    Of het op het strand zou gaan lukken weet ik niet, wel weet ik dat dit zwaar afgeleid is van vrije vlucht vliegen.. Misschien zou je daar wat meer over moeten gaan lezen?

    www.nijmeegseluchtvaartclub.nl zou je kunnen raadplegen..
     
  6. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ik denk dat als je een gyro op de vleugel en het hoogte roer (of zo als op de slowstick op de hele staart)zou zeten op hh hold waar bij je die op de zender ook weer uit zou kunen zeten en dan de controle weer over nemen dat je dan suces zou heben
    trouwens een te licht model zou de wind gewoon weg gooien je zou wel een redelijk zwaar model heben anders gaat die gewoon slecht of helemaal niet omhoog
     
  7. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Dat is onzin,

    Ik heb zelf 3 jaar vrijevlucht gedaan, en modelletjes van 50 cm spw en 60 gram ging al goed de lucht in. Het was wel een stuk lastiger als 1.20 modellen. Welliswaar zonder erg veel wind, maar het was goed te doen.
    Op het strand zou het wat lastiger gaan, maar waarom persé op het strand?
     
  8. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik zie de lol van vrijevlucht totaal niet in. :p

    Maar je zou de lier met n voetpedaal kunnen bedienen terwijl je met je zender probeerd et ding recht te houden. Of daar ailerons voor nodig zijn weet ik niet, maar met hoge wind is rudder vliegen best lastig denk ik.

    En waarom op t strand? Altijd eeuwige wind, toch?
     
  9. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    remy
    vrijvlucht modelen worden vaak ook iets anders gebouwd dan een rc model en nu word er gesproken over een rc model ze willen hem dus als een vlieger omhoog laten gaan als ik het goed begrijp om vervolgens de motor aan te zeten of met een zwever verder met bestuuring te gaan vliegen zo dat je puure vliegtijd krijgt van de accu van af het moment van release
     
  10. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik dacht eigenlijk aan n slopeflyer, maar als je em met motor en accu enal omhoog kan krijgen is dat natuurlijk nog veel leuker. :D Bij mij gaat er altijd zon 25% aan accu verloren door em omhoog te douwe. :wink:
     
  11. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    het is natuurlijk te doen maar dan wel afhankelijk van je gewicht en ook de manier van werken
    ik denk dat je met een kist zonder rol roeren twee kabels nodig hebt om hem stabiel te houden mogelijk zelfs drie want dan zou je de hem helemaal zonder zender bestuuring omhoog kunen brengen en dan vervolgens met behulp van kabel nummer drie de staart iets naar beneden trekken om de kabels te ontkopelen en dan de zender te pakken en verder te gaan vliegen op bestuuring
     
  12. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Maar een vliegtuig met euh, hoe noem je dat ook alweer, poly dilatheraal vleugel ofzoiets, die vliegen vanzelf toch recht op de wind als je niks doet? Wordt veel gebruikt bij electro training toestelletjes.
     
  13. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    nou gebruik je ff een term die ik zal moeten op zoeken.
    maar als je een kist hebt die een behoorlijke eigen stabilitijd heeft en v-steling met de neus exact in de wind kan houden dan moet het wel mogelijk zijn alleen is het probleem dat de wind nog al wel eens van richting wil veranderen en ook nog al eens van sterkte en dus word het dan ook stukken moeilijker.
    maar als je dan drie kabels aan je kistje hebt gemaakt kun je heel goed stuuren op hoogte en rol zonder dat je de zender hoefd te gebruiken zo combineer je een gedeelte lijn bestuuring met rc bestuuring zo dra je de kist los kopelt.
    anders moet er een persoon de zender bedienen terwijl er eentje de kabel vasthoud
     
  14. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Nou dat met die 3 kabels vind ik iig ook geen goed idee, teveel gedoe en als er eentje eerder loslaat dan de andere, heb je n flink probleem.
     
  15. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ja dat klopt maar het is de makkelijkste manier
    waarbij je als alles goed word gedaan je het hoogste kan komen met het model
     
  16. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    S2 model rocket pod eraan hangen, kijken wie t hoogst komt. :p Maar wat heeft n vlieger wat een vliegtuig met V-wing niet heeft dan?
     
  17. Magic2002

    Magic2002

    Lid geworden:
    6 feb 2005
    Berichten:
    254
    Locatie:
    ZW -Brabant
    een vlieger heeft een aargh ik kan even niet op de naam komen, maar in iedergeval een soort tuigje dat er voor zorgt dat de vlieger een bepaalde hoek maakt ten op zichte van de wind, dit zorgt voor de lift, daarom lukt het maar weinig vliegers om de lijn waaraan die vast zit helemaal vertikaal te trekken dan is namelijk de lift weg.......... denk ik :)
     
  18. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Nou, dat is juist de bedoeling toch? Dat de vlieger zich "boven de wind" trekt zodat er bijna geen weerstand meer is?

    Met een 2 draads deltavlieger kun je em ook helemaal omhoog laten komen, dan kun je em met je pink nog houden, maar alsie maar n graad of 45 van de grond is, hapt ie wind en moet je flinkje hielen int zand zetten. :p

    Ik weet nog wel iets, maar dat lijkt me best moeilijk. Een vlieger bouwen waar je je vliegtuig op zn rug mee kan laten nemen, en dan boven los koppelen. Ik weet niet of t vliegtuig zich dan erg zal bemoeien met de vlieger, maar mocht dat niet zo zijn, dan kun je em flink omhoog jakkeren.
     
  19. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    een vlieger vangt wind,een vleugel moet luchtstoomen heben om lift te krijgen (basis aerodinamika)
     
  20. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dus als er n straf windje staat, heeft ie n luchtstroom onder zn vleugels, toch?

    Ik heb geen verstand van "windsurfen" met vliegtuigen, maar moet je dit eens bekijken: klik

    Hoe kunnen die dingen zogoed hoveren in de wind?
     

Deel Deze Pagina