Geluidsproductie Corsair + filmpje

Goedendag,

Vandaag is mijn Topflite Corsair "opnieuw" ingevlogen. Er zit een 62cc Zenoah in de neus met originele uitlaat waarop dit toestel is gebouwd. Vliegt super....

Maar onze club is momenteel bezig met het verkrijgen van een nieuwe milieu vergunning wat hoogstwaarchijnlijk ook een DB eis van 84db met zich mee zal brengen waar we nu nog geen last van hebben.

Foto-8LCZHBSD.jpg

Nu zit ik met het volgende probleem.....ik heb het niet gemeten maar het zal zeer waarschijnlijk wel (veel) te veel zijn qua db's. De motor zit al gemonteerd op rubbers. De aanzuiging gebeurt vanuit de kap maar dat kan ik nog veranderen door een kelk te monteren en aan te zuigen vanuit de romp. Dan moet ik wel een gat gaan maken in het motorschot. Nu draait de motor met een 22x10 Menzis prop en ook dit kan eentje van carbon worden.

Maar dan mijn dillema, hoe kan ik de demper zodanig veranderen zodat het geluid omlaag gaat. Ik zie niet in hoe ik daar ergens een 4 kamer demper kwijt kan eventueel door de romp......daar is geen plaats voor. Een demper hangend onde de romp ziet naar mijn mening niet uit.

Wie heeft ideeën?

btw, morgen (indien het weer meewerkt) wil ik de Corsair gaan filmen om een beter idee te krijgen.

Marc

Laatst bewerkt:
Zeg erbij dat t bij het schaalbeeld hoort...

Iig, een langere uitlaat(hetzij binnen de romp) zal minder geluid geven.. je zou dus een slang/pijp door het model kunnen trekken..

schaalbeeld of geen schaalbeeld, regel geluidsnorm blijft regel.

je kan niet zo maar ongestraft een stuk slang ertussen zetten, dat geeft gegarandeerd problemen. of alles word te heet of de motor heeft geen vermogen meer, of beide.
er bestaan uitlaten die stiller zijn, maar je levert dan wel wat vermogen in.
ook een goede prop levert geluidswinst op.

mvg Hans

Zolang de doorstroomsnelheid hoog genoeg blijft in die verlenging(vanaf de stinger!!) dan zal het niet heel veel schelen;)

Ik ben een Ziroli Corsair aan het bouwen waar ook een ZG62 op komt en ik heb de ZG 62 al laten lopen en ik kom uit op 79 db gemeten op 7 meter aan de kant van de uitlaat.
De ZG staat op een hydromount icm 4 rubbers en 2 dempers en de uitlaat is een 'stille'demper van Tony Clark ,deze set up is te zien in mijn bouwverslag op pagina 33.

Patrick

Mark, je mag blij zijn dat de geluidsnorm nu 84 Db is bij jullie, die stond een jaar of 15 geleden op 81 Db, toen werd elke kist gemeten en in een logboek bijgehouden. Diverse van mijn toestellen staan daar nog wel ergens in, en allemaal voldeden ze aan die eis.

Maar dan mijn dillema, hoe kan ik de demper zodanig veranderen zodat het geluid omlaag gaat. Ik zie niet in hoe ik daar ergens een 4 kamer demper kwijt kan eventueel door de romp......daar is geen plaats voor. Een demper hangend onde de romp ziet naar mijn mening niet uit.

Wie heeft ideeën?

Krijg je dan geen Pitts/Cap21 uitlaat onder de motorkap ?

http://www.toni-clark.com/ftp/kat_11_2008_01_04_2010_de.pdf

bladzijde 76-77

Mvg Johan

@ Patrick, yep die uitlaat had ik na wat dieper graven hier al gezien. Dat lijkt me inderdaad een optie, die moet ik volgens mij wel kwijt kunnen.

@ Johan, als ik naar dat pdf filetje kijk van Tony C. dan zou het die van pag. 77 moeten worden want exact zo hangt de motor. Die zou ik misschien nog wel onder de kap kwijt kunnen......

Wat de DB eisen betreft, dat zijn we aan het proberen die op 84db te krijgen. Of het lukt???? ik weet het niet. Maar ondanks die eisen wil de corsair niet teveel geweld aan doen en hem zo schaal mogelijk houden. Electro vind ik geen optie, ziet niet uit, klinkt niet en hoort niet in zo'n toestel;)

btw, zo ziet hij er nu uit:

Foto-DESORXZ7.jpg

Foto-GEIWFXY4.jpg

Wil er nog een dummy opzetten van een stermotor en het kleurenschema nog aanpassen. Maar het doel was hem eerst goed vligend te krijgen en is gisteren opnieuw ingevlogen.

Laatst bewerkt:
Idd GEEN elektro op een warbird......
Als je de ZG op een hydromount zet dan moet het lukken om je db om laag te krijgen.

Patrick

Hey Marx,
Proficiat met de geslaagde Maiden !!!
Blij te zien dat de motor weer nuttig gebruikt wordt ;)

misschien heeft Krumscheid bruikbare (banaan) dempers Metallwaren-Krumscheid

of een pits-style demper van Toni clark
Toni Clark practical scale GmbH, Zenoah - Titan ZG Modellmotoren, AMT - Modellturbinen, Flugmodelle und Zubehör.

Hey Erik, yep de motor doet het super. Startte meteen de eerste keer en na wat pingelen aan de carburateur draait hij erg goed dus ik ben er blij mee. Nu nog kijken of we hem mettertijd wat stiller kunnen krijgen, vandaar dit topic;)

Marc

Back