Gelakte bladen vliegen beter???

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
A

Aaalie

Guest
Hoi,

Gisteren natuurlijk voor het weekend van 1 mei de Logo 10 Easy beneden maaiveld geland. Hij stond al na een nose in hoover, door verkeerde reactie gaat ie op z'n kant, en ramt ie de bladen en paddles op de grond :? .
Wat nu?? T-rex ook nog niet klaar, en zondag 1 mei??? Dus vol goede moed aan het sleutelen. :D
Schade uiteindelijk... kromme paddelstang en twee bladen in meerdere stukken en alle folie was confettie 8O .
Nu heb ik noodgedwongen door mijn werk veel ervaring met ijzer recht maken (kaarsrecht). Dus na 10 minuutjes buigen rolde mijn s vormige paddelstang weer keurig over het aanrecht. Maar die bladen...
Nu had ik eens gehoord van chopperhens dat sommige mensen de folie verwijderden en de bladen gaan lakken. Dus alle stukken bij elkaar gezocht, met ca de puzzel weer in elkaar gelijmd. Alles netjes geschuurd, en lakken die hap. Na een aantal lagen de bladen uitgeballanseerd, en het geheel weer in elkaar geschroeft.
De Hacker zat weer gemonteerd, dus eerst op afstand het arme helietje volledig opgetoert... heeeeel veeeeeel toeren, en alles bleef heel. Het draaide zelfs verassend rustig, en stil.

Alle moed bij elkaar, naar ongeveer 1500 toeren headspeed, en pitch. Tot mijn grote verbazing vliegt de helie zoveel strakker 8O . En perfect reageren, mooi geluidje (aanzienlijk stiller dan voorheen).

Nu vraag ik me af, als beginner, het verschil is zo overduidelijk te vernemen, is dit ook zo met een stel van die duure glasvezel of koolstof bladen? Waarom doet de helie het nu zoveel beter, en waarom lakken ze die bladen niet standaard, het is vast goedkoper dan die krimpfolie die er standaard omheen zit. :wink:

Groetjes Aldert

sorry maar als je je versplinterde bladen bij elkaar gaat lijmen ben je niet goed bij je hoofd.

echt levensgevaarlijk.
waarschuw even als je 1 mai gaat vliegen, dan kan ik aan de kant gaan staan.

een set mooie fiberglass bladen kost misschien 50 euro, doe je eigen en anderen een plezier en koop die en ga dan lekker rondfladderen met je heli, je vergeeft het jezelf nooit als er straks iets afknalt in je eigen of andermans zijn ogen of gezicht.

Hallo,

Ik heb vroeger mee geholpen aan de Heliman bladen (ook wel Koedam blades) genoemd. Maar rotorbladen die kapot zijn echt NOOIT meer vliegen. er hoeft maar een stukje los te breken en dat je dan net op ooghoogte vliegt.. verder hoef ik niet uit te leggen.

Of je vliegt en het blad scheurt af, dan is de hele heli naar de KL*TE. Bij GFK en CFK is het zo zodra en een kleine scheur of knikje in zit kun het weggooien. Dan is de struktuur van de mat zo beschadigt dat het niet meer werkt. Als ik kom en je verteld mij welke lengte blade je nodig hebt neem ik wel wat mee (CFK MAH)

Groeten
Roel

Aaali maakt zelfs van een boom een giraffe (zie zijn www button)
dus enige handigheid met hout heeft ie wel. :wink:

Gr Hans

Hoi hoi,

Waarschuwing is duidelijk :oops: . Al moet ik eerlijk bekennen, dat de bladen na reparatie steviger lijken dan de "ongerepareerde" delen. Het hout breek je met de hand van een onbeschadigd deel met weinig kracht. Natuurlijk wil ik vliegen (poging), dus indien mogelijk gaarne een setje van 45 cm bladen. Morgen rij ik bij mijn "vaste" leverancier langs voor ook een setje (een extra setje kan nooit kwaad).
Wanneer ik weer een setje hout aanschaf (ik heb iets met hout :wink: ) is het dan wel mogelijk om deze direct te gaan lakken?

Groetjes A.

Mijn defecte Thundertiger Carbon bladen doen nu dienst als hoogteroeren op een turbine-vliegtuig bij mij op de club :D

Groeten,
Marcel

PS:Gerard, Mijn Raptor 50 vliegt nu een stuk sneller met die mooie ge-aibrushte canopy die je zo glad hebt gepoetst :wink:

.Hoi hoi,

Vanavond stiekum toch even gevlogen met die bladen :oops: . Door tijd (en geld) gebrek kwam ik er niet aan toe om even bij eheli langs te rijden. Op zo'n mooie avond moet je toch even vliegen, en om de avond ook mooi te houden...
De gerepareerde bladen nog eens goed bekeken en nog steeds had ik dezelfde conclussie :arrow: "Waarom is mijn lijmverbinding slechter dan de orginele lijmverbinding :?: " En dat is ie dus ook beslist niet, helemaal niet gezien hoe de heli nu vliegt (echt zoveel strakker en makkelijker 8O ).

En uiteraard rekening gehouden met mogelijk losschietende delen, maar dat moet toch altijd???

Groetjes A.

Aaalie heb ik net even zien vliegen op onze vaste wilde-vlieg cq foamie vrijdagavond. Ja hij is handig met hout en ja met ca en lak kan hij ook overweg. En ja hij kan ook aardig vliegen, en ja hij heeft een steekje los.
Met zulke bladen ben je echt levensmoe!! Wij (Arnold en ondergetekende) hebben op zeer ruime afstand alles gadegeslagen voor de zekerheid.
Mooi geluid zit er inderdaad in maar dat moet toch ook ergens vandaan komen Aaalie :o ?

Of in ander(mans/vrouws)lichaamsdelen..

Ik wou zondag juist even komen kijken,
veiligheidsbril mee dus?

Theo zei:
en ja hij heeft een steekje los.
:o ?

Zeg Theo... ik wil 1 mei niet alleen toeschouwer zijn hoorrrr :evil: ... Ik denk dat ik die bladen ga bewaren voor HARSEWINKEL :idea: . Beetje hooveren voor de tent :D. Misschien wel inverted (voor het eerst), gaat vast wel goed.

Groetjes A.

laurens zei:
Over een week lees je over bladen in ogen hier...

Zeg Laurens, goede jongen... Was jij niet die vingerhakker?? Met de Eolo?? :wink:

idd. Een ongeluk zit in een klein hoekje, we gaan het noodlot niet tarten :roll:

Gr.A.

ps. Als er iemand bladen meeneemt voor verkoop op 1 mei, gaarne ook houten want die zijn nog een keertje te repareren 8) .

Jep noodlot zit in een klein hoekje, maar gelukkig bleef het bij 3 hechtingen en te weten komen hoe je vinger er van binnen uitziet.

Ik heb daarna al uitgebreid het blad bekeken, maar alleen de bespanning was een klein beetje gescheurd. Met 1 breuk gooi ik een blad meteen weg.

Hoi Laurens

Wat doe je dan met dat blad met die gescheurde bespanning? Kan die opnieuw bespannen worden? Of misschien ook gelakt?

Heb je deze vervangen? of zitten ze nog op de Heli?

(ik ben beginner en wil graag leren, alvast bedankt)

Gr.A.

Deze bladen mooi ophangen aan de muur ;) Een micro met zelfbouw bladen is leuk, t-rex zou nog kunnen misschien maar groter en het bevestigings punt wordt wel erg belangrijk ;)

Ik neem ook een set bladen mee voor controle. Ze vliegen goed, ook minder lawaai dan mijn nieuwe MAH bladen. Wil niet zeggen dat ze beter zijn ;) Zit een kleine beschadiging aan op het einde aan de achterkant, een minder probleem kant maar toch. Toch ga ik er wel mee testen zondag, om de kijken of ze inderdaad minder weerstand hebben.

Hee Aaalie!..Ik heb op je website gezien dat je erg handig bent met hout....Waarom maak je zelf geen bladen? Moet voor jou een koud kunstje zijn!

Back