Gereedschap/tools om de 2 kogellagers uit een blok te halen?

Beste forumleden,

Ik ben namelijk bezig met me 2de nitro auto,

Heb tot nu toe alles vervangen behalve 't (kogel) lagers in de blok.

Mijn vraag aan jullie is, weet iemand hoe je de lagers eruit kan krijgen?,

Hoor 't graag van jullie.

Mvg
 
hr745525e.jpg


Een minuut of 15~20 op 220 graden en de lagers zijn gaar; die vallen dan zo uit het blok, of je moet er een keertje op tikken en dan vallen ze er uit....
 
hr745525e.jpg


Een minuut of 15~20 op 220 graden en de lagers zijn gaar; die vallen dan zo uit het blok, of je moet er een keertje op tikken en dan vallen ze er uit....

Helaas heb ik 't al geprobeerd, op 1 of ander manier komt uit niet er helemaal uit. hij is namelijk wel van zijn plek geschoven, maar verder komt hij er niet uit helaas:(,

Vandaar dat ik een bepaald gereedschap nodig heb.
 
Diverse RC fabrikanten zoal Hudy, RB, Titan etc. maken speciale bearing pullers maar is gewoon een te dure aanschaf voor een enkel gebruik.

Maar het gasfornhuis werkt gewoon als ook de verfstripper. Het blok moet gewoon goed heet worden en je moet de motor stevig op een plankje hout slaan om het hoofdlager eruit te krijgen. Het voorlager tik je er wel uit met en stukje staaf.
 
Diverse RC fabrikanten zoal Hudy, RB, Titan etc. maken speciale bearing pullers maar is gewoon een te dure aanschaf voor een enkel gebruik.

Maar het gasfornhuis werkt gewoon als ook de verfstripper. Het blok moet gewoon goed heet worden en je moet de motor stevig op een plankje hout slaan om het hoofdlager eruit te krijgen. Het voorlager tik je er wel uit met en stukje staaf.

Van Hudy heb ik toevallig al een link :

Zie link: HUDY

Weet jij toevallig van andere fabrikanten 't gereedschap om dit eruit te krijgen net zoals Hudy?

Ik zie namelijk dat de afmeting van .12 tot .21 gaat, helaas niet tot .28, wat ik dus nu heb.

Nu mijn vraag. Weet jij toevallig of de obearings oftewel kogellagers 't zelfde zijn als de .21?

Volgens mij zijn 't de zelfde....

Ik heb inmiddels 't voorste/achterste, net hoe je 't wilt noemen.. eruit gekregen. Alleen 't middelste kogellager is van zijn plek geschoven, helaas bij 't einde komt hij er niet helemaal eruut.
 
De tools zijn voor de diameter krukas gespecificeerd. Ik neem aan dat je of een 13 of een 14mm krukas hebt.
 
De tools zijn voor de diameter krukas gespecificeerd. Ik neem aan dat je of een 13 of een 14mm krukas hebt.

Zal ik zo even de diameter van de krukas meten met een schuifmaat. Je hoort 't zo van me.

Weet jij nog toevallig andere fabrikanten die dit soort tools maken net zoals Hudy?,
 
Heb 't even opgemeten. Het is idd 14mm , de diameter van de Krukas ( dikste gedeelte ),

Wat kan ik nu de beste doen?,

Dit

hr745525e.jpg


Een minuut of 15~20 op 220 graden en de lagers zijn gaar; die vallen dan zo uit het blok, of je moet er een keertje op tikken en dan vallen ze er uit....

En dit..

Diverse RC fabrikanten zoal Hudy, RB, Titan etc. maken speciale bearing pullers maar is gewoon een te dure aanschaf voor een enkel gebruik.

Maar het gasfornhuis werkt gewoon als ook de verfstripper. Het blok moet gewoon goed heet worden en je moet de motor stevig op een plankje hout slaan om het hoofdlager eruit te krijgen. Het voorlager tik je er wel uit met en stukje staaf.

Misschien heb je je blokje niet lang genoeg verwarmd.
 
Bij mn os 55 wil het binnenlager er ook nooit uit
meestal na een 2 a 3 minuten op 200 graden komt ie los, als ie er dan niet uit wil, 5 minuten op 200 graden..

Dan komen ze vanzelf :mrgreen:
en voor de lagers erin, blok 2 minuten verwarmen, lager in de koelkast of vriezer, en dan samenvoegen
niet scheef gaan duwen oid, dan ben je wel de pisang
 
Als 220 graden niet werkt, gewoon naar de 250, het is metaal hoor, zal er niet van smelten....
Haal wel eventueel aanwezige rubberen seals uit de motor.
 
Mja... maar het lager ligt uit zijn gat dus je kunt hem eruit pulken en een nieuwe erin stoppen.

Heel simpel gezegd is het aantal poorten een commercieel verhaal. "Meer poorten = sneller" maar uiteindelijk wordt dat door de interne configuratie, zoals doorlaat krukas en timings bepaalt. Als er van een merk alleen maar een 3-poorter is (zoals de OSMAX VZ-B) is die net zo competief als de 7 poorter van een ander merk.
 
Het aantal poorten maakt idd niets uit, mijn motoren hebben ook maar 3 poorten maar gaan harder dan menig motor met meer poorten.

Maar een alpha is ook een heel goede motor, wel veel klemming in het begin :D.
 
dat er wat smelt bij 200 graden is niet gek ;-)
idd ff dat ding eruit pielen, vast kan hij nooit zitten

wel ff de vastplakkende kunststof/rubber eruit pulken voor het nieuwe spul erin gaat
 
Met een schone tandenborstel en wat brandsof of remmenreiniger kan je de binnenkant mooi schoonmaken.

Bij het plaatsen van verse lagers de krukas gebruiken waarmee je direct de lagers in lijn richt.


Even over de prestaties van motoren. Ooit begonnen met het meten van timingen:
motoren-meten-kaart-brengen-en-tunen

En krijg je dit soort tabellen:
Steuerzeiten
Hierin kan je de werkelijke verschillen tussen motoren zien. Mooi in die lijst zijn ook de verschillen tussen standaard en gemodificeerd maar ook van Alpha 2 motoren die identiek op de timingen zijn maar de snellere type nog de zgn. boostpoorten kent.

Daarnaast is er ook de factor materiaalkeuze. Als je eenmaal weet welke uitzettingen de zuiger en cilinder moet hebben kan je er nog op finetunen om de uitzettingen te optimaliseren wat betere prestaties geeft, dit is alleen mogelijk als je een maximale controle hebt op het samenstellen van de legeringen.
Bij goedkopere motoren zijn vaak minder sterke materialen gekozen vanwege de prijs en de snelheid waarmee het bewerkt kan worden zonder veel gereedschap te slijten. Dergelijke motoren worden ook bewust tot een gestelde maximale prestatie gemaakt waarmee een goede levensduur haalbaar is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mja... maar het lager ligt uit zijn gat dus je kunt hem eruit pulken en een nieuwe erin stoppen.

Heel simpel gezegd is het aantal poorten een commercieel verhaal. "Meer poorten = sneller" maar uiteindelijk wordt dat door de interne configuratie, zoals doorlaat krukas en timings bepaalt. Als er van een merk alleen maar een 3-poorter is (zoals de OSMAX VZ-B) is die net zo competief als de 7 poorter van een ander merk.

Het aantal poorten maakt idd niets uit, mijn motoren hebben ook maar 3 poorten maar gaan harder dan menig motor met meer poorten.

Maar een alpha is ook een heel goede motor, wel veel klemming in het begin :D.

Het lager zit nu wel los.. maar één of ander manier komt er er echt niet uit.. Ook op hogere temp. ( vandaar dat de rubber gesmolten is ),

Er zitten ook allemaal krassen in de carbine waar de ring zich nu bevind. Vanwege ik telkens de ring eruit wil trekken...

Over dat aantal poorten betreft wist ik namelijk niet. Dacht namelijk '' hoe meer poorten = hoe sneller hij is of gaat '' , broodje aap dus.

Over de tool van Hudy, Heb de diameter van de krukas gemeten ( dikste gedeelten ) en dat was 14 mm, moet ik nu de set van hudy .21 14 mm halen of hoe zit dat?.

Link : HUDY
 
dat er wat smelt bij 200 graden is niet gek ;-)
idd ff dat ding eruit pielen, vast kan hij nooit zitten

wel ff de vastplakkende kunststof/rubber eruit pulken voor het nieuwe spul erin gaat

Pcies, enkel nog vast van het aangekleefde gesmolten rubber,meer zal het niet zijn...

Thanks jongens!,

Ik zal is vanavond met een hete luchtpistool is verwarmen tot een graadje of 200/230.

Hopelijk lukt 't dan. Jullie horen ;t nog van mien.
 
Back
Top