GENESIS .46 monster truck

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Michiel D, 25 jul 2004.

  1. cenmonster

    cenmonster Guest

    Inderdaad dit is wat ik bedoel en bij CEN hadden ze een mooi doorzichtig kapje eromheen gezet. Natuurlijk zullen ze dit inderdaad niet zelf hebben bedacht en of het voor de 7.7 motor te krijgen is, geen idee. Ik kan er zelf bij CEN nog helemaal niets over vinden. Even afwachten dus maar en voorlopig gewoon de trekstarter maar blijven hanteren.
     
  2. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Kan me vergissen, maar in de cross-refference list op de site van Sullivan staat het volgende:
    -------------------------------------------------------------------
    Genesis 46 RTR .46 6 mm Shaft S680 - See Note 1 - S702
    -------------------------------------------------------------------

    Er zijn dus 2 modellen beschikbaar voor de .46 motor... de S680 is de open uitvoering, de S702 de zogenaamde "inline" ofwel gesloten uitvoering!
     
  3. M-thing

    M-thing

    Lid geworden:
    27 sep 2003
    Berichten:
    352
    Locatie:
    Heerhugowaard
    :oops: :oops: :oops:

    Je hebt gelijk, moet m'n huiswerk beter doen...
     
  4. dutchbo

    dutchbo Guest

    nog steeds problemen. ben er nog niet helemaal uit met die flush.
    er zit bij mij een zwarte rubber om de sproeier heen ,kan deze eraf en dan flush afstellen?
    of hoe doen julie da?
    gr
    ron
     
  5. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Je zit bij het verkeerde schroefje... heb je dat via PB al uitgelegd...

    Succes...
     
  6. dutchbo

    dutchbo Guest

    hoe moet die dan staan en wat is dan de hoofd sproeier?
    gr
    ron
     
  7. cenmonster

    cenmonster Guest

    Ik heb even me CEN 7.7cc blok even uit elkaar gehaald om te inspecteren. Het verraste me. De motor ziet er nog heel goed uit en er is nauwelijks roestvorming te constateren. Ik heb nu met dit blok incl. zuiger en cilinder 30 liter gereden. Ik heb altijd tornado 20% oil + brandstof gebruikt. Na het rijden zet ik hem gewoon weg en alleen als ik hem voor langere tijd niet rij (wat bij ons bijna nooit voorkomt) gebruik ik after-run olie. Voor de rest dus nooit.

    Cen heeft voor de GST het 7.7cc. Motorblok verbetert en een aantal dingen aangepast op het oude blok. Een verbetering vind ik de koelkop, die zal koeler blijven. Ook de startaandrijving hebben ze aangepast. Het one-way lager zit nu binnen in het blok zo te zien. Gezien de ervaringen met de .28 STS motor van sleurhutje weet ik niet of dit echt een verbetering is.

    De motor op de CEN genesis vind ik behoorlijk groot. Hij draait weinig toeren en is ontzettend sterk. Ik had laatst gewoon me 3e versnelling vastgezet en ze 2 heel vroeg laten schakelen en de motor trok dit met gemak. Ik wil dan ook experimenteren met een ander motorblok. Ik denk zelf een .28 of .32 of zo iets te nemen. Moet nog even zoeken welk merk. (misschien de LRP Z.28 Spec.2) Waarschijnlijk zal ik de tandwielverhouding iets aan moeten passen en me huidige koppeling gebruiken. Die is namelijk al gesleten waardoor de motor in hoger toerengebied aangrijpt. Een nieuwe CEN koppeling grijpt namelijk veel te snel aan. Dit is voor dat grote 7.7 blok niet erg maar een .28 trekt dit denk ik niet.
     
  8. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Vanwege het lage(re) toerental kun je beter kijken naar een vliegtuigmotor in plaats van zo'n hoge toeren naaimachine.
     
  9. TheRaptor

    TheRaptor Guest

    Ondertussen is deze thread al 1,5 jaar oud. Zijn de kinderziektes er al allemaal uit ? Aan welke generatie zitten ze nu ?

    Ik twijfel tussen een Savage X SS en een Genesis. Vooral de achteruit versnelling lijkt me handig. Ik weet dat dit optioneel te verkrijgen is voor een Savage, maar dit drijft de prijs weer op. Een Genesis lijkt me na het doorlezen van deze thread niet echt hop-ups nodig te hebben.

    Na het lezen van deze thread lijkt me dat de Genesis groter en sneller is dan een standaard Savage, en een betere wegligging heeft off-road. Maar het lijkt wel alsof er na elke rit iets kapot gaat.
     
  10. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    In de tussentijd is er een hoop verbeterd aan de Genesis... ik had er destijds eentje van de eerste serie... daar zijn heel wat tankes meer leegereden zonder dat er wat kapot ging...

    Maargoed, laat de bezitters van een latere generatie Genesis zich er maar eens over uitspreken!
     
  11. cenmonster

    cenmonster Guest

    Ik ben heel erg tevreden met me Genesis, maakt enorme sprongen en er is nog niets noemenswaardig kapotgegaan. Ik heb nu bijna 35 liter met me CEN gebashed en er zijn nu onderdelen aan vervanging toe zoals de aandrijf cups, aandrijfas (voor), lagers in de wielophanging en lagers in de diffs (normale slijtage dus). De tandwielen in de diffs zien er nog als nieuw uit. Moet wel zeggen dat de 3e versnelling nooit heeft gewerkt, maar daar is een oplossing voor in de maak. Als het werkt laat ik het hier wel weten. Ik ga ook kijken hoe lang de motor het volhoud (35 liter is erg veel voor een nitro blok volgens mij). Ik heb nog voldoende compressie in ieder geval. De savage en de CEN gaan ongeveer even snel. De savage springt veel hoger omdat deze lichter is. De savage heeft geen middendiff en dit geeft nadelen in de aandrijflijn bij het springen. Komt enorme kracht op spur en diffs te staan. Bij de CEN wordt dit opgevangen door het middendiff. Ik raad ook aan deze niet te locken. De CEN is in aanschaf wel wat duurder en onderdelen zijn (in nederland) niet overal even makkelijk te krijgen. Voor de savage zijn er zeer veel tunningparts te verkrijgen en er is veel ervaring (je ziet ze erg veel en rijden overal rond). Voor de CEN komen er ook wat tunningsonderdelen zoals alu draagarmen e.d. Deze zijn echter niet te betalen en mijn inziens ook overbodig. Qua onderhoud is de CEN goedkoper omdat er weinig stukgaat (bij normaal gebruik natuurlijk). Voor de rest is de keuze bij je zelf. Wat vindt je mooier en leuker en wat voor budget wil je ervoor uittrekken. Ik hoop je een beetje op weg geholpen te hebben. In ieder geval succes.
     
  12. M-thing

    M-thing

    Lid geworden:
    27 sep 2003
    Berichten:
    352
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ik zal ook even een duit in het zakje doen.
    Inmiddels is op Neurenberg, de GST (Genesis Super Truck) 7.7 voorgesteld en is inmiddels ook al in een aantal winkels leverbaar.
    Hiervoor is men uitgegaan van de, vorig jaar geïntroduceerde, Nemesis 7.7.
    De nieuwe Genesis heeft nu dus een grotere cylinder inhoud (7,7 cc in plaats van 7,5) metalen diff huizen en versterkt remsysteem zoals bij de Nemesis, maar tegelijkertijd de 3 versnellingsbak met achteruit, waar de Nemesis het met een 2-bak zonder achteruit moet doen.

    Het meest opvallend zijn wel de nieuwe body en kleurenschema.
    Net als de Genesis, is de GST 7.7 leverbaar als ARR met ingebouwde servo's, of als RTR met een 3 kanaals Sanwa besturing.

    [​IMG]

    De GST 7.7 is maar een paar tientjes duurder dan de 'oude' Genesis, die trouwens nog even leverbaar blijft.

    Groeten,

    Marcel.
     
  13. cenmonster

    cenmonster Guest

    Ik heb de GST gezien en van onder tot boven bekeken. Deze heeft geen metalen diffhuizen. Maar deze zijn van kunststof. Is niets mis mee. Nog een voordeel van de Genesis, nemesis of GST is dat je hem heel makkelijk (voor weinig kosten) kan ombouwen naar 4 wiel sturing
     
  14. M-thing

    M-thing

    Lid geworden:
    27 sep 2003
    Berichten:
    352
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Mijn fout, ik bedoel deze dingen.

    [​IMG]

    De engelse benaming is 'diff case' vandaar mijn vertaling 'diffhuis'.
    Eigenlijk vormen deze jongens samen met de diff tandwielen de differentiëlen.

    Deze zouden voor de Nemesis zijn verbeterd ten opzichte van de exemplaren uit de laatste Genesis generatie, en nu overgenomen voor de GST.

    Op de Amerikaanse site van CEN staan ook alu armen voor de Nemesis/Genesis/GST, maar dit zijn geen orginele CEN tuningparts.

    Groeten,

    Marcel.
     

Deel Deze Pagina