Gelijkloopregeling voor twee (electro)motorig toestel

• Topicstarter Topicstarter Kees Groot
  • Startdatum Startdatum
K

Kees Groot

Guest
Bij mijn toestel lopen de twee motoren tot ongeveer 75% gelijk.
Echter bij volgas gaat de ene harder dan de andere.
Dit geeft tot gevolg dat een grondstart veranderd in een grote boog linksaf die niet tegen te sturen is.
Alleen uit de hand start is mogelijk omdat er dan geen volvermogen nodig is.
De twee motoren staan paralel aan 1 regelaar.
Twee nieuwe motoren liggen klaar.
Alleen nog goede tips, zodat ze even hard gaan draaien

Bij voorbaat dank.

Kees wat voor motoren zijn het .... ??? parallel of serie geschakeld .... ??? .... één of twee regelaars .... ??? ...

In al mijn 2 motorige modellen 1 keer last van gehad. Toen bleek dat een van de motoren slecht was. Na vervanging van beide motoren was alles weer goed. Als je motoren vervangt zet er dan steeds 2 nieuwe in dan ben je er vrijwel zeker van dat ze gelijk zijn.

Bij de Pond-Racer in de start zelfs een keer een prop verloren en toch nog volledige controle op het model en nog een linkercircuit kunnen maken ondanks dat de rechter prop weg was.

Kees,

Komt door je boormachineaccu......
(just kidding)

Wingo Porter, 2x Speed 400

Denk dat 1 van je speed 400's gewoon niet helemaal top was. In principe draaien ze vrijwel gelijk. Blijven natuurlijk vrij simpele motortjes waar altijd wat onderling verschil in zit, maar niet zoveel als jij had. Misschien heeft de vorige eigenaar zelfs wel 2 motoren van verschillende nominale spanning erin geschroefd.

Anyway, probleem zal nu wel opgelost zijn. Laat je ze nog wel even een beetje inlopen?

Tot op 't veld,
Gerben

is het misschien een idee, om de motoren te matchen, net als dat ze met accu's wel eens doen. je koopt er gewoon een stuk of 4 en je pakt er gewoon twee uit die het meest op elkaar lijken kwa vermogen.. :roll: (t'is maar een idee)

Jammer.
Ik heb hetzelfde probleem met een styro F50, niet dat het vliegtechnisch veel uitmaakt, maar ik mag graag het synchrone geluid horen...

Iemand heeft me ooit een tip gegeven dat met inkorten van props te doen, maar dat moet toch anders op te lossen zijn?

Heb twee motoren parallel staan op één regelaar

Arjen.

Nadat de speed -400's doorgebrand waren 8) heb ik ze vervangen door de iets duurdere Viper 450.
Helaas moeten de motoren in de gondels van de F-50 (IMA) gelijmd worden en voel ik er minder voor deze weer er uit te halen, dus ik zocht meer een externe oplossing.
Misschien een stelring over de draad monteren en met de stelschroef de doorstroming knijpen? :D :D :D :D

Wel een nylon stelschroef, anders lekken de elektronen weg.

Diet timing opmerking van Arjan lijkt de handigste manier.

Lijkt me lastig om het echt extern te regelen. heb je echte toerental regeling nodig. Bij een borsteloze motor kan je door het meten van de frekwentie nog wat doen. Bij borstelmotoren zal je aan de as of prop moeten meten. lastig dus.

Iets wat je nog wel zou kunnen proberen is 2 aparte regelaars en dan maar rommelen met alle mixers en knuppelkrommes die je op je zender maar kan vinden.

Back