Indien je het systeem goed hebt afgesteld/gecallibreerd, kan je daar eens mee spelen. Het is meer een gevoelskwestie. De helie gaat gewoon héél anders vliegen, zijn vliegeigenschappen zijn anders zeg maar.
Als je bijvoorbeeld zonder stabilisatie voorwaarts vliegt, dan nick je de heli ietsje voorwaarts, en je knuppel kan vervolgens bijna weer neutraal tot soms zelfs weer ietsje achterwaarts... i.i.g. zodat je voorwaarts blijft vliegen (natuurlijk met ietsje pitch die je ook weer ietsje terugneemt wanneer de heli snelheid krijgt). Met stabilisatie aan is dat volledig anders. Je nickt hem voorwaarts (drukken), maar je moet blijven drukken, anders komt je heli vanzelf weer recht te hangen, en vliegt hij dus niet meer voorwaarts. Je pitch blijft vergelijkbaar reageren, ietsje bijgeven, en ietsje verminderen wanneer de heli snelheid opbouwt. Maar dat blijven drukken, dat is gewoon vreemd in het begin. Als je slechts 20% bijmixt, dan is dat andere vlieggedrag ook gering. Zo kan je langzaam je percentage opbouwen totdat je volledig gewend bent aan deze vliegeigenschappen.
Zelf zit het bij mij op de schakelaar. Ik kan kiezen uit callibreren/10%/90% . In het begin had ik callibreren/0%/20% (zoals de beschrijving ook aangeeft), en zelfs 20% is dan al vreemd t.o.v. 0%. Op een gegeven moment vlieg je cal./0%/90%, en dan is de 0% "normaal" zeg maar. Nu vlieg ik "uit" als zijnde 10%, vooral omdat je dan nog steeds ietsje van de stabiliserende eigenschappen voelt. De andere heli heeft geen I.R. stabilisatie, deze vliegt ook anders. De overstap is gewoon eventjes weer wennen, dat is ook de reden dat ik in "uit" stand nog 10% mee mix, puur om het gevoel te houden: "je vliegt nu met deze heli, let erop!"
Ik vind het systeem goed werken, en gebruik hem waarvoor hij héél geschikt voor is... stil hangen op grotere hoogte (foto's). Vlieg je lager, dan kan je de heli toch wel goed zien.
Het nadeel van lager vliegen met véél stabilisatie meemixen is b.v. het volgende... Een gebouw of een rij bomen ziet hij als horizon. Zet je de stabilisatie aan, dan wil hij van dit object afvliegen, ook als je naar de heli toeloopt, dan wil hij van je wegvliegen. Wil je hem dan stilhangen, heb je soms de knuppel bijna "in de hoek hangen". Ben je dit niet gewend, dan is dat erg vreemd als je hier (nog) niet aan gewend bent. Dat is ook de reden waarom het systeem beter werkt op grotere hoogte! Als je dit eenmaal doorhebt, dan werkt de stabilisatie ook prima van 0 tot 10 meter (hij stabiliseert namelijk wel gewoon).
Hopende dat je nu iets beter begrijpt wat het systeem doet, greetz van Aldert