geschakelde voeding en IGBT's

Kollega"s,

Ik heb hier , in afbraak van een vroegere server, 2 geschakelde voedingen in parallel......
Deze waren reeds samengebouwd in het toestel
Samen wordt er een stroom geleverd van +- 36 amp bij 12 volt
(en reeds getest in de praktijk gedurende +- 30 minuten)....

Ik wil hier als proef een regelbare voeding van maken....;)
mare....
Ik wil geen vermogentransistoren gebruiken van het type 2N3055....(corrien kent deze torren wel....) ....

Ik wil iets nieuw proberen....kan ik bv een IGBT gebruiken ? als vermogen "transistor"?

tja...ik weet ook wel dat een IGBT wordt gebruikt als een "schakel"transistor in de vermogenelectronica....oa in de vermogeneindtrap van frequentie regelaars......maar kan men deze ook toepassen als een "normale" transistor waarbij men de Ic kwasi recht evenredig is met de Ib???

graag uw mening

vriendelijke groeten
steffe
(terug van weggeweest....:p)

Laatst bewerkt:
Een bestaande schakelende voeding regelbaar maken is bijna onmogelijk. Er zitten diverse beveiligingen in die je uit zal moeten schakelen of anderszins omzeilen.
Het regel Ic krijgt zo goed als altijd zijn voedingsspanning uit dezelfde transformator. Als je die gaat regelen regel je de voeding van dat Ic ook en dat zal niet goed werken.
Ook zijn de onderdelen niet berekend op regelbaar zijn. Daardoor kunnen bijvoorbeeld de trafo en vooral ook de gelijkrichter diodes bij lage spanningen (veel) te hoge stroompieken te verwerken krijgen. Dat gaat meestal ook niet lang goed.

Wat je zou kunnen doen is achter de voeding een regel circuit maken dat de uitgang regelt. Of je daar IGBT's voor kunt gebruiken is de vraag. Persoonlijk denk ik dat ze daar niet erg geschikt voor zijn.
Ten eerste zijn ze feitelijk bedoeld voor vooral hoge spanningen. Ze worden meestal gebruikt als de spanningen meer dan zo'n 1000V zijn. Voor gebruik onder de 250V worden ze zelfs afgeraden. Daar zijn MOSFETS veruit beter geschikt voor.
Ten tweede zijn het specifiek schakel transitoren. Voor zover ik de grafieken ken is het lineare deel van de grafiek erg klein. Dit is vooral om de schakelsnelheid zo hoog mogelijk te maken.

hoi ernst

dat is lang geleden zeg
alles ok?
dank voor jouw reactie

mbt mijn vraagstelling....
ik zal de geschakelde voedingen behouden als voedingsbronnen, ik ben niet van plan om hieraan modificaties aan te brengen....
ik ben van plan om een regelbare voeding te maken op basis van een IGBT....
deze vermogenkomponenten kunnen immers een zeer hoge stroomwaarde aan.
en ja, bij schakeltransistoren is het regelbereik zeer klein....doch ik zal de karakteristiek van een IGBT eens opsporen (de doorgelaten stroom in functie van de aangelegde gate spanning)

groeten
steffe

Laatst bewerkt:
hoi ernst

dat is lang geleden zeg
alles ok?
dank voor jouw reactie
Met mij is alles prima, hopelijk met jou ook.

mbt mijn vraagstelling....
ik zal de geschakelde voedingen behouden als voedingsbronnen, ik ben niet van plan om hieraan modificaties aan te brengen....
Gelukkig want geloof me dat is bepaald niet eenvoudig en zelfs niet helemaal ongevaarlijk. Nou ja ik moet ook niet overdrijven natuurlijk. :)

k ben van plan om een regelbare voeding te maken op basis van een IGBT....
deze vermogenkomponenten kunnen immers een zeer hoge stroomwaarde aan.
en ja, bij schakeltransistoren is het regelbereik zeer klein....doch ik zal de karakteristiek van een IGBT eens opsporen (de doorgelaten stroom in functie van de aangelegde gate spanning)

groeten
steffe
Ja IGBT's (Insulated Gate Bipolar Transistors) kunnen enorme stromen schakelen maar er kleven wel een aantal nadelen aan. Bij lage spanningen zijn de verliezen veel te groot. De verzadigingsspanning is laag in verhouding tot de enorme stromen die er mogen lopen. Maar toch blijft er al snel 3V tot 6 V over de Collector/Emitter staan. Dat is verlies!
Het regelbereik is inderdaat gering maar helaas kan ik in geen enkele datasheet vinden hoe groot dat is. Dat komt natuurlijk omdat het eigenlijk alleen schakeltransistoren zijn.
Er zijn ook IGBT's die voor lagere spanningen zijn bedoeld maar wat zijn lagere spanningen? 350V of 600V vind ik nog steeds behoorlijk hoog. Als je wat gaat zoeken zal je ook vinden dat voor spanningen lager dan 250V IGBT's zelfs ontraden worden. De eigenschappen van bijvoorbeeld MOSFET's zijn voor die spanningen veel beter geschikt.
Maar toch is experimenteren leuk en wie weet wat er uit tevoorschijn komt. Ik ben nog steeds bezig met schakelende voedinkjes. Tot nu toe nog niet succesvol maar je weet het nooit.

Dus je wilt een lineare voeding achten een geschekelde voeding bouwen?
Daar gaat je hoge rendement.
Een IGBT heeft trouwens geen naar buiten gevoerde basis aansluiting omdat deze aan de interne Fet is aangesloten. Daarbij zal de spanning op de gate circa 5V hoger zijn dan je emitter spanning, dus daar schiet je niet veel mee op.
Trouwens omdat IGBT's schakel torren zijn, kunnen deze nou ook niet continu veel vermogen weg stoken. Het hoge piek vermogen is voornamelijk om de SOA (Safe Operating Area) te vergroten. Dit vermogen krijg je niet weg gekoeld met de behuizing waar hij in zit. Bij 12V 36A is dit bij een lage spanning aan de uitgang 432W wat je moet wegstoken. Ik zou gewoon 4 2N3055 parallel schakelen (met emitterweerstanden) dat werkt ook en is waarschijnlijk nog voordeliger.

Back