gekraakte dauntless

Hoi,

Jullie herinneren zich waarschijnlijk nog wel de SBD Dauntless van Tom.
http://www.renderwurx.com/rc/SBD/index.htm

tp2.jpg


Het onwaarschijnlijk en dat waar we van hopen dat het nooit zal gebeuren is dan uiteindelijk toch gebeurd.
Na 2 jaar bouwen is het bij de eerste testvlucht mis gegaan. :? 8O

411_SBDremains.jpg


Zelfs de piloten zijn er niet goed van.

AD8_jigdog_mourns.jpg


Laten we hopen dat het geen van ons overkomt. :cry:
 
Ahrr, de nachtmerrie van iedere schaalbouwer 10xxxxx manuren naar de :onweer:

Die laatste foto is wel leuk, de schutter die de piloot probeert te troosten.

Zijn carrière is voorbij. :D , zijn volgende machine is een bureau.
 
AUUUUWWWWWWW!!!!!

Need to say more?


Weet je hoe dit gebeurt is?
 
Hoi Arvid,

Hier zijn uitleg in het Engels. 8O

http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=236&PN=1&TPN=31

Well, the day finally came... and it wasn't a pretty
sight. I finally got up the nerve to maiden the
SBD this past Saturday and had mentally resolved
with the fact that I might not bring it home.
Unfortunately, I did... but in a trash bag.

Takeoff went OK, pulled a good bit to the left on the
ground, but nothing I couldn't correct. I let it roll the
full runway before pulling up, and it came up slow
and gradual. I immediately found the elevator to be
quite sensitive at first but adjusted to it quickly.

I ran about half a dozen laps around the field trying to
trim it out, but it just didn't want to fly straight and
level without a lot of constant stick jockying. I kept it
around 2/3 throttle most of the time as going below
that made it too sluggish. Below 1/2 throttle and you
started sinking.

Anyhow, while it didn't fly to my expectations, it was
"manageable" I suppose. I was trying to keep it high
and relatively far from the gallery when the "incident"
took place on it's final lap...

Coming out of a banking right turn, it snapped VERY
hard to the left and rolled over to nose down. I
managed to recover it for about 5 seconds. When I
recovered, it was flying away from me and the field
and was getting out of my "comfort zone" for
distance. So, I started to bank right again and it once
again jerked to a hard left roll, then immediately into
a tailspin.

Absolutely none of my stick input was recognized
from that point on. I may as well have just shut the
radio off and walked away. It went deep into a
cornfield, straight down at very high speed.

Post-crash inspection found a total loss of the
airframe, but all electronics, servos, etc. were still
functional! All control surfaces still connected and
operational, radio worked, everything but the engine.
The engine didn't show any visible damage, but the
shaft seems to be locked up.

Everyone (including me) that saw this spectacle was
flabergasted and had no idea what could have
caused the crash. It just came from nowhere
suddenly and violently. It's possible I had a radio
problem, possible I had a mechanical problem, but
more probable that it simply stalled in the bank.

I was flying at a pretty good speed when it happened,
but it's hard to say for sure at that distance. Most
guys that saw it said it didn't appear to be anything I
did... but we'll never know.

Don't worry about me... I'm fine with it. I was mentally
prepared for this to happen before I loaded it into the
truck to head to the field. Regardless of this disaster
I still enjoyed nearly 2 years of building with this
plane, met a LOT of great people, won a fabulous
trophy in a major competition and got a lot of good
press. Nothing can take that away from me now.

I've got a lot of pictures, magazines, video and most
of all, memories. No regrets, no worries... these
things happen.

PS: The crew are fine... I didn't have the heart to put
them in the plane for the maiden.

Tom
 
Tja,

Het gebeurd wel vaker tijdens de "maiden" dat het mis gaat :oops:

Maar het blijft gewoon WAARDELOOS na dat je er zoveel tijd er werk in zo'n schitterend model gestoken hebt.

Grts,

Appie
 
das ook vragen om ellende zonder crew vliegen :-(

maar dit soort dingen wil je inderdaad niet mee maken
 
Ahh, ik was al aan het zoeken op rcuniverse, maar kon daar niks vinden. Ben het overigens helemaal met Appie en wens dit niemand toe (dat het gebeurt erg vervelend, maar laat men er eerst even van kunnen genieten toch?).

Errig knap van die man, zoals hij er mee omgaat! Kan ik nog wat van leren..... :roll:
 
Als je uiteindelijk maar weet wat de oorzaak is.. dan kan je het misschien op den duur een beetje achter je laten.
En er volgende keer rekening mee houden.. al lijkt me dat onmogelijk.. want er kan genoeg misgaan.

Peter
 
Idd een gaaf filmpje, geweldig in elkaar ge-edit op de maat van de muziek.
Toen ie vloog vloog ie wel erg mooi! Blijft eeuwig zonde van die crash.
 
Colleage!


Volgens mij kunnen we hier een hoop van leren.

1.
WAAROM heeft hij hem zelf 'ingevlogen'??? (de grond - :evil: ).

Uit zijn relaas klinkt niet erg veel zelfvertrouwen . . . :nooo:

Bloednerveus, en heeft zich al verzoend met het feit dat 'ie de grond ingaat. :yes:

Waarom niet de meest ervaren piloot binnen een straal van 50 mile ingehuurd? :roll:


2.
Vliegt 'ie echt zo mooi? :?

Het gaat behoorlijk hard; minder dan half gas zakt 'ie weg (te zwaar, met al die scale details?), en af en toe zie je een soort 'galopperend' vliegbeeld 8O (neus omhoog-omlaag-omhoog-enz.enz.)

Licht het zwaartepunt wel goed? :?

3.
Jammer dat de crash zelf er niet helemaal goed opstaat, maar het doet mij wel erg aan een tipstall denken . . . :?

Ik kan op de site geen gegevens over afmetingen, gewichten en wing loading vinden . . . :roll:


Kortom: jammerjammerjammer . . . :evil:

jan
 
Ik moet zeggen dat hij niet echt stabiel oogt in de lucht.. hij zwabbert en pompt een beetje.

En ik was inderdaad ook verbaasd over dat hij er al een beetje van uitgegaan dat dit wel eens kon gaan gebeuren..

Jammer.. het was een mooi ding..

Peter
 
Duidelijk weer een geval van "heavy metal" :(

Ik heb het recent met m'n BT P-51D meegemaakt, te zwaar door allerlei extra zooi zoals dubbele accupacks etc. en dan ook nog eens 600gr lood in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen. Resultaat een vleugelbelasting van zo'n 130gr/dm2. Kortom vragen om moeilijkheden!

Maar daar we erg eigenwijs zijn, dan toch maar vliegen met die bak en ja hoor resultaat een groot gat in moeder aarde en een total write off P-51D.

Na deze ervaring ben ik helemaal bekeerd tot het zo licht mogelijk bouwen, houdt die vleugelbelasting zo rond de 80gr/dm2 en dan kan er, mits recht gebouwd, niets mis gaan.

Gtrs,

Appie
 
dubbele accupacks etc. en dan ook nog eens 600gr lood in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen.

600gr ?!? 8O Je kan ook die accupacks in de neus plaatsen? :P

Er wordt wel gezegd dat de vleugelbelasting een van de beste indicatoren is van het te verwachtten vlieggedrag, en ik zie in veel bouwverslagen (o.a. in die van het project waar ik nu aan bezig ben) dat men het toestel weegt en de vleugelbelasting uitrekent, voordat men er mee gaat vliegen. Dat lijkt me goed advies, zeker als je zelf allerlei wijzigingen en schaal-details hebt toegevoegd aan het oorspronkelijke ontwerp. Vergelijk jouw vleugelbelasting ook met degene die (hopelijk) op het ontwerp genoemd staat.

Tja, het blijft ongelofeljk zonde van dat prachtige toestel... :cry:
 
Collegae!


Als je (nog eens heel) goed kijkt zie je wat er fout gaat. 8)

(Op 3.20 in het filmpje).

Hij vliegt een rechterbocht, (ook al behoorlijk stijl)

legt 'm recht maar stijgt licht :?, en

gooit 'm gelijk in een linkerbocht :evil:

met een helling van plm. 80 graad. 8O

En dan glijdt 'ie gelijk af . . . (zou ik ook doen :yes: ).

Trekt waarschijnlijk erg veel up (high speed stall?)

Onervaren piloot, geen warbird-ervaring (eerstse warbird).

Zei ik eerst nog 'jammerjammerjammer', nu ben ik
geneigd te zeggen 'domdomdomdom' :yes:

Maar goed, laten we ervan leren . . .

jan
 
Je moet hem vliegen zoals ze in wwII ook die dingen vlogen..
Energie management.. niet teveel proberen je motor je overal doorheen laten trekken.
Beetje sierlijk proberen te vliegen.. en niet doen of het een extra is.. dat vind ie nie leuk.

Peter
 
Nou,

Volgens mij is tie neergeschoten door de Japanners welke in de Bunker zaten die ze in het korenveld gevonden hebben :rolling:


Appie
 
Back
Top