general laser stabilizer 3d

heeft er iemand al ervaringen met de general laser stabilizer 3d. en dan bedoel ik ook echt ervaring met dit systeem zelf.
in de beschrijving kan ik nl niet iets vinden over de maximale hoogte waarop de sensoren niets meer herkennen.

gr rene

Hoe hoog wil je gaan ? , ik vlieg zelf met een soortgelijk systeem FMA Direct : Product Detail ,,samen met http://www.spartan-rc.com/products/ap2000i/ap2000i.htm en zoals je mogelijk al wel gelezen hebt werkt ook het systeem van Genaral Laser met infrarood sensoren ze meten het verschil in temperatuur tussen lucht en grond , grond straalt altijd meer warmte af dan de lucht dus zodra je sensoren zich ook maar iets naar de grond gaan richten dan zal het systeem zich hier van gaan afzetten dus , je heli stabiliseren(korte uitleg)., hoogte is hierbij niet van invloed,, mits je van plan bent een maanlanding te gaan uitvoeren.

hmm ja nou vraag ik mij meer af in tot hoeveel cm werkt zoiets en ook omdat er een sensor op zit voor inverted flight. snap wel dat het niet tot meters hoogte werkt maar vandaar mijn vraag hier ook.

Ben het met de vorige spreker eens. Sterker nog, hij doet het simpelweg beter op grotere hoogte, vanaf zo ongeveer 10 meter en natuurlijk hoger. Eigenlijk is hij bij mij ook bedoeld voor grote hoogte, je kan moeilijk zien als je op grote hoogte hovert, of je "afdwaald". Op het moment dat je afdwaalt, heb je ook gelijk een behoorlijke snelheid, en dwaal je ook ver af. Met stabilizer heb je daar 0,0 problemen mee, hij stabiliseerd werkelijk perfect!
Ik gebuik hem op een Logo 600 met Camera, specifiek voor het stilhangen op grotere hoogte, wanneer je moeilijker kan zien wat de heli doet.

Greetz van Aldert

oke had nl niet verwacht dat het hele systeem juist op hoogte zal werken.
ik kan in de beschrijving helemaal niks vinden over evt hoogte of uitwerking daarvan. en wat is dan als volgende vraag de beste instelling om mee te beginnen in % in het boekje staat ong 20 % iemand ervaringen daarmee??.

Indien je het systeem goed hebt afgesteld/gecallibreerd, kan je daar eens mee spelen. Het is meer een gevoelskwestie. De helie gaat gewoon héél anders vliegen, zijn vliegeigenschappen zijn anders zeg maar.
Als je bijvoorbeeld zonder stabilisatie voorwaarts vliegt, dan nick je de heli ietsje voorwaarts, en je knuppel kan vervolgens bijna weer neutraal tot soms zelfs weer ietsje achterwaarts... i.i.g. zodat je voorwaarts blijft vliegen (natuurlijk met ietsje pitch die je ook weer ietsje terugneemt wanneer de heli snelheid krijgt). Met stabilisatie aan is dat volledig anders. Je nickt hem voorwaarts (drukken), maar je moet blijven drukken, anders komt je heli vanzelf weer recht te hangen, en vliegt hij dus niet meer voorwaarts. Je pitch blijft vergelijkbaar reageren, ietsje bijgeven, en ietsje verminderen wanneer de heli snelheid opbouwt. Maar dat blijven drukken, dat is gewoon vreemd in het begin. Als je slechts 20% bijmixt, dan is dat andere vlieggedrag ook gering. Zo kan je langzaam je percentage opbouwen totdat je volledig gewend bent aan deze vliegeigenschappen.
Zelf zit het bij mij op de schakelaar. Ik kan kiezen uit callibreren/10%/90% . In het begin had ik callibreren/0%/20% (zoals de beschrijving ook aangeeft), en zelfs 20% is dan al vreemd t.o.v. 0%. Op een gegeven moment vlieg je cal./0%/90%, en dan is de 0% "normaal" zeg maar. Nu vlieg ik "uit" als zijnde 10%, vooral omdat je dan nog steeds ietsje van de stabiliserende eigenschappen voelt. De andere heli heeft geen I.R. stabilisatie, deze vliegt ook anders. De overstap is gewoon eventjes weer wennen, dat is ook de reden dat ik in "uit" stand nog 10% mee mix, puur om het gevoel te houden: "je vliegt nu met deze heli, let erop!"
Ik vind het systeem goed werken, en gebruik hem waarvoor hij héél geschikt voor is... stil hangen op grotere hoogte (foto's). Vlieg je lager, dan kan je de heli toch wel goed zien.
Het nadeel van lager vliegen met véél stabilisatie meemixen is b.v. het volgende... Een gebouw of een rij bomen ziet hij als horizon. Zet je de stabilisatie aan, dan wil hij van dit object afvliegen, ook als je naar de heli toeloopt, dan wil hij van je wegvliegen. Wil je hem dan stilhangen, heb je soms de knuppel bijna "in de hoek hangen". Ben je dit niet gewend, dan is dat erg vreemd als je hier (nog) niet aan gewend bent. Dat is ook de reden waarom het systeem beter werkt op grotere hoogte! Als je dit eenmaal doorhebt, dan werkt de stabilisatie ook prima van 0 tot 10 meter (hij stabiliseert namelijk wel gewoon).

Hopende dat je nu iets beter begrijpt wat het systeem doet, greetz van Aldert

idd in de beschrijving staat al dat als het systeem aangezet word je in principe totdat het zich heeft gecalibreerd je niet voor de sensoren moet gaan staan ivb de bepaling van de horizon.

ben benieuwd hoe het zal gaan maar als ik alles zo lees komt dat vast wel goed. gr rene

idd in de beschrijving staat al dat als het systeem aangezet word je in principe totdat het zich heeft gecalibreerd je niet voor de sensoren moet gaan staan ivb de bepaling van de horizon.

ben benieuwd hoe het zal gaan maar als ik alles zo lees komt dat vast wel goed. gr rene

Zorg er tevens voor dat er niet een rotorblad of peddel boven hangt, en zorg er ook voor dat de onderste sensor echt volledig vrij zicht heeft, ik heb de montage ietsje moeten verlengen, want zelfs je staartondersteuning mag er niet (schuin) voor zitten (zie foto, voor zover je het kan zien op de voorste Logo). Ik was in het begin iets eigenwijs, en heb het wel geprobeerd, maar het systeem werkt merkbaar veel beter nu de sensor nog een paar cm naar onder is verplaatst en dus niet schuin naar de staartondersteuning kijkt!

log1.jpg

log2.jpg

Succes, greetz van Aldert

hallo
zeg jongens , is dit een soortgelijk systeem als de helicommand van robbe ?
gewoon nieuwsgierig :]
mvg ferry

ik heb zelf geen ervaring met het robbe heli command systeem maar heb inmiddels wel een beetje begrepen dat het op het zelfde neer komt.

@ aaalie idd dat van die ene sensor die naar beneden kijkt is bij mij ook zo dus zal ik ook even moeten veranderen.

gr rene

Er bestaan al meerdere discussie's over dit onderwerp hier op het modelbouwforum , kwestie van even zoeken , , maar de Robbe Helicommand en de Robbe Stabilizer zijn twee verschillende dingen , de Stabilizer is een soortgelijk systeem als waar de discussie mee is gestart , de Helicommand werkt tot een maximale hoogte van 3 meter,ook dat is trouwens met een beetje googelen op te zoeken.

jaa , rene , stomme vraag natuurlijk ! dus , eerst googelen , ilze , msn search , dan hier zoeken en dan pas voorzichtig vragen dan maar ?

ik neem aan dat het forum juist is om informatie met anderen te delen en ervaringen uit te wisselen. als je op google oid gaat zoeken is alles vast wel een keer te vinden. en dat er al meerdere topics over een onderwerp zijn mooi toch mischien komt er weer eens iets nieuws voorbij.

gr rene

Wil je wat weten over je gevraagde onderwerp ? sorry dat ik google durfde te opperen voor meer info , sorry dat ik verwees naar andere topics waar ontzettend veel antwoorden op je vraag staan , sorry dat je meteen op je pik getrapt bent dat je deze optie's ook als antwoord kreeg, maarja ,wat wel vaker op dit forum gebeurd is dat men volledig van een onderwerp afdwaald om elkaar te gaan afzijken over een antwoord !

sorry dat ik mee lees , maar waarom werkt heli command maar tot 3 meter? het zijn toch gewoon 3 gyro's? dan heb je toch geen last van de hoogte?

dus eerst spreek je me belerend toe , en even later heb je overal spijt van ?
hmm , mss erg aan het weekend vol vliegweer toe ?
mvg ferry

@ rene1

kijk hele nieuwe onderwerpen zijn er niet meer alles is al een keer besproken maar betekent dat dan dat je niks meer kan vragen. en op google vind ik vaak antwoord in engels of duits terwijl wij hier ervaringen van eigen bodem kunnen krijgen
en de verwijzing op je pik getrapt worden vind ik niet helemaal correct.
gr rene

@ rene1

kijk hele nieuwe onderwerpen zijn er niet meer alles is al een keer besproken maar betekent dat dan dat je niks meer kan vragen. en op google vind ik vaak antwoord in engels of duits terwijl wij hier ervaringen van eigen bodem kunnen krijgen
en de verwijzing op je pik getrapt worden vind ik niet helemaal correct.
gr rene

Als je reactie krijgt op je gestelde vraag , met verwijzingen naar naar hetzelfde onderwerp met daarop de meest uiteenlopende antwoorden en vervolgens raak je daarover geirriteerd dan kun je beter bij het stellen van je vraag tevens vermelden welke antwoorden je niet wilt krijgen , mijn gedachte is altijd geweest ieder antwoord is er 1 en van ieder antwoord wordt ik weer een stukje wijzer en raak ik beter geinformeerd over het onderwerp waar ik alles van wil weten.

Back