Net zoals bij zuigermotoren is deze vraag niet voor alle motoren en configuraties zomaar te beantwoorden. In zijn algemeenheid kun je stellen dat de meeste turbine modellen in de lucht heel erg stil zijn. Alleen in combinatie lage vliegsnelheid en veel vermogen (b.v. in de start of bij een geluidsmeting!) maken ze een geluid vergelijkbaar met de meeste zuigermotoren. (78 db bij mijn T33.) Dit grote verschil in geluid op de grond t.o.v. in de lucht heeft te maken met de zeer grote uitstroom snelheid van de uitlaatgassen. (1000 Km/h) De doorgaans grote vliegsnelheid van turbine modellen maakt dat het snelheids verschil tussen de uitlaatgassen en de omgevende lucht in de lucht zeer sterk afneemt. Hierbij komt dan ook nog het gegeven dat de stuwkracht in de lucht niet bij hogere snelheden zo sterk terugloopt als bij een propeller waardoor je met een model dat van gras af kan opstijgen doorgaans in de lucht maar halfgas kunt gebruiken in horizontale vlucht zonder dat het toestel uit elkaar waait. Bij mijn T33 moet je echt met elkaar fluisteren tijdens de vlucht om te zorgen dat je nog kunt horen of de motor nog loopt, terwijl die volgens de zuigermotor norm maar net door de keuring komt. Gelukkig zijn de meeste milieukeurings eisen voor modelvliegtuigvelden nu zo geregeld dat het uitgangspunt meer de geluidsImmissie bij de dichtsbij gelegen woongebied is i.p.v. de geluidsEmissiebij de bron, zodat dat meestal geen probleem meer is. Geheel subjectief word het gesis van een turbine vaak als wat minder hinderlijk ervaren dan het gebrom van een zuigermotor, zoals een viertakt vaak minder irritatie opwekt dan een tweetakt.
??????????????????????????????????????????????????????????????????????? Wat bedoel je? Groeten Laurens
ik denk dat de meeste forum bezoekers alleen uit je antwoord kunnen afleiden dat je een beginner bent. Een turbine aangedreven vliegtuig is a. heel duur, en b. HEEL MOEILIJK om te bouwen, onderhouden en vliegen, zeker als je hier helemaal geen ervaring mee hebt! als tweede vliegtuig lijkt het me daarom geen aanrader, eerder als 10de of 15de vliegtuig, wordt dus eerst maar wakker en denk er dan nog maar eens goed over na!
yep was niet lullig bedoelt ofzo laurens maar zoals rogier al aangaf kost dat GOUD geld om aan te schaffen en moet je een behoorlijk eindje kunnen vliegen om zoiets veilig en verantwoord in de lucht te houden. een crash met een toestel wat met 350 km per uur naar beneden komt vol turbinebrandstof is geen kattepis
Dus Sandor jij adviseert een beginner om als 2de model maar gelijk een turbine kist te gaan bouwen en vliegen. Dit zou betekenen dat mensen zonder bouwervaring een model moeten gaan bouwen waar zij nog niet eens van kunnen beoordelen welke krachten er allemaal op komen en waar men de nodige versterkingen moet maken om die krachten te verdelen over de rest van de constructie. Dit bevestigd mijn vermoeden en ik zal dan ook als ik jullie ergens zie vliegen proberen om dekking te zoeken onder een vrachtauto of iets dergelijks, of inpakken en naar huis gaan.
waarom niet? ik ken grotere kwasten met motorkisten die levensgevaarlijk bezig zijn ik adviseer niemand je moet doen wat je leuk vind ten tweede is dit toch een forum ? zodat ze kunnen leren en persoonlijk is een turbine betrouwbaarder dan de meeste motor-impellor kisten en ja zelfs jet-toestellen komen in arf en als je het gevaarlijk vind kun je nog altijd gaan darten
Ahum ja je moet doen wat je leuk vind, maar niet als dat inhoud dat ik zo'n vliegtuig in mijn nek kan krijgen en ik denk niet dat iemand dat overleeft (ooit wel is gehoord van dood door schuld??) even afgezien of het turbine is of niet. ik herhaal nog maar eens een keer ...... DIT IS GEEN SPEELGOED!!! niette min verpest je het met zo'n reactie voor alle andere modelbouwers. Niet om je af te kraken, maar als je zo'n ondoordacht antwoord geeft dan vraag je om zo'n reactie! Dit berichtje even om op te komen voor alle verstandige modelbouwers. :wink:
je bent nu typisch iemand die denkt dat een jet altijd hard gaat. en waarschijnlijk het iedereen afraad daar je zelf geen hebt. tevens denk je dat alle turbine vliegers mensen zijn met een hoger iq dan je zelf , aan de content van je pagina te zien betwijfel ik dit. en voordat je het even vergeet geen ENKEL toestel is speelgoed of het nu electro is of methanol ik ken electro zwevers die over de 300kmh gaan of het nu een jet is of niet alle clubs hebben regels , en deze worden altijd toegepast dus als er iemand naar mij toekomt die een jet wil bouwen krijgt hij van mij ALLE medewerking , kijk eens rond dit is de toekomst en als je bang bent om een toestel in je nek te krijgen sta je waarschijnlijk op de verkeerde kant van het veld waar je niets te zoeken had.
Ja ja mooi gezegd, maar zoals ik ook al heb gezegd het maakt niet uit of het turbine is of niet, je moet gewoon oppassen met wat je zegt! Jij adviseerde laurens gewoon om een turbinekist te bouwen, zonder erbij te zeggen dat hij de kennis en ervaring erbij moet halen van ervaren modelbouwers, bij bv een club! Zo'n jongen haalt straks wat info van het net en begint wat te bouwen, met het risico dat hij dat ergens op een veldje gaat proberen. wie weet komt ie niet eens zover en is voor die tijd zijn slaapkamer/hobby kamer al afgebrand. Anyway, wat ik probeer te zeggen dat je natuurlijk zelf mag weten welk vliegtuig/ boot/auto je gaat vliegen/varen/rijden, maar er komt wel verantwoordelijkheid bij kijken!!
Hiermee moet ik je gelijk geven. een van de weinige dingen die ik met de KNVvL eens ben is dat voor bepaalde takken van de modelvliegsport een wettelijk bewijs van bekwaamheid moet komen. Zoals omschreven in de "Nota Knelpuntenen Bedreigingen Zelfregulering Recreatieve en Sportluchtvaart KNVvL" uitgave juni 2002 bijlage 1 deel 2 artikel 1 paragraaf d, e, f, g. Verder raad ik je aan om dit document eens op te vragen en door te nemen. Mijn zoontje en ik zaten aan de goede kant van het veld en nog boorde dat model zich naast mijn zoontje in die auto.
tja en dat komt dus alleen maar door jets? en de piloot was een totaal onervaren man/vrouw en vloog pardoes naast het veld ik weet bijna zeker dat de meeste crashes gebeuren door: accu,s leeg ("vergeten te laden" , of ik dacht toch dat die vol was, of de beste tot nu toe "mijn accus zijn pas van 97 en laats kon er nog 500Mah in!!" Frequentie plaatje vergeten is zeker terug te vinden in de top 5 en met de moderne techniek nog beter "o verkeerde model gekozen" ik stak laatst de weg over en werd bijna geschept