Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Jaja ook ik ga m`n eigen op het pad begeven van het jet vliegen (zoals er al meerderen hier hebben kunnen lezen in het Formost draadje van G J Broekhuizen).

How Come?

Nou als vliegtuigonderhoudsmonteur ben je natuurlijk altijd geinteresseerd in de techniek, je hebt het op school gehad, er examen in gedaan, op je bevoegdheid gekregen en verlopen (deze verloopt automatisch als je er niet meer aan sleutelt, ook nooit gedaan trouwens (en nu met de nieuwe JAR-66 heb ik hem ineens weer :roll: )) en alles vergeten.

Maar toch blijft het altijd een schitterend stukje techniek waar je wel eens wat mee zou willen doen maar wat niet gebeurt om wat voor een reden dan ook.
ondertussen gaat het modelvliegen steeds verder en ga je met steeds gecompliceerdere kisten vliegen.
Eerst worden ze groter, dan 2-motorig, dan grote 2-motorigen, dan 4-motorig, dan benzine, dan 2-motorig push-pull, naja jullie kennen ons verhaal wel zo`n beetje.
Met deze verschillende kisten verandert ook je instelling, ervaring en interesses.
Bepaalde interesses zwakken af en andere groeien, zo ook de jets (die bleven groeien natuurlijk ;-) ).

Echter jets zijn dure kisten, dure motoren, enz. dus het blijft mooi maar onbereikbaar.

Totdat je iemand ontmoet die Ger heet, dankzij Arvid die zijn Corsair in 2007 op een wat groter veld wilde invliegen en Ger daar voor zorgde op Rozenburg en ik mee ging met Arvid voor de film, foto`s, gezelligheid en ook eens om daar zelf te vliegen :)

Ger had toen zijn Boomerang nog en wij keken natuurlijk onze ogen uit, zo`n mooie techniek, maar toen nog onbereikbaar.

Het contact met Ger is gebleven en hij nodigde me eens uit om te komen vliegen op Rozenburg om ook eens aan de jet knuppels te sturen.
Dat laat ik me geen 2 keer zeggen en nam dat met beide handen aan, echter door omstandigheden is dat er in 2007 niet van gekomen en in 2008 is het ook een aantal keren afgezegd/verzet.

Tot 24 september van dit jaar, toen eindelijk lukte het een keer om wat af te spreken en ik heb toen 1 vlucht gemaakt met de Velox (de Boomy was er al even uit) om eens te voelen hoe dat vliegt:

En ik moet zeggen dat viel me alleszins mee.
Ik had verwacht dat de snelheid veel hoger zou liggen en op lage snelheid de kist instabieler zou zijn maar dat was niet het geval.

Op half gas ging het echt niets sneller dan m`n Skymaster en de spint ook ook lekker snel op in tegenstelling tot wat ik verwacht had.

Het is door een kapotte startmotor jammer genoeg maar bij 1 vlucht gebleven die dag maar ik was al wel verkocht.

Tijdens die dag ook lekker bijgekletst met Ger en toen kwam ik ook tot de conclusie dat jet vliegen niet zo heel duur hoeft te zijn als ik dacht.
Je moet soms wat geluk hebben maar zo`n jet trainer hoeft niet veel meer te kosten dan mijn 1:5 Cessna 337 Skymaster met z`n 2 4-taktjes erin.

Mhhhh, dat biedt perspektieven, ook omdat Ger vertelde dat er heus wel goede motoren in de omloop zijn voor weinig.
Damn, nu zullen we het krijgen.

Naja, de dag is nog niet voorbij, bedankt voor het vliegen (de jet deed het niet meer en daar ging het eigenlijk om), en ik ga weer naar m`n thuisveld in Ede om de dag echt uit te vliegen.

Onderweg nog eens terugdenkend aan al dat moois.........................

Laatst bewerkt:
gefeliciteerd Berto:)
maar hou er wel rekening mee dat deze verslaving niet meer te genezen is.
sucses en we gaan dit verder volgen.
groeten Gertjan

Dank je Gertjan,

en als deze verslaving net zo is als de rest van het modelvliegen dan komt het wel een keer goed denk ik...........

Deel 2 is in de maak ;-)

............en ik ga weer naar m`n thuisveld in Ede om de dag echt uit te vliegen.

Onderweg nog eens terugdenkend aan al dat moois.........................

Kijk, weer iemand aan de jet-klan toegevoegd met dank aan Ger :thumbsup:

Erg leuk om het verhaal te lezen Berto, hoop nu dat je snel wat ingredienten ga vinden. (de aanhouder wint)

Groetjes,
Gerald

M`n eerste jet (BosModelAir) deel 2

De volgende dag toch maar eens een beetje rondneuzen op het internet en de diverse fora en eens een berekening maken.

Ai dan komt het toch wel errug ver boven m`n budget uit (ben maar vliegtuigmonteur he) dus dat gaat hem niet worden.
Maar de interesse is toch gewekt en we gaan eens even verder zoeken en zo kom je al wel weer een stapje verder.

Dan ga je eens een berekening maken en denk je van, mhhhh, dat moet toch te doen zijn als ik het een beetje spreidt.
Laten we eens verder kijken, en dan is het hek van de dam en vindt je op den duur iets wat aan je verwachtingen (budget in dit geval) zou kunnen voldoen.

Het gaat hierbij om de Formost:
formost1.jpg

Echter na het vrijwel kompleet lezen van het Formost draadje op RC Universe ( What do you think of FORMOST 150 ? ) kom je tot de conclusie dat deze kist niet geschikt is voor een turbine zonder de broodnodige modificaties.

Na wat heen en weer gemail met Ger en wat contacten op RC Universe lijkt dit aan de andere kant toch wel een hele geschikte jet trainer te zijn :-)

Ik kreeg weer wat kleur in m`n modelvliegleven, de Formost is goedkoop, echter zonder modificaties ongeschikt voor turbine, maar die modificaties zijn best te doen, de kist wordt dan wel iets duurder maar nog steeds niet zo duur als de meeste jet trainers.

Dus in mijn hoofd zag ik mezelf al in het bezit van een Formost.

Al redelijk wat verkopers bekeken van de Formost maar het blijft toch een klap geld en waarschijnlijk nog wat meer aan de invoer etc..............

Maar we blijven zoeken, hee een Formost op Ebay, mhhh ook een Kangaroo............... naja leuk maar ach.

Even stilte.......................

Hee een mailtje, op Gooi en Eemland vliegt er iemand met een Kangaroo 2 die ik toevallig een keer ontmoet had daar en wat mee gesproken en hij biedt zijn kist aan zonder motor.
Mhhhh, denk, denk, denk, even wat info gevraagd, neh zie er toch maar vanaf.

Zo`n delta is gewoon niet mijn ding qua vormgeving.

Na nog wat gemail met Ger en met behulp van zijn kennis en ervaring de stap maar genomen en besloten om voor de Formost op Ebay te gaan.
Modificeren zie ik niet zo het probleem van in kan ik de kist meteen van een nieuwe verflaag voorzien en de kist ziet er gewoon leuk uit.

Dus een bod uitgebracht en wachten maar..................................

Ondertussen al wat info inwinnen hier op het forum en veel oh`en met J. om het over jets te hebben en ineens begint het balletje te rollen.

Ik krijg een mailtje van F. dat R. ooit eens zo`n Formost heeft gekocht kompleet en er volgens hem niets meer mee doet.
R. is echter op vakantie in S. en pas komende week terug.

Daar ik R. ook al wel een beetje ken toch alvast gemaild en wat denk je, binnen een uur antwoord terug.
Yep, R. heeft nog een komplete Formost staan welke hij in een opwelling heeft gekocht maar nog niets mee heeft gedaan, hij wilt hem eventueel wel verkopen.

O jee, nu gaat het echt rollen :rolling:

Ik weer terug gemaild naar F. dat hij gelijk had en dat R. zelfs op vakantie niets anders doet dan aan vliegen denken (en uitvoeren) :-)
Ook meteen weer naar R. gemaild dat ik zeer geinteresseerd ben en wat hij voor al dat moois wilt hebben.

Een dag later weer reactie en met de verkoop van m`n P-40 kan ik de Formost (excl. motor) zekers wel betalen en hou dan ook nog wat over voor wat klein materiaal ;-)
Dus meteen weer gemaild dat ie de kist kwijt is.

Nu blijft R. wat langer weg dan gepland dus ik moet weer wat langer wachten maar dat geeft niet (alhoewel ;-) ).

Ondertussen loopt de Ebay veiling ook nog steeds en ik was de hoogste bieder, ai het zal toch niet zo zijn dat ik zometeen 2 Formosten heb?!?!?!?!?!?!?!?!?
Maar nee hoor, alsof ze het wisten heeft er iemand mij overboden dus daar ben ik ook weer vanaf :D

In deel 3 zal ik verder over de kist gaan uitwijden.

Laatst bewerkt:
M`n eerste jet (BosModelAir) deel 3

Als eerste wil ik de volgende personen bedanken (al denkt m`n vrouw er anders over ;-) ):
Ger, voor het vliegen met z`n Velox en het mij "beginnend jet verslaafd" maken,
J. voor het oh`en via msn en hier en jouw inzet en ethousiasme,
F. voor de gouden tip,
R. voor zijn in opwelling aangekocht jet

Verder een ieder die ik vergeten ben maar mij steunt in dit geheel ;-)

O ja en de vrouw natuurlijk die de blik in m`n ogen zag toen ik op zo`n vriendelijkst mogelijk manier vroeg hoe zij het zou vinden als ik met een jet ging vliegen (zonder haar steun zou ik nu nog met alleen maar een Calamto vliegen.....).

Zo dat hebben we gehad :-)

Ik heb een bepaald budget in m`n hoofd wat de totale kist mag kosten (is een beetje variabel ivm een nieuwe of niet nieuwe motor) + een planning.

Het streef budget is 1500 euro maar dat is dan wel voor een 2de hands motor, daar zitten haken en ogen aan maar dat zie ik tzt wel als ik zover ben (hier zit dus wel rek in (eigenlijk niet maar toch)).
De planning is altijd variabel bij ons maar ik wil de kist eigenlijk vliegklaar hebben voor het seizoen van 2010 (ook afhankelijk van motoraanschaf).

We zullen zien in hoeverre dit haalbaar is.

De jet,
zoals ik al melde gaat het hier om een Formost die redelijk aangepakt moet worden maar wat niet al te moeilijk is.
Volgens Ger is het verder een perfecte trainer en geschikt voor bijv. een Jet-Cat P80 en dat was wel een mooi formaatje.

Ook R. ziet de potentie wel van deze kist en zegt dat het een goede jet trainer is waar ik veel plezier aan zou kunnen beleven,

Ik vertouw hierbij op hun deskundigheid.

De Formost heeft de volgende afmetingen:
Spanwijdte: 1930mm
Romp lente: 1800 mm
Vleugel opp: 62.5 dm2
Vlieggewicht: 6500g (da`s waarschijnlijk de verbrandinsgversie)
vleugelbelasting: 104gr/dm2

Hetgeen wat gemodificeerd moet worden zijn oa:
- de rompspanten,
- landingsgestel bevestigingsblokken,
- vleugelbuis van Carbon en langer dus verder de vleugel in,
- versteviging van de kielvlakken,
- en hoeft niet maar wil ik wel en dat is flaps erin.

Op zich alles wat ik wel kan, komt ook wel mooi uit want dan gaan de vleugel waarschijnlijk ook geglast worden zodat er een kompleet nieuwe kleur en striping op komt.

Zoals ik al zei heb ik de komplete Formost set overgenomen bestaande uit:
- Formost nieuw in doos,
- Formost turbine upgrade spanten set van Digitech,
- Formost 2 liter tank van Digitech,
- carbon vleugelbuis,
- kompleet landingsgestel lucht in/uit incl. geveerde struts, slangen, fles en luchtschakelaar.

Met deze aanschaf ben ik al een eind op weg naar een komplete kist.

Hetgeen wat nog aangeschaft zou moeten worden zijn voor in de toekomst:
- een turbine (al kan Joey die best goed na doen ;-) ),
- een remmenset (vindt ik eigenlijk wel een must).

Hier stopt zover deze 3 delen over de intrede in het jet vliegen, tzt zal ik blijven posten over de aanpassingen, bevindingen en weet ik wat nog meer.

Met als einddoel natuurlijk het jetvliegen met de Formost wat jullie natuurlijk zullen gaan meemaken aan de hand van film en foto`s.

Tot horens.

Grt,
Berto.

Laatst bewerkt:
@Berto

Gefeliciteerd met de aankoop Berto, het zat er aan te komen dat je zou gaan jetviegen, het was alleen nog van wanneer, nog even een paar nachtjes en dan staat de formost op je bouwplank.

Je hoeft mij niet te bedanken hoor, je weet hoe ik ben en jij bent een toffe gozer die anderen ook graag helpt en MSN is verdomde handig en snel he, dus nog een paar nachtjes wachten dan is R weer terug.

Je kunt natuurlijk ook de sleutel van zijn optrekje vragen aan zijn zoon !!!!!!!! optie miss
Ik weet dat de spullen in zijn kelder liggen.

Laat het mij even weten als je de spullen in huis hebt kom ik een bakkie doen.

Berto, heelveel succes met de bouw en het jetvliegen, ik blijf je volgen natuurlijk.

Groet Jaap

Laters

Laatst bewerkt:
Hee Jaap,

We wachten rustig even af, kan ik ondertussen m`n bouwtijd bog even aan wat anders besteden.

@ Frank,

Bedankt voor de link, en het blijkt dus ook dat het wel wat goedkoper kan, zeker als ik tzt voor een 2de handsje ga.
Dat is ook een beetje de insteek geweest en ook de drijfveer om het te gaan doen.
Had avn Ger ook al begrepen dat er best wel goede en goedkope 2de hands turbines te verkrijgen zijn dus daar ga ik tzt eens naar op zoek.

Greetz,
Berto.

Hee Jaap,

We wachten rustig even af, kan ik ondertussen m`n bouwtijd bog even aan wat anders besteden.

@ Frank,

Bedankt voor de link, en het blijkt dus ook dat het wel wat goedkoper kan, zeker als ik tzt voor een 2de handsje ga.
Dat is ook een beetje de insteek geweest en ook de drijfveer om het te gaan doen.
Had avn Ger ook al begrepen dat er best wel goede en goedkope 2de hands turbines te verkrijgen zijn dus daar ga ik tzt eens naar op zoek.

Greetz,
Berto.

Berto een nieuwe JetCat P-80 is ook niet veel duurder
doe je zelf een lol en spaar iets meer en je hebt ook dan 2 jaar fabrieksgarantie

Hee Sandor,

hier of daar heb je helemaal gelijk en dat weet ik ook wel.
Echter is het altijd al van BosModelAir een soort van ongeschreven regel geweest dat het ook met 2de hands spullen moet kunnen en dat blijkt dus vaker te gebeuren.

Wie weet dat tegen die tijd er ook een nieuwe turbine in komt maar voorals nog ga ik daar niet van uit, maar de plannen kunnen altijd nog veranderen ;-)

@Berto

Je vroeg om tekeningen van de poten van een A1 die heb ik je inmiddels per msn toegestuurd, maar voor de remmen die heb ik niet, ik heb vanavond per smsje Gerald gevraagt om tekeningen daarvan en die zal ze mij toesturen per mail uiteraard krijg jij ze dan ook weer van mij.

Ik wil vd winter er ook remmen op maken, het blijkt bij het landen van mijn Boom intro dat ze soms nodig zijn, op sommigge korte vliegvelden, dus ik wil dat even voor zijn voor 2009, ook dat Ger geen snoekduiken meer hoeft te maken, vink zo zielig voor hem hihi.

Mocht je problemen hebben om die poten te draaien of te frezen laat het maar weten, gaan we ze maken in men knusselriumte. Bedenk wel dat er veel bewerkingen op zitten voor die poten, dus is dat erg tijdrovend.

Die veren moeten goed gemonteerd worden en de juiste spanning en ruimte hebben anders werken ze niet goed, ik heb de juiste veren laten maken 50 stuks dacht ik en in rvs.

Dus laat maar jou vorderingen weten super en helemaal toppie waar je me bezig bent,

Groet Japio

Hee Jaap,

jij bent ook weer lekker bezig :thumbsup:

Had ook al reaktie gehad in het Rafale draadje van Gerald gehad dat hij zijn schetsen zou scannen en opsturen.
Mocht ik tzt hulp nodig hebben dan hoor je het wel, de poten zijn niet prio 1 maar gaan er waarschijnlijk wel spoedig onder als de kist zover is.

Die snoekduiken had ik graag eens gezien, heb er wat over gelezen in het Sittard draadje maar niemand heeft foto`s of video`s hiervan :-(

Nog 1,5 week en dan hoop ik een leuk pakketje op mijn bouwkamer te hebben staan.........

De Formost op Ebay is trouwens van de hand gegaan voor 197 euro, dit was net onder mijn max. prijs echter denk ik dat als ik mee geboden had er hier zeker overheen was gegaan.

Zoals je ziet gaan ze op Ebay voor rond de 200 weg, bij Mathijs Quartel in Almere staan er nog 2 voor net onder de 300 euries, excl. upgrade kit etc.

Ik ben voor mijn Formost + upgrade set + gear en struts iets meer kwijt geweest maar niet gek veel meer :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back