Geodetische vleugel constructie & CAD

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door arthurw, 5 jan 2004.

  1. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Gezien het gebruik van CAD onder bouwers van schaalmodellen èn het feit dat de geodetische bouwwijze in de 30-er jaren op Vickers dubbeldekkers werd toegepast stel ik deze vraag in het schaalforum. Ik hoop dat een van jullie me verder kan helpen.

    Een geodetische vleugel is er torsiestijf. Daarnaast vind ik die ook erg mooi, m.n. als de doorspanning enigszins doorschijnend is.Ik wil dan ook een zwever voorzien van een vleugel in geodetische opbouw:

    Dit is op zich prima toen - voor een vleugel met constante koorde.
    Lastiger wordt het met een trapezoide:

    [​IMG]

    Niet alleen is elke rib uniek, maar het naar de wortel stekende deel is hierbij langer dan het naar de tip stekende deel van de rib. Hierbij wordt echt elke rib uniek.

    Daarom vroeg ik me af of het met CAD mogelijk is (en zoja, ook met een eenvoudig prog als Qcad?) om de wortelrib en de tiprib te importeren en dan de computer daar 'schuine doorsnedes' van te laten maken op bepaalde afstanden?

    Welke CAD goeroe helpt me uit de brand - of is dit toch monnikenwerk?

    Arthur
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet alleen op dubbeldekkers, ook op de Vickers Wellesly en de Vickers Wellington.
     
  3. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Arthur,

    Zelf ken ik Qcad niet, teken persoonlijk alles, voorlopig toch nog, met Microstation en gebruik meestal een 3D file.
    Indien je enkele ribben kent belangrijk de eerste en de laatste rib en de vleugel loopt gelijkmatig is dit best wel te tekenen.

    Gewoon een paar hulplijnen tekenen.

    Succes
    Tom
     
  4. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo Arthur,

    kijk eens op www.hobbyin.nl Onder het kopje 2e hands / vliegtuigen staat een Joy te koop. VOlgens mij bedoel je een dergelijke vleugel. en voor 50 euro zo je je eventueel geen buil vallen. :D
     
  5. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ook ik ken Qcad niet.

    Ikzelf zou met een bekende wortel en tip en een recht verloop het volgende doen (in 3D)

    Teken de wortelrip en de tip in de juiste stand t.o.v. elkaar. Creeer een surface van de wortel naar de tip (profielsurface als de bekleding over de vleugel).

    Teken in het bovenaanzicht de lijntjes die de ribben moeten worden (zolas je tekening hierboven). Maak hier sutfaces van die door je profielsurface heensteken. Trim de hele handel en voila. alle ribvormen als surfaces.

    Als je dit allemaal abracadabra is dan heb je waarschijnlijk geen 3D Cad. In 2D zou ik zo ff niet weten hoe je de ribben moet constueren omdat ze onder een hoek met de wortelrib staan. Het moet mogelijk zijn om het verloop van de ribben te constueren met hulplijnen e.d. maar volgens mij is dat echt monikkenwerk. Moet ik even over nadenken hoe ik dat zou doen.

    Als je je tip en wortel als DXF hebt kan ik je misschien wel helpen. Even een PB-tje en dan krijge je een E-mail adres van me.
     
  6. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Marc,

    Ik denk dat er nu veel mensen zeggen zo van wat schrijft die allemaal, het is logisch dat de meesten geen CAD programma hebben laat staan er mee kunnen werken.
    Ieder zijn vak natuurlijk. :wink:

    Tom
     
  7. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Dat snap ik maar ik ken dat Qcad niet en er zijn eenvoudige 3D CAD pakketjes te vinden op internet die toch al een heel eind komen met de bovenstaande beschrijving.

    Als je daar in je eigen tijd mee geoefend hebt en een tutorial doorgeworsteld dan kan het je allemaal wat zeggen. Zo niet dan vergeet je het toch weer :lol:

    Ik weet niet in hoeverre jij mooie hobby dingen in CAD(/CAM) hebt maar misschien een idee om in een draadje aan te geven wat er mogelijk is (met natuulijk veel plaatjes e.d). En wat ik cq wij (en anderen) daarin kunnen betekenen (geheel vrijblijvend).

    mark
     
  8. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Marc,

    Inderdaad lijkt me een goed idee.
    Als de machine er is en er enkele testen mee zijn gemaakt zal ik het niet weerhouden om foto's online te plaatsen.

    Later meer hierover.

    Tom
     
  9. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.059
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Arthur,

    Misschien ben je met dit antwoord al een beetje verder; het komt uit een
    forum van het programma "Profili" waar iemand iets dergelijk vroeg over de berekening van geodetisch geplaatste ribben. Zie hieronder:"de eigenlijke vraag staat onderaan)

    You can do it by 'thinning' the airfoil before creating the ribs.
    Apply a thickness reduction to

    OriginalThicknessPercentage x cos(teta)

    where teta is the ribs angle.

    For example if your airfoil is 12% thick and you put the ribs at 45 degrees

    NewThicknessPercentage = 12 x cos(45) = 8.48%

    This will work (I think) for a moderately tapered wing plant....

    ciao
    Stefano

    Stefano Duranti
    via della Casazza 43/b
    32032 - Foen di Feltre (BL) - Italy
    Tel. 0439310326
    E-mail st.duranti@tin.it
    http://www.profili2.com


    -----Messaggio originale-----
    Da: ptfwq [mailto:dhaselwood@ij.net]
    Inviato: Tuesday, November 04, 2003 7:08 PM
    A: software_profili@yahoogroups.com
    Oggetto: [software_profili] Diagonal ribs


    Is there a way to generate a plot of an airfoil where the rib is on
    the diagonal, such as might be used for stiffening a wing in torsion?

    Regards,
    Don


    Groeten uit Antwerpen,

    Paul Siemons
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Mooi!

    Het forum is koud in de lucht, maar als de voortekenen niet bedriegen zijn 'wij van de schaalbouw' hier binnenkort (als Mark en Tom (indien nodig) hun kennis bundelen en de handen ineenslaan), toch maar even mooi high tech bezig! :D

    Keep up the good work! :D

    jan
     
  11. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Jan,

    Inderdaad dat is nu net het mooie van een forum... :wink:
    Zo kan jij voor ons achtereen alle plans inscannen. :twisted:

    Tom
     
  12. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Even over het verhaal van paul.

    Ik moest er even over denken maar natuurlijk klopt het. Je gaat je basisprofiel dunner maken (in dit geval van 12% naar 8.5%) Door echter de grotere lengte van de rib zal de uiteindelijke dikte gelijk zijn aan de dikte van een "normale" rib.

    Jaja, slimme jongens daar bij het profili forum (had ik zelf kunnen bedenken :evil: ). Hij zegt trouwens " I think" maar wiskundig gezien klopt het als een bus.

    Voor diegene die zich afvragen of het klopt. Ik kan het proberen eenvoudig te verklaren middels wiskunde en een plaatje (maar alleen als daarom gevraagd wordt) :lol:

    En ja bundelen van krachten. Allemaal kunnen we een beetje. Samen kunnen we veel. Dat maakt het ook leuk en iedereen leert ervan. En dat is in iedergeval voor mij het doel. Geven en nemen :cry: (wat mooi ik wordt er emotioneel van) :)


    Mark
     
  13. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Arthur

    Het kan waarschijnlijk eenvoudiger. Als je de uitleg boven goed leest dan zie je dat ze eerst in Y schalen (dikte van 12 naar 8.48 ) en vervolgen in X en Y om de juiste lengte te krijgen. Dit moet als je b.v. profili gebruikt. Zij stellen hun riblengte als 1 en de hoogte ale een percentage daarvan. Dus als een een langere rig wil met gelijkblijvende hoogte zul je eerst de hoogte aan moeten passen en pas dan de koorde.

    Een Cad programma is echter meestal in staat onafhankelijk in X of Y te schalen. Je kunt er dan ook voor kiezen om de basisrib in cad te schalen alleen in Y naar de lengte van de geodische reb. Dit is een verhouding van cos(hoek) indien de basisrib loodrecht op de eindlijst staat.

    [​IMG]

    Succes

    Mark
     

Deel Deze Pagina