Gereedschap/tools om de 2 kogellagers uit een blok te halen?

Met een schone tandenborstel en wat brandsof of remmenreiniger kan je de binnenkant mooi schoonmaken.

Bij het plaatsen van verse lagers de krukas gebruiken waarmee je direct de lagers in lijn richt.

Even over de prestaties van motoren. Ooit begonnen met het meten van timingen:
motoren-meten-kaart-brengen-en-tunen

En krijg je dit soort tabellen:
Steuerzeiten
Hierin kan je de werkelijke verschillen tussen motoren zien. Mooi in die lijst zijn ook de verschillen tussen standaard en gemodificeerd maar ook van Alpha 2 motoren die identiek op de timingen zijn maar de snellere type nog de zgn. boostpoorten kent.

Daarnaast is er ook de factor materiaalkeuze. Als je eenmaal weet welke uitzettingen de zuiger en cilinder moet hebben kan je er nog op finetunen om de uitzettingen te optimaliseren wat betere prestaties geeft, dit is alleen mogelijk als je een maximale controle hebt op het samenstellen van de legeringen.
Bij goedkopere motoren zijn vaak minder sterke materialen gekozen vanwege de prijs en de snelheid waarmee het bewerkt kan worden zonder veel gereedschap te slijten. Dergelijke motoren worden ook bewust tot een gestelde maximale prestatie gemaakt waarmee een goede levensduur haalbaar is.

Roelof, Wow.. De link die jij mij gaf van je eigen post..

Kun je mij precies vertellen waarom je de inhoud van je blok aan 't meten bent?,

Heb aantal keren naar gekeken.. kom er helaas niet uit. Wel heel interessant.. Hoor 't graag van je.

Link motoren-meten-kaart-brengen-en-tunen

Laatst bewerkt door een moderator:
Het lager moet in een rechte lijn zo door het gat van de achterdeksel kunnen, wip hem eventueel op de krukas om hem makkelijk recht eruit te halen.

Ik meet geen inhoud van motoren ik meet alleen de momenten van opening en sluiting van krukas, inlaat en uitlaat poort. Door motoren in timings en prestaties op de baan te vergelijken en mindere motoren naar de timings van snellere motoren te brengen krijg je meer het idee wat het doet en wat je moet doen.

Het lager moet in een rechte lijn zo door het gat van de achterdeksel kunnen, wip hem eventueel op de krukas om hem makkelijk recht eruit te halen.

Ik meet geen inhoud van motoren ik meet alleen de momenten van opening en sluiting van krukas, inlaat en uitlaat poort. Door motoren in timings en prestaties op de baan te vergelijken en mindere motoren naar de timings van snellere motoren te brengen krijg je meer het idee wat het doet en wat je moet doen.

dat er wat smelt bij 200 graden is niet gek ;-)
idd ff dat ding eruit pielen, vast kan hij nooit zitten

wel ff de vastplakkende kunststof/rubber eruit pulken voor het nieuwe spul erin gaat

hr745525e.jpg

Een minuut of 15~20 op 220 graden en de lagers zijn gaar; die vallen dan zo uit het blok, of je moet er een keertje op tikken en dan vallen ze er uit....

Het aantal poorten maakt idd niets uit, mijn motoren hebben ook maar 3 poorten maar gaan harder dan menig motor met meer poorten.

Maar een alpha is ook een heel goede motor, wel veel klemming in het begin :D.

Heb eindelijk mijn bearing assembling/disassembeling engine bearing rings toolset!

Het heeft even een tijdje geduurd, maar heb ze eindelijk binnen.

Dit is een complete toolset waar je kogellagers zowel van je voorste als de achterste eruit kan draaien maar ook weer erin kan zetten. Zonder enige warmtebron.

Wat heel handig is bij een WK/EK wedstrijden. even je kogellagers vervangen.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back