Geluid elektromotor afhankelijk van?

Ik ben op dit moment bezig met spindelaandrijving voor een kraan/graafmachine
De spindels zijn dus continu in werking daar het de hoofdfunctie van het model is. Probleem is dat de motortjes die ik heb nogal luidruchtig zijn en ik deze zou willen veranderen door stillere

Mijn vraag is nu, waarop moet ik letten als ik een stille motor wil kopen?

Het geluid wat de motoren maken komt door drie dingen. Eerst de koolborstels die over de commutator "slepen". Twee is de lucht die verplaatst wordt door het draaiende anker. En drie zijn de lagers. Aan de eerste twee kan je zelf eigenlijk niets veranderen. Als de lagers geluid maken zijn ze meestal te droog en is een klein beetje smering nodig.

Dan kan de regelaar waarmee je het toerental van de motor regelt een relatief lage PWM frequentie gebruiken. Daardoor zal de motor een beetje fluiten wat verdwijnt als de motor "vol gas" draait.
Bij sommige regelaars kan je de PWM frequentie instellen, je kan dan proberen om de hoogst mogelijk frequentie te kiezen. Alleen moet de motor daar wel mee kunnen draaien. Als de motor dan niet of maar vrij langzaam en met weinig kracht draait zal je toch weer een lagere frequentie moeten kiezen.

Als laatste de grootste geluidsproducent en dat is de tandwielvertraging. Er zal vrijwel zeker een vertraging met tandwielen gebruikt worden. Daarmee wordt het relatief hoge motor toerental verlaagd en het relatief lage koppel vergroot. Aan die tandwiel vertraging kan je zelf ook weinig of niets veranderen.

Met andere woorden, hat zal niet eenvoudig zijn om dat geluid te verminderen.

Het geluid wat de motoren maken komt door drie dingen. Eerst de koolborstels die over de commutator "slepen". Twee is de lucht die verplaatst wordt door het draaiende anker. En drie zijn de lagers. Aan de eerste twee kan je zelf eigenlijk niets veranderen. Als de lagers geluid maken zijn ze meestal te droog en is een klein beetje smering nodig.

Dan kan de regelaar waarmee je het toerental van de motor regelt een relatief lage PWM frequentie gebruiken. Daardoor zal de motor een beetje fluiten wat verdwijnt als de motor "vol gas" draait.
Bij sommige regelaars kan je de PWM frequentie instellen, je kan dan proberen om de hoogst mogelijk frequentie te kiezen. Alleen moet de motor daar wel mee kunnen draaien. Als de motor dan niet of maar vrij langzaam en met weinig kracht draait zal je toch weer een lagere frequentie moeten kiezen.

Als laatste de grootste geluidsproducent en dat is de tandwielvertraging. Er zal vrijwel zeker een vertraging met tandwielen gebruikt worden. Daarmee wordt het relatief hoge motor toerental verlaagd en het relatief lage koppel vergroot. Aan die tandwiel vertraging kan je zelf ook weinig of niets veranderen.

Met andere woorden, hat zal niet eenvoudig zijn om dat geluid te verminderen.

Dat zijn idd vaste waarden/geluidsniveaus En stroom en spanning?
https://www.pololu.com/category/60/micro-metal-gearmotors
Zal bv de motor met 0.36A stall even luid zijn als de 1.6A versie, want ze hebben dezelfde opbouw?

Het vermogen wat je nodig hebt bepaalt de stroom en de spanning die een motor nodig heeft. Vermogen is de spanning maal de stroom. Heb je een motor die op 12V draait en dan 10A gebruikt dan neemt hij 12V x 10A = 120Watt op. Stel dat de motor een rendement heeft van 80% dan zal hij 96W vermogen aan de uitgaande as leveren.

Een motor die veel minder stroom gebruikt zal een veel hogere spanning nodig hebben om toch hetzelfde vermogen te produceren. Stel dat je de motor uit mijn voorbeeld wilt vervangen door een motor die maar 4A stroom gebruikt. Om dan toch 120W op te nemen zal je de spanning moeten verhogen naar 30V. Maar of dat het geluid dat de motor produceert zal verlagen? Eerlijk gezegd ben ik bang dat het geen bal zal uitmaken. ;)

Het geluid wordt veel meer bepaald door het toerental van de motor. Over het algemeen zal een motor die sneller draait meer geluid produceren. Maar je kan het toerental van een motor niet heel erg laag maken. Hoe lager je het toerental maakt des te hoger het koppel van de motor zal moeten zijn. Een hoger koppel betekend meestal een hogere stroom door de motor. Dat kan ook niet oneindig door gaan.

De conclusie dat je er weinig of niets aan zal kunnen doen blijft overeind staan. Helaas pindakaas. :oops: :)

Laatst bewerkt:
het geluid dat je hoort is het hoge toerental van deze kleine motortjes vooral onder belasting.
De enige echte oplossing is toch echt motoren gebruiken met lagere snelheid / iets groter.

je hebt nu zogenoemde n20 motoren. je hebt ook n30 motoren deze zijn groter maar nog wel dezelfde vertragingskast. Hebben wat meer kracht en draaien iets rustiger.

De motortjes die je aangeeft zijn redelijk stil en als je de tandwielen goed gesmeerd houdt valt het geluid ook wel mee. Helemaal stil zal het nooit worden maar ik denk dat je met dat geluid best zal kunnen leven. ;)
Zou je de motoren vervangen door borstel loze motoren dan ben je een maar deel van het motor geluid kwijt. Alleen het geluid van de koolborstels namelijk.
Zoals ik al aangaf is de tandwielvertraging de grootste bron van geluid. Daar is door jouw zelf weinig of niets aan te veranderen. Alleen bij de keuze van de vertragingskast kan je wat bepalen. Kunststof tandwielen zijn over het algemeen stiller dan metalen. Maar de keuze op het gebied van kunststof tandwiel kasten is niet zo groot. En je moet natuurlijk voor voldoende smering zorgen dat scheelt echt ook een boel geluid.

het geluid dat je hoort is het hoge toerental van deze kleine motortjes vooral onder belasting.
De enige echte oplossing is toch echt motoren gebruiken met lagere snelheid / iets groter.

je hebt nu zogenoemde n20 motoren. je hebt ook n30 motoren deze zijn groter maar nog wel dezelfde vertragingskast. Hebben wat meer kracht en draaien iets rustiger.

Het is idd de hoge toon bij belasting die enorm toeneemt. Het motortoerental ligt ongeveer rond de 50000 rpm.
Wat ik wel niet begrijp, onder belasting draait een motor trager, het toerental zakt, waarom maakt hij dan net meer lawaai? :)

De koolborstels gaan meer vonken en de tandwielen gaan meer geluid produceren als er kracht op wordt uitgeoefend. Dat zijn de belangrijkste redenen.

Heb motortjes besteld op lage stroom, en het scheelt een hele hoop geluid. De kracht is natuurlijk ook minder maar dat is voor mijn huidige toepassing zo geen probleem.

Bedankt voor de hulp!

Back