Geluidsmeting

  • Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
GAST SCHREEF :

Doen ze bij de F3M in België ook aan geluidsmeting?

Om over geluidsmeting iets te zeggen !
Ik vlieg in België bij de Limburgse Vleugels te Genk-Zwartberg.
Nu omwille van het verkrijgen van een nieuwe terreinvergunning is iemand van een geluidsbureau metingen komen verrichten.

Officieel mogen we MAAR 72 dB(A) maken op 7 meter afstand, met het meettoestel op 1 meter hoogte en de uitlaat van het toestel ook op 1 meter hoogte in de richting wijzend van het meettoestel, dit ook nog boven kortgemaaid gras.

Eén toestel van mij met een 7,5 cc O.S. motor ( 11x7 APC prop ) op haalde 75 dB, dus nog te hoog volgens de regels.
De Beech van een clublid met twee 3W 24 cc motoren ( houten props 20x8 ) behaalde 81 dB
Een F-16 electro impeller toestel maakte rond de 90 dB

Daarna een electro heli gemeten ( hiervan denk je toch dat ie stil is ??) 85 dB 8O

Over die opgelegde waarden moet er nog eens gepraat worden aangezien zelfs met electro die waarden overschreden worden
 
Mijn extra meete op de club enkele weken geleden 85 db. Wat je wel stil mag noemen voor zo een bak.

Wij houden onze kisten dus ook zo stil mogelijk maar er zijn grenzen, veel stiller gaat nietmeer.

En ja ... heli's maken erg veel db... maar electro ofzo dat doet er nietveel toe
het verschil tussen een trex 600 electro en een raptor 50 met OS was minimaal.
Toch zeker niet groot genoeg om daarvoor een overstap te maken.
 
JVDO zei:
Mijn extra meete op de club enkele weken geleden 85 db. Wat je wel stil mag noemen voor zo een bak.

Wij houden onze kisten dus ook zo stil mogelijk maar er zijn grenzen, veel stiller gaat nietmeer.

En ja ... heli's maken erg veel db... maar electro ofzo dat doet er nietveel toe
het verschil tussen een trex 600 electro en een raptor 50 met OS was minimaal.
Toch zeker niet groot genoeg om daarvoor een overstap te maken.

In Duitsland geldt voor alle Modelvliegvelden een max. bij motormodellen (ook Heli´s) van 84 dBA.

In dat is wel te doen bij de technik van nu. 8)

Mvg Johan
 
Zo iets doe ik met links. :lol:

Zelfs een Diabolo van Metterhausen met 3W60 (eerste versie) op 80 dBA gekregen.

Ik mocht in Jeversen daar mee vliegen en die hebben een strenge regel van 80dBA

In duitsland vraagt bijna niemand naar de toeren van een motor. :oops:

Daar word gevraagt wat je gedaan hebt om hem zo stil te krijgen.

Mvg Johan
 
allemaal bullshit, ik heb de decathlon zien vliegen deze zomer en die was alles behalve stil

Ik breng mijn extra morgen mee naar tisselt, dan zul je horen hoe een echt stille kist is.

niks getover met toerenbegrenzer. 6400 vol gas. aub
 
3w_flyer zei:
allemaal bullshit, ik heb de decathlon zien vliegen deze zomer en die was alles behalve stil

Ik breng mijn extra morgen mee naar tisselt, dan zul je horen hoe een echt stille kist is.

niks getover met toerenbegrenzer. 6400 vol gas. aub

ja watte ! 6400 rpm :-)
ter zit poejer in diene 3W van u
welke schroef draait da...
 
Oja :oops: (ik meen me te herinneren dat hij een seyer had in een ander topic :lol: )

Grt.
 
Alex,

Seyer is passé.

Elster lijkt me nog iets stiller en wat belangrijker is : goedkoper !!!

op mijn 70 heb ik voorlopig nog een 23n5x12 3blad van seyer. maar die gaat ook nog wel vervangen worden.

enigste verschil dan alex is onze brandstof, ik gebruik Avgas, maar of dit nu echt vermogenwinst oplevert, daar heb ik mijn twijfels over.

Jammer dat je niet naar tisselt komt. en dat is idem voor Jens.

Peter
 
Maakt toch niet uit??? Als je een "geeikte" meter gebruikt komt het allemaal (nagenoeg) gelijk uit.

En dan nog... het geluid word "aangehoord" tijdens vlucht.. En dat de kunst van het vliegen ALLEEN uit figuren bestaat ben ik het ook niet mee eens. De figuren goed te kunnen vliegen met weinig geluid/gas is toch ook een vorm van beheersing van het vliegtuig?



Effe wat anders maar toch zo ongeveer van hetzelfde...

Wat voor type en/of merk dBa meter wordt er gebruikt in de F3A/F3AX wereld?
Weet iemand dit te melden?

groeten,
Frank
 
Back
Top