geluid meten

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door tonspit, 28 feb 2020.

  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Hallo allemaal .

    Ik heb de volgende vraag.
    Voor het meten van het geluid van onze modellen hebben we een opstelling nodig.
    Voor kleine modellen hebben we paal maar hier kan echt geen kist op van 20 kg met een 120 cc motor en dat volgas.
    Wat voor opstelling gebruiken jullie in jullie clubs ?

    Graag suggesties . .

    Ton
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kan er geen betonnen fundatie voor een paal gemaakt worden?
    Je zal in ieder geval een stalen frame moeten laten lassen waar de wielen op gefixeerd kunnen worden.
    Maar onder de 80 dB A zal je niet komen.

    Een andere optie is een correctiefactor toepassen en de kist op de grond meten, wel gefixeerd natuurlijk.
    Maar daar moet een geluidsdeskundige dan een berekening voor maken, ligt ook aan de ondergrond en andere omstandigheden.

    Misschien dat Rob Metkemeijer icm de KNVvL iets kan betekenen bij deze correctiefactor.

    GJ
     
  3. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Dat met die correctie factor lijkt me wel wat .
    Ik zal eens proberen te achterhalen wat deze factor moet zijn.

    Ik denk wel dat ik de 80 DB ga halen.
    Ik heb een Valach 120 met een zimmerman uitlaat.
    Deze draait op de grond tussen de 4500 en 5500 toeren.
    Ik heb het vermogen van deze motor niet nodig..
    Met de max.maat prop hoef ik niet meer dan 4000 toeren te draaien
    Het gaat om een sopwith pup schaal 1-3 en ik zou niet weten hoe die op een universele constructie vast te zetten.

    Nu maar gaan zoeken naar de correctie factor of weet iemand op het forum deze . Welke club past deze toe ?

    Ton
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ook een Valach gehad een VM 120 B2 en Toni Clark zei destijds dat ie moeilijk onder de 85 dB te krijgen was, ook niet met nadempers.
    Ook al heb je het vermogen niet nodig, bij een geluidsmeting zal je echt altijd het gas vol open moeten zetten, je mag hem niet begrenzen.

    Maar een constructie is toch niet zo heel moeilijk, je moet alleen iemand hebben die kan lassen.
    Al staat ie op een stalen frame met haringen in de grond, als ie maar vrij staat , op zijn wielen op 120cm van de grond.

    GJ
     

Deel Deze Pagina