Gepaste schroeven

Hallo,

Ik ben Vincent, en afkomstig uit Brugge (België). Ik hou me sinds kort bezig met speedboten, dus ik ben op de meeste gebieden nog een leek. Ik heb mijzelf een vrij goedkope speedboot aangeschaft, die origineel werkte met 2x 380 motoren.
Ik vond de snelheid toch ietsje aan de lage kant, dus ik heb er sinds vorige week 2x graupner speed 400 motoren in zitten. Het verschil in toerental is +- 4000 tpm.
Nu heb ik ook 2 jamara 480 HS motoren besteld, die normaal gezien vrijdag moeten aankomen. Mijn vraag hierbij is de volgende: welke schroeven zou ik het best gebruiken bij die jamara motor?
Nu zitten de originele schroeven er nog op, maar er is cavitatie. En aangezien ik toch ga veranderen naar die jamara, wil ik de schroeven aankopen die bij die motoren passen.

Technical data:

voltage range: 3.7 - 9.0V
nominal voltage: 7.4V
current at no load: 0.95 A
RPM at no load: 22,700
max efficiency: 71%
current at max. efficiency: 5.8A
current at blocking: 30A
size mm: 28.9x51.0
motor shaft: 2,3 mm

Dank bij voorbaat,
MVG,

Vincent M.

Hallo Vincent en welkom op dit prachtige forum!!

Om je goed te kunnen helpen hebben wij wel wat info van je nodig:
Wat voor soort speedboot heb je (Deepvee, catamaran.....) en wat is de lengte + gewicht hiervan?
Met welke accu's ben je van plan te gaan varen?

Ik ben zelf ook net begonnen met speedboten.
De boot waar ik nu mee bezig ben is de wiesel.
Dit is een boot met een totaalgewicht van 1 Kg met een 540 motor speciaal voor boten, voeding 2 lipo cellen. volgens mij 7,2v effectief
Ik weet niet of er ergen tabellen zijn voor voor een goede schroef. Soms wordt er ook wel een vertraging gebruikt.
Op deze boot heb ik twee schroeven geprobeerd,
1 graupner 2318.34,5 diameter 34,5 mm steigung 48 mm
2 graupner 2318.33 33,0 mm 46 mm
Bij de eerste ging de 40A regelaar na een tijdje hard varen thermisch uit.
maar de boot ging lekker snel en kwam goed uit het water.
Bij de tweede schroef viel de regelaar niet zo snel meer uit maar ging de boot een stuk langzamer. het verschil in de schroeven lijkt niet zo groot maar het maak zeker wel uit.

Mijn nieuwste projekt is dezelfde boot maar dan 140% groter.
Ga het eerst maar een proberen met een 700 motor en een ventilator op de regelaar.
Een kleine uit een pc waar normaal de processor mee wordt gekoeld volgens mij 12v
1 euro op de rommel markt.

Als dit niks wordt..... dan maar brusless 550 watt met een 120 Amp regelaar.
Dit duur nog wel een paar weken.

Morgen ga ik met een kennis naar de hobby beurs in Dortmunt.
Misschien hebben ze daar nog tekeningen.

groetjes Lange Henk.

De boot is een DeepVee van ong 90 cm lang, het gewicht schat ik op 1 kg (mssn ietsje meer).
Nu zit er een Nimh accu in van 7.2 V

De 2 schroeven die er nu op zitten zijn 2blads schroeven, en ze hadden een diameter van +- 42 mm (er werd geen info bij gegeven)

MVG,

Vincent M.

Hallo Vincent,

Als je nu de originele schroeven er nog op hebt zitten, zijn dat van die plastik propjes met een drivedog bevestiging op de as.
Natuurlijk is dat geen standaard as, maar iets van een 2-5 - 3 mm, als ik mij goed herrinner ook nog met linkse en rechtse schroefdraad (pas dus op met los- en vastdraaien).

Een 480 HS maakt iets van 22000 RPM op 7,2V, daar kun je de standaard prop niet zonder meer aanhangen zonder dat de motor te heet wordt...

Andere props, links en rechtsdraaiend, ben ik voor deze asmaat nog niet tegengekomen; ik heb de assen (+ schroefaskokers) vervangen door standaard 4mm assen, daar passen de meeste props op.

Als je een 4mm as met schroefdraad monteert, kun je een serie schroeven vanaf 29 mm proberen, daarbij steeds de motortemperatuur goed in de gaten houden, als alles koel blijft, een stap je grotere schoef nemen.
Deze props zijn de Graupner 2318 serie (een 2318.29 is een tweeblad 29mm prop.

Nog iets om in de gaten te houden; de 480HS zijn behoorlijk heftige motortjes en hebben vrij zachte koolborstels.
Als je de vector sturing die nu in de boot zit daarop loslaat, heb je kans dat de slijtage aan de collector en koolborstels behoorlijk hoog zal zijn; er lopen namelijk aanzienlijke stromen bij de aan/uit bediening.
Hopelijk kunnen de relais in de boot deze stromen aan, zonder vast te lassen...

Groeten, Jan.

Hey,

pompebled je hebt gelijk, het zijn indd zo'n plastieken propjes. De as enz stelt indd niet veel voor. Maar ik ben nu nog maar aan het 'experimenteren' met boten. Dus ik ga er nog niet teveel geld aan uitgeven. zo leer ik alles beetje per beetje. Dus volgens u zou (water)koeling nodig zijn? Ik zal allezinds eens proberen met die schroeven en zo ga ik wel ondervinden hoe de boot zich gedraagd.

Dankuwel voor de antwoorden

Mvg

Vincent

We horen het wel Vincent.

Als je de verschillende fora er op naleest, zijn dit soort rompjes niet zo slecht, alleen de originele vector sturing is niet echt lekker...

In plaats van twee schroeven, zou je ook één 600 motor op 7 cellen en een 37,5K prop in het midden kunnen nemen, met een apart roer, alleen heb je dan een andere zender, ontvanger, regelaar en een servo voor het roer nodig.
Misschien iets voor later.

Afhankelijk van de boot (foto? / link?) zou ook een 700 motor aan 12 cellen, of een borstelloze motor, al dan niet op Lipo's ook nog een optie zijn.

Echter, als je zoveel moeite voor een plastic boot wilt doen, adviseer ik om die spullen in een fatsoenlijke epoxyromp te bouwen, dan heb je er na een aanvaring ook nog wat aan, een epoxy romp kan namelijk véél meer hebben dan een plastic romp, die bij een flinke crash, zeker als je veel cellen en een dikke motor inbouwd, compleet kan desintegreren...

Houdt bij het testen met de 480, de motortemperatuur in de gaten, om de paar minuten boot naar de kant en controleren.
Waterkoeling is wel het minste dat je moet doen.
Als je geen passende kleinere schroeven kunt vinden, kun je altijd de originele plastic props millimmeter voor millimeter met een schaar kleiner maken, tot de motortemperatuur niet meer te hoog wordt.

Groeten, Jan.

Hey,

Dankuwel Jan voor uw uitleg. Nu kan ik alleen nog maar wachten op mijn motoren, ze zijn nog altijd niet binnen.
Zou volgens u de snelheid veel stijgen met die motoren? Want eerlijk gezegd weet ik er niet zoveel van. Ik vroeg mij gewoon af hoe je het best een schroef kiest, want ik dacht altijd: hoe grote, hoe beter (en ook afh. van de spoed) Maar ik zou dus van +- 42 mm naar 30 mm moeten overstappen, en ik vind dat persoonlijk vrij klein :)

Wat ik nu voorheb is dat de boot niet meer wilt draaien als ik bvb alleen de linkermotor aanstuur. De boot draait heel lichtjes, maar hij vaart dan eerder vooruit.
En zoals je zegt, ik zou mssn beter wat sparen voor een betere boot. Maar ik begin liever wat klein :)

MVG,

Vincent

Is het maar één motor, die niet meer goed draait?

Voor zover ik weet zijn de originele motoren niet getimed, d.w.z., dat ze geen voorkeursdraairichting hebben.
Echter, beide motoren zijn op dezelfde manier opgebouwd, de borstelhouders staan in beide motoren dezelfde kant uit; dit resulteerd er in, dat één motor de 'goede' kant uit draait en de andere (uiteraard) tegengesteld, waardoor de borstels, zeker na wat slijtage niet meer optimaal aanliggen en zelfs willen gaan springen (op de collector).

Deze motor zal dus minder vermogen gaan leveren, waardoor een bocht varen naar de tegengestelde richting, moeizaam zal gaan met de vector sturing.

Heb je de 480 motoren neutraal getimed besteld?

Groeten, Jan.

Nu zitten er nog altijd 2 x speed 400 motoren in. Die draaien nog goed, maar om de boot een bocht te laten nemen, drijft men maar 1 motor aan. Bvb bij een bocht naar rechts is het de linkermotor die blijft draaien, de rechtermotor gaat uit.

Maar nu vaart de boot gewoon vooruit, dus hij draait niet meer rond zijn 'as'

En de 480 motoren zijn neutraal

MVG,

Vincent

Back