Gereed voor de eerste vlucht

Discussie in 'F3-RES' gestart door Nogravity, 4 apr 2020.

  1. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    427 gram voor de 2e en 432 gram voor de 1e (rood-wit).
    Beide nog niet aan de lijn geweest. IMG_1783.jpg
     
    Berrie en Lyckele vinden dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bij welke windkracht kun je vliegen met deze mooie toestellen?
     
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wij vliegen wedstrijden, met deze RES modellen, tot 6 m/s wind.
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    misschien ben ik nu een zeur.....maar het is misschien handig om je fotos in 1 topic bij elkaar te houden i.p.v. telkens een nieuw aanmaken?
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke', tot 21,6 km/uur dus. Oftewel windkracht 3.
     
  6. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    21.6 km/uur is windkracht 4 Beaufort
    Beaufort 4 = matige wind = 5.5 - 7.9 mtr/sec of 20 - 28 km/uur
     
  7. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dat zal wel mijn onbekend zijn met fora. Ik ga er rekening mee houden.
     
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik hanteer deze tabel:
    6m/s = (+/-) 4Bft = 12knopen=21Km/h
    upload_2020-4-5_14-14-27.png
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  9. h.u.bakker

    h.u.bakker

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Eerbeek
    Heren , de wedstrijden worden gevlogen bij max 5 m/s of te wel 3 Bft.
    4 Bft is echt teveel voor deze modellen...
    tijdens de wedstrijden wordt dit met windmeters in de gaten gehouden b!!
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  11. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoi,
    Nog wat gestoei met de ballast mogelijkheden van de X Dream. Bleek dat er helemaal geen ruimte was voor de ballast buis door de bekabeling. Robert Zeller om raad gevraagd en die kwam met veer contacten als oplossing. Een enorm "getrut" om werkend te krijgen want het moet heel precies passen. Bijkomend voordeel is de vleugel die sneller geplaatst is op de rond. Het komt allemaal heel precies maar dan past uiteindelijk ook de ballastbuis.
    De ballast bleek echter 1.5 cm afgezaagd te moeten worden om het ZP goed te houden, dan is er nog nauwelijks ruimte om de ballast er makkelijk uit te krijgen. Hiervoor heb ik een oplossing bedacht die super simpel is en voor zichzelf spreekt. Lang leve secondelijm en modelbouw prikkers! Naaldje afzagen uiteraard...
    Zie verder de bijgaande foto's

    IMG_1832.jpg IMG_1833.jpg IMG_1834.jpg IMG_1835.jpg
     
  12. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    rond = romp
     
  13. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Past in de vleugelbuis geen ballast? Of heeft de x-dream geen carbon vleugelbuis?
     
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Nee, die heeft een ouderwetse Dbox constructie met vuren ligger. Net als bij de X-res.

    Vind zo’n lange buis best handig alleen moet je alles goed plaatsen en plannen vooraf. Een buisje op het cg vind ik persoonlijk makkelijk.
     
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Bij de Slite is het best handig. Een plastic buisje wat precies in de vleugelbuis past. Ik heb 2 stukken gemaakt, een iets langer dan de andere, in de langere gedeelte past dan weer n (oude) boor of een iets zwaardere stalen pen. Het andere kortere stuk past daar dan weer op. Alles zodat het gewicht in het midden zit.
    Vliegt super en gewicht varieert van 80 tot 120gr extra.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  16. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Destijds hadden wij in onze vleugels van de F3B modellen in het middendeel achter de hoofdligger een koolstof buis gelijmd. Naast een enorme extra stijfheid vd vleugel een perfecte manier om ballast in te plaatsen. Ik had 3 stuks glasvezel pijpen met verschillend gewicht gemaakt. Werkt uitstekend.
    Ik heb afgelopen zondagochtend met een stevig windje voor het eerst met ballast gevlogen in de X Dream. Was nodig ook want de wind trok stevig aan. Vliegt nog steeds prima.
    Soms mis ik de ailerons, maar ben toch erg verrast door de wendbaarheid met alleen richting en hoogte. Prima zoals het vliegt en ook de start met het elastiek is indrukwekkend.
    Doel landen is nog een leuke uitdaging. De remkleppen werken (te) goed. Vond butterfly vroeger toch prettiger, ha.
     
    jve vindt dit leuk.
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik ben ook gewend met ailerons en rudder te sturen (niet mixen dus), daarom heb ik zowel op de linker als rechter knuppel, rudder geprogrammeerd.
     
  18. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Oke, ik heb dat ook geprobeerd met mijn zender en ik zie geen reden dat het niet zou kunnen (FutabaT8FG), maar het lukt mij niet. Misschien eens met een echte Futaba kenner babbelen. Ik krijg het ook niet voor elkaar om de tijdvertraging in te stellen op het hoogteroer tussen 3 vlieg toestanden (start, normal, speed). Kan wel een getal ingeven maar lijkt in de praktijk niets te doen.
    Voorlopig maar eerst lekker vliegen als de wind weer wat minder is.
     
    jve vindt dit leuk.
  19. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wanneer je vliegfases instelt kun je seperated trim aanzetten. Bij iedere fase trim je wat je wil en zie je bij iedere fase de roeren verspringen.

    Voor het rudder op twee knuppels moet je bij de config wel vertellen dat je een kist hebt met ailerons. Dan ailerons to rudder mixen (100%).

    Ik moet hier wel bijvertellen dat het zo op mijn T14SG werkt
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2020
  20. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt!

    Dan moet ik veel om programmeren. Bij mij zitten de remkleppen op de Ailerons. Kon geen andere mogelijkheid vinden, had nog weinig ervaring met Futaba.
    Voorlopig vliegt het allemaal fantastisch, maar beetje suf dat ik nog steeds bijna ongemerkt mee stuur met links op het richtingroer, ha
     
    jve vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina