geknikte dlg aileron

Ik heb een nieuwe dlg ontvangen (Stark van LD models). Waarschijnlijk is tijdens transport de vleugel in de knel gekomen waardoor de rand van een van de ailerons is omgeknikt. Het is een vleugel met een schuim kern en glasvezel en epoxy huid, gemaakt in een mal.

Heeft iemand een tip hoe ik deze knik er weer uit kan krijgen?

PS, ik heb deze vraag ook op het forum bij 'verlijming & constructie' gezet maar weet niet of het daar op de goede plaats staat.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Uhhhh.........terugsturen en een nieuw, onbeschadigd exemplaar vragen lijkt me ?

Met warmte, bijvoorbeeld stoom, zijn deukjes in dit soort vleugels soms te repareren, afhankelijk van de gebruikte materialen. Maar omdat het om een gloednieuwe gaat zou ik persoonlijk geen concessies doen, je wil met je dlg ook geen verstoring in je profiel door een vervormde aileron. Succes !

Tja, terugsturen is niet zo'n optie. Moet naar Rusland en het was al een hele toer om het hier te krijgen, invoerrechten enz. Ga ik volgende keer toch wat anders aanpakken :-0

Dus repareren of zo laten, that's the question...

OK, dat snap ik. Er zijn genoeg DLG-ers die dit draadje zullen lezen, er komen vast nog tips 'n tricks van wat mensen. Te repareren is het zeker, ik ben er zelf alleen heel slecht in dus aan mij heb je in dit geval niks.............:hammer:

Heb de knik er aan de onderkant uit... helaas heb ik het aan de bovenkant alleen maar erger gemaakt. Moet blijkbaar nog een heleboel leren over deze materialen.

Voorlopig blijf ik er maar af :-{

full

Stuur in iedergeval de foto's naar de leverancier, was de doos onbeschadigd? Misschien kunnen ze op hun kosten er een na sturen zonder dat je de eerste terug stuur! Als sample, of replacement for service Daar hebben ze toch niets aan aan de beschadigde vleugel

Het kan zijn dat je de vervoerder kan aanspreken, of dat het transport verzekerd was.
B.v. via je creditcard of Paypal.

Terugsturen of reclameren heeft in dit geval niet zo veel zin. Ik zal het er mee moeten doen en de volgende keer een leverancier in de buurt zoeken. Ik was gewoon heel benieuwd naar dit model, en nog steeds. De vraag is nu hoe ik de boel eventueel weer wat netter kan maken. Hij zal best wel vliegen maar het ziet er zo lelijk uit. Misschien gewoon een stikker er over plakken? ;-)

Ik zat te denken om het uit te vullen met epoxy met microballoons en het dan weer netjes strak te schuren. Of heeft iemand nog een ander idee?

Je kan ook gewoon eerst eens kijken hoe het vliegt, misschien merk je er amper wat van, Je ziet een randje maar heel groot is het volgens mij ook weer niet, de onderkant is strak nu toch?

Als het echt niet goed vliegt kan je ook een nieuw setje ailerons maken en die er met scharnier tape in zetten.

ik zou niet gaan plamuren en zo.

Als de aileron gewoon hard is, niks meer aan doen en gaan vliegen. Als er nog een zachte plek inzit dan kun je de huid van de vleugel perforeren met een naald en er dan dunne secondelijm in laten trekken. Hierbij ga ik ervan uit dat de vleugel met rohacel is gebouwd, dat kan tegen secondelijm. Als je niet zeker weet of de vleugel met rohacel is gebouwd moet je deze truc vooral niet uithalen, je loopt de kans dat de secondelijm het schuim opeet.

En vergeet niet, een vliegtuig met ' battlescars' vliegt altijd beter!

Ben nog niet eens begonnen met plakken ;-) repareren was vroeger veel makkelijker met een beetje lijm en folie...

Bedankt voor jullie opbeurende woorden. Ben er een beetje minder ziek van :mad:

Ik ga inderdaad eerst de boel maar eens laten vliegen, ik hou jullie op de hoogte.

groetjes, Edwin

Balen. In elk geval de achterkant van flap niet zwaarder maken. Voor je het weet heb je flutter op de flaperons. Waarschijnlijk is niks doen het beste.

opletten met ca ik weet niet zeker maar ik denk dat de stark met bouwschuim gemaakt is en geen rohacell.

ik heb ook net als leverancier een schadegeval meegemaakt , onderweg werd al duidelijk in de trackinggegegevens dat er iets misgelopen was , ik heb de klant gezegd dat hij het pakket moest weigeren en het is dan ook terug naar mij gekomen , ik heb vervolgens een schadeclaim ingediend (nu moet ik afwachten of mij dat ook nog iets opleverd) als de klant het pakket aanneemt verklaart hij dat hij het pakket aanvaard in de staat zoals het zich verkeerd en kan er verder niets meer gedaan worden met verzekering.

als de verpakking niet beschadigd is en de inhoud wel ligt de verandwoordelijkheid bij de bouwer , als de verpakking en de inhoud beschadigd zijn kan er een discussie zijn tussen de bouwer en de transporteur of de verpakking wel voldoende was .

IK denk inderdaad dat het schuim bouwschuim is ziet er grauw uit. De verpakking was onbeschadigd en stevig, de vleugel heeft op de een of andere manier toch een klap gekregen. Heb nog geen reactie gekregen van LD models. Misschien komt dat nog. In mijn ongeduld ben ik toch aan de gang gegaan om de vouw er uit te krijgen met strijkbout handdoek en stoom en daardoor is de bovenkant helemaal gaan bobbelen, niet meer doen dus! De onderkant is wel beter geworden.

Ik hoop nog steeds dat iemand een magische tip heeft om de boel weer strak (ipv stark ;-)) te krijgen.

Wat me nu trouwens wel opvalt is dat carbon vleugels wel veel harder zijn, hebben die ook minder last van indeukjes dan glasvezel vleugels zoals de mijne?

Laatst bewerkt:
Bubbels lekprikken en foam safe ca er in injecteren. als je roer helemaal recht hoort te zijn er iets zwaars en rechts op leggen met een stukje huishoud folie er tussen om je roer weer helemaal recht te krijgen.

hi,

persoonlijk zou ik zeggen gewoon vliegen , ik denk niet dat het een merkbare invloed gaat hebben (flutter) en de kans dat je het erger maakt is denk ik groter dan dat je het beter maakt , gewoon niks doen dus.

Vandaag dan eindelijk de maiden met mn geknikte aileron Stark. Ondanks de verder niet gerepareerde aileron vliegt ie als een zonnetje (ook al was er geen zon en wel veel wind). Heb de settings van mn LongShot over genomen, heb nu wel de indruk dat ie wat minder makkelijk de bocht om gaat. Heb 50% differential. Of hebben dit soort kisten beter geen differential?
Het is een heel teer poppetje, maar ik ben er in ieder geval blij mee.

full

Back