Gepolijst ijzer in blanke lak zetten?

Beste modelbouwers.
Mijn vraag is:

Als men gepolijst ijzer in de blanke lak wilt spuiten.
Mag men bv tamiya clear x22 gebruiken op water basis?
Lucht plus water geeft een reactie op ijzer.

Ben bang dat naderhand toch op roestvorming.
Wel beter voor de gezondheid waterbasis.

Mocht dit niet lukken welke lak dan terpetine of 2 componenten:confused:

Groetjes frankwin

Lucht plus water geeft een reactie op ijzer.

Daar zie ik het probleem niet echt. Het water verdampt, en als het een goed afsluitende laag is kan er geen zuurstof bij komen, wat nodig is voor een oxidatie reactie.
Vanwege de hechting wel een primer aanbrengen. Epifanes Washprimer AQ (wordt bijvoorbeeld voor 1:1 jachten gebruikt) ziet er melkachtig uit, maar droogt transparant op. In principe kan daar elke laklaag/vernis overheen.
Ik zou wel eerst een proefstukje doen, en dat toch een tijdje laten liggen om te kijken hoe het zich houdt. Desnoods even herhaald in water dompelen en weer laten drogen.

Beste Ad Bakker.

Sorry maar Epifanes Washprimer AQ dit geeft geen effect op de transprantie:confused:
Wil namelijke wel, dat je het oppervlaktestructuur nog goed kunnen zien.

Alvast bedankt mannen

Groetjes,Frankwin

Sorry maar Epifanes Washprimer AQ dit geeft geen effect op de transprantie:confused:
Wil namelijke wel, dat je het oppervlaktestructuur nog goed kunnen zien.

Van het etiket:

"Uiterlijk in de bus en na aanbrengen is wit, na droging vormt zich een kleurloze laag. Deze laag dient niet geschuurd te worden".

Ik heb het vandaag en gisteren nog gebruikt, en de laag is (opgedroogd) volledig transparant.

Groet,

Ad Bakker

Ik weet het niet hoor met dit soort adviezen:

Product description
High quality finish to create a high-gloss preservative for all car repair lacquers.
(lijkt me dat dit niet op blank materiaal kan)

op een ander blad (ook blanke lak hoogglans) :

Productomschrijving
Kwalitatief hoogwaardige blanke lak voor het behandelen van behandelde en onbehandelde ondergronden (wel op blank materiaal??)
van hout, metaal, aluminium, glas, steen, eterniet, aardewerk en diverse soorten kunststof.
Voorbehandeling
De ondergrond moet schoon, droog en vetvrij zijn. De ondergrond licht schuren met korrel 600.

GLAS schuren :rolleyes:

Als men gepolijst ijzer in de blanke lak wilt spuiten.

Het wel (koolstof)staal zijn, echt ijzer kom je weinig tegen.

Los van alle vragen: welke primer, en welke vernis, zou ik toch kijken of het betreffende onderdeel (je zegt niet wat het moet worden, dus dat blijft gissen) van roestvast staal te maken. Het vraagt wel wat speciale aandacht qua gereedschappen (boren etc), maar je hebt een veel duurzamer en minder kwetsbaar resultaat. Elke beschadiging van een laklaag op gewoon staal kan leiden tot corrosie/roestvorming.

Groet,

Ad Bakker

Wat gaat het onderdeel doen? als het een onderdeeltje is voor een statisch model, dan zijn de krachten niet van belang, en kan je met eender welke lak afwerken. Dat de hechting wellicht niet optimaal is, is niet belangrijk.
Moet het echter zeewaterbestendig en slijtvast worden, dan heb je uitgebreidere middelen nodig.

Blanke lak hecht gewoon op gepolijste onderdelen, ik spreek uit meerdere ervaringen. Je krijgt er wel een doffe glans over, het blinkt niet meer zo fel.

Bedankt mede modelbouwers voor het adviezen.
Gaan toch div. proefstukken maken,het betreft statisch model.(Wasa)
Sorry dat ik dit niet eerder vermelde:oops:
Groetjes,Frankwin

Back