Geschakelde Netvoeding

Gisteren is mijn 12V trafo-netvoeding stuk gegaan. Jammer, maar hij zal zijn beste tijd wel gehad hebben (hij zat vol stickers van PTT... dus zal een paar jaar oud zijn).

Nu heb ik een paar geschakelde netvoedingen op het oog. Zijn deze net zo geschikt voor een 250W lader als een op transformator gebaseerde voeding? Het zijn industrieele regelbare voedingen van 12-14V met 32A.

Omdat ik er niet zoveel verstand van heb, en niet graag de kat in de zak koop, hoop ik op jullie inzicht!

Laatst bewerkt:
ik heb zelf geen problemen met geschakelde voedingen maar dit kan ook aan je lader liggen mochten die er bij jou wel zijn.

wel belangrijk is dat je wat over capaciteit hebt omdat ze bij langdurig zwaar gebruik de spanning langzaam terug schroeven

Ok, dankje! Ja ik heb even gekeken op wat voor voedingen er zoal gebruikt worden, en een heleboel zijn geschakeld. Dus dat zal niet zoveel problemen opleveren.

Overcapaciteit heb ik dan voldoende, want deze voeding levert 32A op 14V. Dat heb ik met mijn ladertje niet allemaal nodig.

Hartelijk dank!

Zou je ook een voeding van een notebook kunnen gebruiken? Mijn notebook voedig van HP geeft 18,5 V output met 3,5A vermogen. In principe zou ik hiermee mijn lipo's 2s met 1,5A moeten kunnen laden toch?

Het betreft trouwens een GTA-6 lader.

Meende dat de gta tot 18 volt kon hebben ??????
Maar hij heeft meer dan 60 wat vermogen, dus als de lader dat pikt, dan kan het zat, in theorie. (heb geen idee of hij het volledige voltage ook gebruikt of niet, stel dat hij alles boven de 12 "weggooit" dan houd je niet veel over, toch nog genoeg om op een 2,5 amp te laden, daar niet van,,,)

@Ron: ik zal hem zo nog eens uit elkaar halen. Gisteren ook al gedaan, en niets duidleijks gezien. Geen losse weerstandjes/kabeltjes of iets wat doorgebrand eruit zag/rook. Toen weer in elkaar gezet en naar de bouwmarkt voor nieuwe zekeringetjes (ook al gaven die 0 Ohm aan op de multimeter). Uiteraard loste dit niets op.

Wat doet hij nog wel? Helemaal niets... Het ledje brand niet, hij zoemt niet (wat hij eerst wel deed) en er is een spetterende 0 Volt te meten aan de uitgang.

Foto's volgen later.

dat klinkt als een kabelbreuk.

meet de winding aan de 230 zijde eens door.

een trafo is niet zo heel complex.

Mogelijk een draadbreuk, of dat op te lossen is is een tweede.

meet je een klein beetje weerstand over de spoel (paar Ohm). dan is de spoel nog goed. volgende stap is dan de kabels naar het stopcontact te meten met de diode stand.

mogelijk zit er nog een thermische zekering in deze trafo? die kan ook de geest gegeven hebben.

@Troubleshooters ;-)

Helaas nog geen foto's. Mijn vrouw heeft het fototoestel mee...

Wel een beetje geprutst met de multimeter. Wat heb ik gemeten:
1) Na de zekeringen en voor de trafo-spoel 230V
2) Na de trafo-spoel 0V
3) Gelijkstroomkant uiteraard ook 0V
4) Weerstanden gemeten: over transformatorspoel ingang (de 230V kant): oneindig
5) Weerstand over transformatorspoel uitgang (de laagspanningskant): 0 Ohm
6) Weerstand tussen gelijkspanningsuitgangen: geen 0 en geen oneindig. Volgens mij kan ik hier dus aan zien dat alle weerstandjes goed vast zitten.

Conclusie (volgens mijn beperkte elektro ervaring) de transformatorspoel aan de 230V kant is kapot. Misschien een draadbreuk bij de aansluiting?

Zou dit kunnen??

@Cheeta...

:-)

Ik had de vorige reply al een tijdje openstaan, en typte tijdens het meten...

Maar jij denkt dus hetzelfde...

Bedankt voor je reactie!

6) Weerstand tussen gelijkspanningsuitgangen: geen 0 en geen oneindig. Volgens mij kan ik hier dus aan zien dat alle weerstandjes goed vast zitten.

heeft met de condensators te maken.

4) Weerstanden gemeten: over transformatorspoel ingang (de 230V kant): oneindig

dit is wel fout. Probeer nog eens zo dicht mogelijk bij de spoel te meten hou wel rekening mee dat het draad een coating kan hebben voor de isolatie.

Als de draadbreuk binnen in zit zal het helaas ophouden. maar meestal breekt deze niet zo snel.

@Cheeta: Dank je! Dit was precies wat ik nu ook vermoedde. Morgen maar eens doormeten... Dat was een goede, van die coating, ik vroeg me al af waarom ik oneindig kreeg toen ik de ohmmeter zomaar op twee punten tegen de spoel drukte...

Morgen meer!

pas op he met je meetpunten op de spoel zelf drukken!, eenmaal een stuk coating weg dan kan zuurstof vrij spel krijgen en meer coating losbladderen.

Alleen doen op een punt waar wikkelingen niet tegen elkaar aan liggen.

Back