misschien ben ik nu een zeur.....maar het is misschien handig om je fotos in 1 topic bij elkaar te houden i.p.v. telkens een nieuw aanmaken?
Heren , de wedstrijden worden gevlogen bij max 5 m/s of te wel 3 Bft. 4 Bft is echt teveel voor deze modellen... tijdens de wedstrijden wordt dit met windmeters in de gaten gehouden b!!
Hoi, Nog wat gestoei met de ballast mogelijkheden van de X Dream. Bleek dat er helemaal geen ruimte was voor de ballast buis door de bekabeling. Robert Zeller om raad gevraagd en die kwam met veer contacten als oplossing. Een enorm "getrut" om werkend te krijgen want het moet heel precies passen. Bijkomend voordeel is de vleugel die sneller geplaatst is op de rond. Het komt allemaal heel precies maar dan past uiteindelijk ook de ballastbuis. De ballast bleek echter 1.5 cm afgezaagd te moeten worden om het ZP goed te houden, dan is er nog nauwelijks ruimte om de ballast er makkelijk uit te krijgen. Hiervoor heb ik een oplossing bedacht die super simpel is en voor zichzelf spreekt. Lang leve secondelijm en modelbouw prikkers! Naaldje afzagen uiteraard... Zie verder de bijgaande foto's
Nee, die heeft een ouderwetse Dbox constructie met vuren ligger. Net als bij de X-res. Vind zo’n lange buis best handig alleen moet je alles goed plaatsen en plannen vooraf. Een buisje op het cg vind ik persoonlijk makkelijk.
Bij de Slite is het best handig. Een plastic buisje wat precies in de vleugelbuis past. Ik heb 2 stukken gemaakt, een iets langer dan de andere, in de langere gedeelte past dan weer n (oude) boor of een iets zwaardere stalen pen. Het andere kortere stuk past daar dan weer op. Alles zodat het gewicht in het midden zit. Vliegt super en gewicht varieert van 80 tot 120gr extra.
Destijds hadden wij in onze vleugels van de F3B modellen in het middendeel achter de hoofdligger een koolstof buis gelijmd. Naast een enorme extra stijfheid vd vleugel een perfecte manier om ballast in te plaatsen. Ik had 3 stuks glasvezel pijpen met verschillend gewicht gemaakt. Werkt uitstekend. Ik heb afgelopen zondagochtend met een stevig windje voor het eerst met ballast gevlogen in de X Dream. Was nodig ook want de wind trok stevig aan. Vliegt nog steeds prima. Soms mis ik de ailerons, maar ben toch erg verrast door de wendbaarheid met alleen richting en hoogte. Prima zoals het vliegt en ook de start met het elastiek is indrukwekkend. Doel landen is nog een leuke uitdaging. De remkleppen werken (te) goed. Vond butterfly vroeger toch prettiger, ha.
Ik ben ook gewend met ailerons en rudder te sturen (niet mixen dus), daarom heb ik zowel op de linker als rechter knuppel, rudder geprogrammeerd.
Oke, ik heb dat ook geprobeerd met mijn zender en ik zie geen reden dat het niet zou kunnen (FutabaT8FG), maar het lukt mij niet. Misschien eens met een echte Futaba kenner babbelen. Ik krijg het ook niet voor elkaar om de tijdvertraging in te stellen op het hoogteroer tussen 3 vlieg toestanden (start, normal, speed). Kan wel een getal ingeven maar lijkt in de praktijk niets te doen. Voorlopig maar eerst lekker vliegen als de wind weer wat minder is.
Wanneer je vliegfases instelt kun je seperated trim aanzetten. Bij iedere fase trim je wat je wil en zie je bij iedere fase de roeren verspringen. Voor het rudder op twee knuppels moet je bij de config wel vertellen dat je een kist hebt met ailerons. Dan ailerons to rudder mixen (100%). Ik moet hier wel bijvertellen dat het zo op mijn T14SG werkt
Bedankt! Dan moet ik veel om programmeren. Bij mij zitten de remkleppen op de Ailerons. Kon geen andere mogelijkheid vinden, had nog weinig ervaring met Futaba. Voorlopig vliegt het allemaal fantastisch, maar beetje suf dat ik nog steeds bijna ongemerkt mee stuur met links op het richtingroer, ha