gekregen een HPI rs4 evo

Gewoon ff kijken wat de tor lekker vind..

In mijn heli heb ik een os 55, hier heb ik in het begin geprobeert met 5% te vliegen
Zat echt geen fut in, liep als een trein, maar echt weinig vermogen

OP een gegeven moment naar 15% gegaan, toen werd het opeens een beest.
100% verschil.
Blok is nu ook veel beter af te stellen. Hij had nog wel eens dat hij onbelast (omlaag komen bv) arm ging lopen, en dit was er met de schroeven haast niet uit te krijgen
Spul blijft nu koeler, loopt mooi, en blijft mooi schoon intern

Naderhand bleek (pas na een maand na overschakelen naar 15% :mrgreen:) dat de motor is berekend op minimaal 15% nitro.
Ga je weer naar 30% (wat ook velen doen) moet er een shim tussen de kop en het blok, om zo de compressie te verlagen, en zo de ontsteking weer op tijd te krijgen
je kunt hem met een andere plug ook goed lopend krijgen, daarmee pas je ook het ontstekingstijdstip aan

beetje vogelen, beetje prutsen ;-)
Als hij op 5% goed loopt, gewoon lekker zo houden.
Alleen ff kijken of hij zich goed af laat stellen

beetje vogelen, beetje prutsen ;-)
Als hij op 5% goed loopt, gewoon lekker zo houden.
Alleen ff kijken of hij zich goed af laat stellen

ja klopt ...kijk het is niet zoals de meeste rc Auto rijders onder jullie .dat ik om de dag ga rijden en lang ..als het eens gebeurd dan hoogstens een min of 15
en dan nog maar 70% gas ..hahaha ik ben een Rooky in de auto wereld

het vlieg seizoen begint weer ..en daar kijk ik al weer naar uit..

maar voor iedereen, hartelijk dank voor de info
ik heb volgens mij een leuk ding gekregen ..

In mijn heli heb ik een os 55, hier heb ik in het begin geprobeert met 5% te vliegen
Zat echt geen fut in, liep als een trein, maar echt weinig vermogen

OP een gegeven moment naar 15% gegaan, toen werd het opeens een beest.
100% verschil.

Om niet helemaal offtopic te gaan. De percentage nitro met de compressie bepalen gezamelijk het ontstekingsmoment, staat die verkeerd heb je geen koppel. Ook speelt de pluggradatie een rol hierin.
Bij automotoren kan je met de headshims spelen en kan je de motor optimaliseren naar de gebruikte nito en weersomstandigheden, doe je dit niet zal je nooit het beste/maximale eruit halen....

Dus ja, als je motor standaard geconfigureerd is vor 15% en je gaat naar 5% moet je de compressie verhogen waarmee weer een hoop prestaties terug komt.

vandaag even een mooie gladde parkeerplaats op gezocht ..en de HPI even getest ....maar alle jezus wat gaat dat ding :? , als hij opschakeld dan gaat hij echt als een speer .ik heb best wel wat rc auto's zien rijden ..maar dit gaat wel heel erg hard !!

wat een auto zeg..je zou bijna zeggen een gevaarlijk projectiel!!
ik heb helaas niemand mee kunnen nemen om te filmen ..maar dat gaat zeker wel gebeuren, hij klimt echt direct mooi in de toeren, en volgas (als dat lukt) dan jankt hij strak en mooi geen verkeerde pruttel of wat dan ook ..(word ook niet erg heet)
is hij warm (tank leeg en weer vullen ..hup staaf in zijn kont en meteen lopen)
staat hij even stationair te draaien .en geef je gas ..hup klimt zonder probleem omhoog en schiet weg

ik kan hem mooi trimmen (het remmen) met mijn zender ,,ja de HPI RS4 RTR3 Evo is voor deze oude rc-vlieger helemaal toppie :worship::worship:

dit is zeker een blijvertje :cool:

mooi!

Enigste om even rekening mee te houden: Zeker bij volgas heeft hij koellucht. Maar is hij ook een eind weg
tegen de tijd dat je hem voor je neus hebt staan, loopt de motor al weer ff in het middengebied.
Als deze dan wat rijk staat, is de motor lekker fris als hij bij je komt, maar kan hij warmlopen bij volgas

Maar aangezien hij mooi loopt, en blijft lopen bij volgas, verwacht ik hier geen problemen mee
op het moment dat hij in gat houden volgas, of de rookpluim opeens weg is, moet hij rijker..
of als hij opeens pluggen gaat slopen.

mooi!

Maar aangezien hij mooi loopt, en blijft lopen bij volgas, verwacht ik hier geen problemen mee ,op het moment dat hij in gat houden volgas, of de rookpluim opeens weg is, moet hij rijker..
of als hij opeens pluggen gaat slopen.

hij blijft echt heel erg mooi lopen ..
zelfs nu met deze ijzige temp het is nu hier -2
en een bere koude wind ..ik dacht even kijken of hij wil starten ..en ja hoor even op het primer ding gerukt (brandstof mooi in de carb) staaf in zijn kont na 3sec pruttelen en direct mooi lopen, even warm laten lopen en hij rijd als een .......ja hoe zal ik het zeggen een..... HPI RS4 ;)

ik gebruik wel een gloeiplug van mijn vliegtuigen (R3)
ik weet niet of dat oke is ..maar hij loopt echt heel erg goed

Als het een Rossi R3 is gaat het met deze temperatuur nog wel , wordt het warmer heb je kans dat de plug te heet is en doorbrandt.

Mocht je in de buurt van je LHS komen is het beter om een HPI R3 plug mee te nemen , dat zijn iets koudere pluggen als de Rossi's en beter geschikt/de standaard pluggen voor de motor.

dan zou je ff het verhaaltje over gloeipluggen hier ergens op moeten zoeken
daarin staat precies verwoord hoe je merkt/ziet of een plug te koud of te warm is voor de motor op dat moment

persoonlijk, bij mij in de heli wissel ik niet. de afstelling verloopt een tik, maar verder is alles hetzelfde

met deze temperatuur moet je ook opletten dat je niet alleen naar de temp. kijkt.
geluid, rook en prestatie zeggen net zo veel
met deze temperaturen zal een motor wel erg arm moeten lopen om te heet te worden

Helimotoren en automotoren vergelijken werkt NIET :!: :!:

Dat is al vaker geroepen door o.a. Roelof en ook door mij.
Kwestie van schoenmaker blijft bij je leest.....

Heli en vliegtuigmotoren zijn sowieso al voorzien van een geforceerde luchtkoeling waardoor de werking heel anders is.

Bij een auto heb je rijwindkoeling , die ligt een stuk lager dan de geforceerde koeling van een prop bij een vliegtuig of fan bij een heli.

Op het moment dat de temperatuur gaat veranderen van een graad of 10 naar de 25 graden buiten wordt het in een auto toch echt tijd voor een koudere plug , andersom ga je met dit koude weer juist voor een hetere plug .

De Rossi R3's zijn naar mijn ervaring hetere pluggen als de HPI R3's die standaard in de T-15 worden gebruikt , voor dit weer dus nog wel goed maar zodra het weer warmer wordt ben je gewoon beter af met de HPI R3's.

Het risico dat je gloeidraadje doorbrandt en vervolgens in je motor terecht komt is best groot en dat kost 9 van de 10 keer je een motor.

Onder het motto been there done that....

Ben sowieso niet kapot van de Rossi pluggen voor in je auto (maar bij gebrek aan beter moet je wat) , de HPI's zijn een stuk beter en het beste bevallen de RB's me tot nu toe.

humz, in een heli is koeling juist het grootste probleem doorgaans...
zou je niet zeggen met die grote ventilator op het dak
tegenwoordig in de verse garde is het redelijk ondervangen met de geforceerde koeling, maar in de zomer is het nog wel eens oppassen
Daarin zie ik iig minder verschil dan je zou denken.

maar ieder ook zijn eigen manier ;-)
ik draai doorgaans ook een koudere plug dan gangbaar, loopt de motor in mijn geval net wat lekkerder op. Dus waarschijnlijk heb ik daarom geen problemen in de zomer...

Bij een automotor ligt de compressie en de timingen anders. Waar vliegende motoren het tot max 30.000rpm doen komen de automotoren pas tot leven en vanwege die hoge toeren is te veel olie ook niet goed. In de basis zijn ze inderdaad allemaal gelijk, in gebruik alleen heel verschillend.

Back