Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De bronsterkte wordt volgens een standaard meting bepaald, zoals hieronder beschreven.
Het punt waarbij de verbindingslijn microfoon / motoruitlaat en de lengteas van het modelvliegtuig een hoek van 90gr. maken is één van de meetpunten. Zie figuur 2.
- Tijdens de metingen staat het modelvliegtuig 1,2 meter boven het maaiveld en levert de motor maximaal vermogen.
- De microfoon staat op 7 meter opgesteld ( of 15 m bij turbine modellen). Zie figuur 1.
- Er worden 8 metingen uitgevoerd op de 7 meter cirkel waarbij de microfoon, of modelvliegtuig bij iedere meting 45 graden verder langs de cirkelomtrek is verplaatst.
Deze uitgebreide methode wordt toegepast tijdens de eerste keuring van het model. Voor periodieke controle volstaat een enkelvoudige meting loodrecht op de lengteas van het modelvliegtuig.
Probleem is natuurlijk dat 'beleving' niet meetbaar is [emoji52]Rond 1999 heeft het NLR geluidsmetingen gedaan bij onze Thunderjet in het kader van PHBlue..
Op de grond met 7 meter, boven gras en beton, een dikke 120dB(A), onder diverse hoeken..
In de lucht bij 302km/u 65db(A). Achtergrondgeluid van de A12 op 5km was ongeveer 55dB(A).
Geluid van een jet is kompleet anders qua beleving en waardes dan bij en prop kist.
Ik vermoed dat Dick a-tonaal bedoeld, kleine letter 'a'. D.w.z. ruis in het geval van turbines, geen overheersende frequenties, en ook geen/weinig correlatie tussen de frequenties, waardoor geluid snel wegvalt in achtergrondruis.Je bedoelt dat het hier om A gewogen geluid gaat denk ik. ...