Geluidsbarriere

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Conrad., 24 feb 2012.

  1. Conrad.

    Conrad.

    Lid geworden:
    25 jun 2007
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Sittard
  2. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    VEEEEEEEEET :cool:
     
  3. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.349
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.682
    Hahaha, das gewoon een mislukte Transformer....
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.240
    Locatie:
    Heerenveen
    Ghehe, grondresonantie: algemeen bekend verschijnsel waar ook modelheli's last van kunnen hebben.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan zou de piloot nooit meer mogen vliegen, en het publiek naar het ziekenhuis moeten. Gelukkig gaat het vliegtuig niet door de geluidsbarrière, je hoort geen sonic boom.
     
  7. bdoets

    bdoets Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.627
    Locatie:
    Hilversum
    Ron, toen wij nog klein waren vlogen ze ook boven Nederland boven mach1 (dat mocht toen nog), en daar moest nooit iemand door naar het ziekenhuis hoor...

    nou, bij nader inzien was jij misschien nog niet geboren...
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb ze ook gehoord Bart, jeugdsentiment. Maar die gingen niet zo laag als deze. In deze situatie verwacht ik minstens gehoorbeschadiging, zo dichtbij. Alhoewel, ik heb wel eens een filmpje gezien van een fly-by door de geluidsbarrière, op een vliegdekschep. Maar hadden die dek-mannen hun gehoorbeschermers op?
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.404
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.413
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Komt hier waarschijnlijk in voor Ron :

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.349
    maar al met al leuk om te zien zo dat bij de straaljagers
    en wie kijkt er nou niet in de lucht als ie een straaljager hoort aankomen en dan de hemel afspeuren waaaar is ie nouuuu!!!!:D:D:D
    hier boven middenmeer keren ze vaak als ze aan t oefenen zijn en zie je ze scherp draaien bijna op zn kant lijkt t wel en van de week nog met zn tweeen een paar keer gaaf gezicht/geluid dan hoor
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2012
  12. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.857
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, als dit geen geluidsbarriere was,

    A) waarom hoor je hem dan niet aankomen? (als het toestel langzamer dan het geluid gaat moet het geluid eerder de camera bereiken dan dat het toestel de camera passeert, gebeurt hier niet) en

    B) volgens mij is die "vapor Cone" nu net iets wat bij "transsonic speeds" gebeurt (de wikipedia-pagina die hierboven aangehaald werd staat letterlijk vol met die term....).

    Ofwel, het verschijnen van die vapor cone is een visueel effect wat bij een schokgolf hoort, en die schokgolf hoort weer min of meer onverbrekelijk bij een snelheid boven de geluidsbarriere. Wellicht net op de grens mischien, en de sonic boom die je bij op grote hoogte passerende toestellen als soort van rollende donderslag hoort (Ik heb ze ook nog redelijk regelmatig gehoord, niet eens extreem lang geleden, toen de Concorde nog op de transatlantische route vloog), die hoor je van zo dichtbij meer als een knal of een nabije blikseminslag, ongeveer zoals hier op het filmpje.

    Groet, Bert
     
  13. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Dilbeek - Belgioem
    Dit is geen doorbreken van de geluidsbarrière...

    Het geluid van het filmpje heeft van zijn eigen al een zo luid achtergrondgerommel en achtergrondlawaai dat je het vliegtuig trouwens niet eens zou kunnen horen aankomen (de aanwezige toeschouwers misschien wel).
    Volgens mij vliegt het vliegtuig nèt onder de geluidsbarrière, dan hoor je het ook niet aankomen, je hoort het dan pas als het bijna boven je vliegt.

    Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat altijd gepaard met twee opeenvolgende schokgolven (aan neus en staartpunt van het vliegtuig) die je dan ook als twee kort op mekaar volgende 'booms' ervaart (hoe lager het vliegtuig vliegt hoe korter de tijd tussen de twee schokgolven).
    Boven de geluidsbarrière hoor je het vliegtuig pas als het reeds voorbij is (na de twee booms).

    Ik heb in mijn jonge jeugd (jaren '60) ook om de paar dagen sonic booms meegemaakt en dit lijkt er van geen kanten op.
    De Belgische jets vlogen toen op (geschatte) hoogtes tussen 300 en 1000m en de twee duidelijke opeenvolgende booms waren sterk genoeg om ruiten, deuren, vaatwerk/glazen in de kasten en alles wat los was zwaar te laten rammelen (soms met zelfs hier en daar zelfs een gebroken ruit).
    Er bestaat trouwens een Mythbuster aflevering hieromtrent.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.211
    Locatie:
    Nootdorp
    @Bert, als het geluid van de jet ver achter het toestel komt, wil dat nog niet zeggen dat het de barriere heeft doorbroken. Als zij dat zo laag zouden doen, zouden er vele ramen sneuvelen, wat boven nl. ook al eens is gebeurt. Met name kassen sneuvelen dan massaal.
     
  15. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.857
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep, dat snap ik allemaal, al zal die dubbele knal vanwege de korte passeer afstand wel niet erg dubbel klinken (hoe lang doet een straaljager er over om zijn eigen lengte af te leggen bij geluidssnelheid? minder dan 0.05 sec.... klinkt echt als 1 knal dan....)

    Maar wat ik, als die geluidssnelheid niet overschreden zou zijn, een beetje de rare factor vind is de vapor cone.
    Die Wikipedia pagina is er vrij stellig over dat dat uitsluitend bij "transsone" snelheden gebeurt. Logisch, onder de geluidssnelheid ontstaat geen schokgolf, en dus ook geen vapor cone, omdat voor het ontstaan daarvan een zeer snelle drukwisseling, of wel die schokgolf nodig is.

    Als je de boel gaat definieren als: Mach 1 is XXX.XX meter per seconde, ofwel een vastgelegd getal, mogelijk dat dan de snelheid lager bleek dan Mach 1.
    Maar de werkelijke geluidssnelheid kan al varieren door de plaatselijke luchtvochtigheid, temperatuur en druk, en als je een en ander definieert als "het toestel vloog sneller dan de voortplantingssnelheid van het geluid ter plaatse" dan denk ik nog steeds, gezien de vapor cone, dat ie daar door heen ging.

    Groet, Bert

    PS: @ Rheli: ik zag op de video weinig kassen of ramen.... hooguit (zonne)brillen....

    @ Turbokeu: alweer een tijdje geleden dat ik die Mythbuster aflevering gezien heb, maar volgens mijn geheugen staat me er iets van bij dat het juist wel meeviel (of tegenviel, afhankelijk van hoe je het bekijkt) met het laten breken van die ruiten....
     
  16. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    transonic speed refers to the condition of flight in which a range of velocities of airflow exist surrounding and flowing past an air vehicle or an airfoil that are concurrently below, at, and above the speed of sound in the range of Mach 0.8 to 1.2, i.e. 600–900 mph


    transsoon =/= supersonisch


    747 is transsoon geweest, DC8 zelfs supersonisch, maar mach 0.8 is geen
    zeldzame snelheid voor straalkisten en de luchtstroom zal lokaal dus hoger zijn.
     
  17. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.609
    Locatie:
    Veldhoven
    Tijdens het oefenen voor de open dag op een nl vliegbasis is 1 van de F16's op 40 meter hoogte door de geluidsbarrière gegaan. Foutje. Recht daaronder waren ze de tent aan het opbouwen, met die mannen was niets aan de hand. Even geschrokken en dat was het het. De ramen in de toren stonden aardig te schudden. Ik zat toen zelf in de toren.... 1e klas zicht
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan klopt mijn idee van al dan niet tijdelijke gehoorschade (eerder bericht) dus van geen kant.
     
  19. prop-er

    prop-er

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    4.835
    Locatie:
    Moordrecht
    Of toch wel?

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Lunuxrc

    Lunuxrc

    Lid geworden:
    13 jan 2005
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Belgie- Kapellen
    Heb altijd geweten dat je op de grond in de "dreunzone" moet staan om last te hebben van het geluid.
    Als je perfect de snelheid en omstandigheden kent van je vliegtuig en je vliegt dan horizontaal ver genoeg van het publiek, ervaren de mensen op de grond de zaak heel anders.
     

Deel Deze Pagina