Geschakelde voeding

Discussie in 'Duikboten' gestart door Marc Hartjes, 15 apr 2006.

  1. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    mijn vraag is waarom men geen geschakelde voedingen gebruikt worden in de model bouw.

    de voordelen zijn

    ze zijn klein van formaat

    kunnen groote stroom leveren

    hoog rendament (word niet zo warm)

    als de accu spaning laag is ( door dat de accu's bijna leeg zijn )
    blijfen de servo's en de ontvanger werken
    omdat de spaning om hoog getransvormeerd word.


    laage rimpel spaning op servo's ( door dat de schakeling zeer laag ohmig is )

    het gehele systeem is minder gevoelig voor ruis en rimpel spaningen.

    makelijk te verkrijgen onderdelen.

    schema's te downloaden via ic leveransier op internet

    uitgangs spaning zelf te kiezen

    nadelen

    moeilijker zelf te maken.

    hf rimpel op de accu's ( niet echt een na deel maar toch)

    als je alle motoren en servo's op de geschakelde voeding zet merk je niet dat de accu's bijna leeg zijn ( dit is optelossen door de accu spaning te controleren in een failsave)

    hogere kosten voor de voeding

    wat zijn jullie ideeen er over .

    ik weet dat het nieuw is voor de meesten maar in het dagelijks gebruik heeft idereen wel een geschakelde foeding in huis ( in je pc bij voorbeeld )
    en dat het onstabiel is is ook een fabel ( als je er geen jokotoko componenten in gebrijkt)
    (bijna) alle apperatuur binnen kpn heeft er een (en van de concurenten ook )

    je kunt van een lage naar een hooge spaning
    je kunt van een hoge naar een lage spaning
    je hunt van een spaning naar een negatieve ( spaning +6 volt naar -12 volt)
    je kunt van een lage stroom naar een hoge stroom ( las apperaat )
    je kunt van een hoge stroom naar een lage stroom ( 220 omvormer voor in de auto)

    wat denken jullie hier over

    marc hartjes
     
  2. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    o,ja je propt je duikboot vol met nicd cellen

    zeg maar met 12 cellen of 13 cellen

    bij 12 cellen 12 X 1,2 volt = 14,4 volt
    bij 12 cellen 13 x 1,2 volt = 15,6 volt

    tot je bij de maximale spaning van het schakel ic komt en maakt er een spaning van na keuze.

    of je stopt er twee van in een voor 5 volt en de ander voor 12 volt

    marc
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo



    wat als je geschakelde voeding nu eens door brand

    krijg je 12 volt op je servootjes staan
    lekker fikken die handel

    nee doe mij maar een 7805
    blijf ik lekker veilig
    is haast niet stuk te krijgen
    kost haast niets
    is makkelijk te bouwen (1 ic en 2 condensatoren)
    koelvinnetje er op
    en kom ik niet toe met eentje dan zet ik er gewoon eentje bij

    wat het omhoog schakelen van een te lage spanning betreft
    je moet eens naar de ontlaad grafieken kijken van Nmha cellen(nicad's gebruiken we haast niet meer)
    als ze haast leeg zijn gaat de grafiek heel steil omlaag
    dan kan je geschakelde voeding dat zelfs niet meer opvangen

    het vol stoppen met cellen is soms een probleem
    door plaats gebrek

    ik doe
    8 cellen voor ontvanger en veiligheids schakelingen
    2x10 cellen voor de motoren
    10 cellen 2600 maar de penlichts voor de pomp
    verlichting heeft ook zijn eigen paket van 2 cellen 3300
    maar dit alles wel in een u2540 of een u47
    in een krick krijg je dat er niet in

    de akula die ik aan het bouwen ben is een ander soort boot en daar zitten een pak meer cellen in maar dat hou ik nog eventjes voor me zelf
    deze boot is experimenteel qua aandrijving en duiksysteem
    daarom geen foto's en niet meer uitleg

    groeten raf
     
  4. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    als je bij voorbeeld 6 volt nodig hebt

    zet je een zener diode en een thiristor er bij tussen een zener van 5,6 volt en een thiristor van pakweg 16 Ampere deze kan een zekering van pakweg 25 a 40 ampere door trekken en kortsluit dan de defecte voeding

    dus als de spaning hoger dan 6.3 volt komt word deze kortgesloten.


    dus is 6,3 volt de max spaning over de servo's

    als je er een tl431 voor gebruikt dan is deze instelbaar tussen 1,8 en 32 volt

    ik snap dat er niemand aan waagt ,en daarom vraag ik om een reactie

    de truk met de zener en triac is niet nieuw en kan ook bij jullie gebruikt worden, om bij een over spaning uit te schakelen.

    ook heb ik wel eens een zekering en een diode in een hand zender gebouwd voor het verkeerd aan sluiten van de accu's op je hand zender.


    ik snap dat er niemand aan waagt ,en daarom vraag ik om een reactie.

    ik wil mij verdiepen in het hoe en waarom met buikbooten en van daar waarom

    de kans dat de mc78XX uit fikt is ook aan wezig want als er een inductie piek van je motoren op de uitgang van je mc78xx komt dan kan deze ook de geest geven. of de koeling niet goet genoeg is en de junction temperatuur ( interne ic temperatuur) bast het ic ook en dan is hij ook stuk. nu weet ik ook dat er een serie is met een stroom begrenzing en een termal shudown.

    maar ik heb er al eens een paar vervangen dus ik weet dat ze stukgaan
    ( en dat zelf in een versterker van ca 3000 euro dit was een arcam )


    in de schakeling zit vaak een uc3842 met een irf740 of 640 of iets dergelijk bij

    http://www.reichelt.de/

    de uc3842 0,42 euro
    de irf720 ook 0,42 euro
    de irf640 0,72 euro

    dus dat zijn de kosten ook niet


    groet marc


    o.ja een zener kost 0,03 euro
    en een triac even in de boeken voor een type, ik kan even geen type vinden maar deze zijn ook wel onder een euro
    en een zekering van pak weg 4 amp
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo marc


    ik gebruik de 7805 alleen maar om 5 volt te maken voor de ontvanger en de servo's
    bij meer gaan ze gewoon stuk al zijn er personen die beweren dat het niet zo is
    ik blijf bij de door de fabrikant opgegeven waarden

    mijn motoren krijgen uit twee accu's hun voeding
    de reden is dat als er eentje de geest geeft de andere de boot nog altijd naar boven en de kant kan brengen

    de 7805 gaat gewoon stuk en dan valt alles stil zonder dat er verder iets stuk gaat
    dit gebeurt inderdaad door dat het ic te warm wordt
    maar ik gebruik een koelvin die ongeveer 30cm lang is en 4 cm hoog
    dus koeling genoeg zou ik zeggen
    ik heb de 7805 in een tip behuizing deze wijkt iets af dan de normale maar trekt ongeveer met koeling 3 amp wat voor een ontvanger ruim voldoende is
    de ontvanher en de twee regelaars zitten opeen 7805 en de servo's die nogal peiken kunnen trekken op een tweede

    en zekeringen gebruik ik nooit meer in een duikboot
    heb ik een nare hervaring mee


    groeten raf
     
  6. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    ik kwam deze link op dit forum tegen

    http://www.vapextech.com/product-sc+battery packs.html


    hier zie je een grafiek bij het ontladen bij autotjes

    tussen de 5 tot 6,5 minuten zinkt de spaning een paar volt's a .15 per cel en dat is 1,5* 10 = 1,5 volt
    mijn voeding werkt tot 4,5 volt en heeft een hooger rendamert ca 80 a 90%


    een mc78XX met 12 volt op de ingang en 5 volt op de uitgang verstookt meer energie dan de servo's en ontvanger samen.
    rendament van 41,6%

    de dropout spaning is 2,2 volt de uitgangs spaning is 5 volt de de minimale in gangs spaning is 7,2 volt
    is een rendament 69,4% en die servo's gebruiken nog al een stroom.

    dus minimaal 30,6% extra warmte, energie die niet nutig gebruikt word.

    en dan als een accu pac leeg is zit er nog vermogen in de andere die dan niet meer gebruikt word wat zonde is en wat de vaar tijd verkort.

    ik vind dit proses erg leerzaam en kom te weten, waarom en niet daarom

    met vriendelijke groet

    marc


    als je verder wilt met de mc7805 en hem niet stuk wilt kun je er ook een transistor voor zetten de 2n4398 ik heb de specs niet zo snel bij de hand maar als je wild kan ik het morgen wel opzoeken en even opzoek naar de data scheet op internet voor de link voor je

    marc
     
  7. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Marc,

    de bevolking van dit forum is heel divers.
    maar er zitten (behalve Raf) niet zoveel "echte" electronici bij,
    schat ik zo.
    (ik ben blij dat ik het woord triac wel eens gehoord heb, dus ik ben
    ook expert... 8) )

    Ik denk dat je ons hier *heel veel* kan helpen !

    voor de duikboot is altijd de vraag :
    - hoe klein kan het ?
    - stoort het de ontvanger ?

    maar ik begrepen heb zou een geschakelde voeding de ontvanger erg kunnen storen. dat zijn namelijk ook maar simpele dingetjes (als je ze niet zelf maakt). Maar het kan evengoed dat dit al lang weer achterhaald is. Zijn er single-chip geschakelde voedingen ?

    groeten,
    Ronald
     
  8. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MC7800-D.PDF

    op blz 20 curent regulator of de adjustable output regulator

    adjustable output regulator is beter hier zit een stroom bevijliging in

    als de stroom door rsc groter word en de spaning 0,6 a 0,7 volt word dan krijgt de mj2955 geen basis spaning meer.
    en spert deze

    deze kost 0,96 of de ander 0,79 euro
    een weerstand en nog een tor van zo iets

    voor een stabilizator van 5 ampere

    ik heb wel schema's om zon 20 ampere zo te maken , maar ja het rendament ( mijn lab voeding heeft het broertje van de mj2955 de mj3055 eigelijk de 2n3055 o,ja je kunt ook de 2n2955 pakken maar dat ding heeft een ander model

    als ik moet wat moet rekenen voor je met de waardes van de weerstand en het vermogen van de weerstand en de warmte opweking van de de tor mail me maar

    marc

    een tiristor mcr71 trekt zon 55 ampere naar gnd
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo marc
    ik heb een powerpeak infinity 2
    deze is voorzien van een serieele aansluiting die je aan een pc kan koppelen
    hier heb ik zelf mijn grafieken reeds op het forum gepost
    om zo de verschillen van landen en ontladen aan te tonen
    als je een onbekende pack cellen laad met 1 amp of met 3 amp
    dan zie je heel grillige grafieken tevoorschein komen
    dus eigenlijk zo een grafiek zegt me niks als ik zelf de lading/ontlading niet heb kunnen doen

    de laatste sec van een Nmha cel zie je de grafiek met abrupt naar omlaag donderen
    dat kan je voeding ook niet regelen
    dan zit je met het probleem LEEG trekken van de cellen
    voor een NMha is dat heel ongezond
    diep ontlading daar kunnen ze nie zo goed tegen

    dan wat ronald daar aanhaalt
    hoevoeel storing geeft zo een voeding??????
    en hoeveel plaats pakt ze in

    stal ik heb een buis van 60 doormeter (6 cm)en 60 cm lang
    daar moeten dus drie miniservo's in
    r500 ontvanger
    rookie regelaar die twee motoren stuurt
    5X 3.3 amp cellen voor de motor plus in serie met 3X2600 penlichts voor de pomp
    dan nog een baxterzakje van 500cc en een nerbert brugge regelaar
    de motoren zijn 400 speed
    en dan nog twee relais en een smd stuurprintje van conrad
    laadstekkertje met 4 polen wat tevens de aansluit stekker is voor de voeding
    7805 met koelvinnetje

    en dan zit die boot zo vol als een ei
    hoe ga je daar nog een geschakelde voeding tussen krijgen?????



    groeten raf
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo

    komen we hier niet een oude bekende tegen ????
    2N3055
    man die tor is wel een jaartje of 30 oud
    die heb ik nog in een regelaar zitten gehad die met een omschakel relais werkte
    schema heeft eens in een modelbouwblad gestaan
    da was toen lekker stoken om zo een elektronische regelaar klaar te krijgen

    kon je zelf ook nog herstellen als hij kaduuk ging
    nu is het regelrecht vuilbakken materiaal
    het ic dat we toen gebruikte was een 544 servo ic
    is niet meer te krijgen (jammer)

    groetne raf
     
  11. bprosman

    bprosman

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    217
    Ook al ben ik nog niet zo lang met de modelbouw bezig wil ik hier wel wat gedachten over kwijt :

    1. Je motoren.

    De hoofdmotoren van een model zou ik niet over een geschakelde voeding willen hebben vanwege de grote stromen die daar lopen. En ALS ik al iets tussen mn cellen (van welk type dan ook) en mn motoren wil hebben moet t iets heel laagohmigs zijn, maximaal een FET uit een regelaar. Vergis je hier niet in de stromen, een Speed 500 motortje bij onbelast draaien zo'n 2A, bij belasting zo'n 9,5A en dit kan oplopen tot zo een 59A !!! (voor zover je cellen dit kunnen leveren). Aan een zekering moet ik al helemaal niet denken, een takje tussen mn schroef word hoogstwaarschijnlijk nogwel "vermalen" , springt je zekering echter vallen je hoofdmotor(en) uit en krijg je je model niet meer aan wal.

    2. Storingen

    Alhoewel schakelende voedingen geroemd worden over hun hoge rendement zijn ze ook berucht vanwege de grote hoeveelheid "rotzooi" die ze de lucht in sturen, tot in het HF gebied toe als je filtering niet optimaal is, en dit ga je dan inbouwen op enkele centimeters van je ontvanger af. Ondanks dat het ontwerpen van een schakelende voeding door de kant-en-klaar IC's steeds makkelijker is geworden blijf je toch altijd "gerommel" houden met de nodige (grote) spoelen en zie ik de gemiddelde zelfbouwer nog niet een qua storingsnivo CE compliant voeding in elkaar sleutelen.

    3. 78xxx

    Het is geen kritiek maar heb hier wat discussies gezien over ontkoppel condensatoren op een 78x05, als die vergeten worden of met te lange draden worden aangesloten kunnen ze ook gaan oscilleren en zijn ze inderdaad vrij snel overleden. Voor de rest zijn ze (mits gebruikt binnen de specs) "rock-solid". Als het vermogen wat je aan t "verstoken" bent te groot is kun je nog opteren voor een low-drop versie.

    De cellen die het eerst leeg zullen zijn zijn toch die van de motoren, en hierbij zijn de hoge stromen denk ik een belemmering om hier geschakelde voedingen toe te passen samen met de geproduceerde hoeveelheid storing. Persoonlijk zou ik ook de ontvanger electronica op aparte cellen zetten om deze tot t laatst in de lucht te houden.

    Groeten, Bram
     
  12. bprosman

    bprosman

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    217
    Ik weet niet of dit met "Accus" wel zo een goed idee is. Deze hebben namelijk door hun relatief lage inwendige weerstand de neiging dan ontzettend veel stroom te gaan leveren en dan is het te hopen dat je voeding eerst doorbrand anders loop je misschien de kans dat je cellen exploderen. Zou niet de eerste keer zijn.

    Als je dit met gewone transistoren gaat maken is het verlies in de transistoren veel te groot (lees warmte, laag rendement) , bovendien verlies je al 0.7 volt door je transistoren. Vandaar mijn opmerking over FET's, die hebben een hele lage interne weerstand waardoor je verlies beperkt blijft.

    Hoe wil je een Thyristor aan gaan sturen op gelijkspanning ? :?

    Als je de werking van een brushless motor/regelaar gaat bekijken kan je dit met enige fantasie al een geschakelde voeding noemen.

    Groeten, Bram
     
  13. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    een geschakelde voeding schakelt ( het woord zegt het al denk ik) het laat een stroom lopen door een spoel( koperdraad om een stukje ijzer grof gezecht)
    die soel word magnetisch je haalt de stroom weg
    maar de energie in het magnetisch veld van de spoel moet weg ( opgenomen worden ) en daar door spoel wekt een spaning op om de stroom af te voeren ( energie) de hoogte van de stroom is afhankelijk hoelang je de stroom er op zet en er weer uit komt.

    elke keer als hij schakeld gaat de spaning om hoog tot je aan de gewenste spaning bent het ic meet de spaning en zet het ic even uit
    tot de spaning weer zakt en weer uit schakeld

    het is net een bumper klever die probeert je auto te raken maar als hij 10 cm van je bumper zit dan remt hij geef jij gas geeft hij gas rem je remt hij ook( en snel)

    het schakelen van de voeding gebeurt rond de 200.000 keer per seconde.
    dus ongeveer bij vollast ( sluting 200000 stroom pieken op de accu's

    dit is niet erg maar de spoel wekt een magneet veld op die mogelijk kan storen op je antvanger
    als het goed is filtert je ontvanger dit er uit maar dit weet je nooit dus zet je de voeding in een metalen kastje ( van print plaat , koper , blik)
    en nu zal het kabeltje naar je accu's uit kunnen starlen ( uitzenden) maar hier maken we een Filter voor

    maar dit is als , als , als , als je vader een duitser is ben je ook een duitser.
    de kans is klein maar aan wezig.
    het woord duitser had ook belg kunnen zijn of ..( vul maar in)
    maar mijn buur man is duitser. dus ik kwam op duitser.

    de energie besparing is de truk minder verspiling hoelanger je kunt vaaren.
    hoelanger je kunt vaaren voor een lage prijs hoe leuker het is.
     
  14. bprosman

    bprosman

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    217
    Dat is nou juist het probleem. Deze schakelfrequentie met al zijn harmonischen. Inderdaad zou de ontvanger deze er uit moeten filteren ware het niet dat ook ontvangers zo klein mogelijk moeten zijn en wel wat storingsonderdrukking "aan boord" heeft maar niet voldoende om vlak naast een schakelende voeding te opereren. "Plak" maar eens een ontvanger op een PC voeding en kijk maar eens wat ie doet. Of houd er voor de lol eens een radio vlak naast. Spectrum analyzer is natuurlijk het best.

    Wat me hier zorgen baart is de "nabouwzekerheid". Een print ontwerpen zou te doen zijn maar door de grote diversiteit in schepen (plaatsingsproblemen) zouden de meesten overgaan tot het bouwen vanaf een schema met als gevolg dat door al die verschillende bouwvormen je nooit zonder de nodige meetapparatuur een kant en klaar "recept" kunt geven voor afscherming.

    Bovendien blijft mn puntje staan m.b.t. de hoge stromen die er lopen.
    Heb je al eens aan een model gerekend met een of twee Power 500 motoren die op 7.2 Volt moeten draaien vanuit cellen die nog maar een volt of 4 hebben ?


    Groeten, Bram
     
  15. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    als je goed leest kun je de tyristor gebruiken als over spanings beveiliging deze slaat door bij een te hooge uigangs spanig ( als mijn geschakeld voedingkje defect zal raken )
    dit is niet nodig en de zekering ook niet zo
    dit was een reactie op als de voeding defect zou raken ( ik heb mijn zelf bouw voeding nog nooit stuk gehad wel voedingen van sateliet ontvangers die te krap bemeten waaren)
    bij mijn oude baas kpn ( gingen er ongeveer 3 a 4 per jaar stuk) erzittern er 30 a 40 in een centrale en een gebied van 60 centrales en de temperatuur in centrales is continu 40 graden
    centrales zijn heel gevoelig voor straling binnen het gebouw mag er niet mobiel gebeld worden alle apperatuur zit in stalen kasten .

    om het gedrag van een voeding te testen straling
    is er een spectrun analiser deze heeft alle signaal frekwenties weer en als er iets uit straald zie je dat ook er op
    dit is alle maal niet zon punt

    je tv
    je video
    je dvd
    je nieuwe gsm voeding
    je laptop
    je pda

    werken ook op geschakelde voedingen

    als je deze goed filterd dan is het goed


    ik wil met een micro controler bewaaken hoe leeg of hoe vol de cellen zijn ik wil ze natuurlijk niet helemaal leeg trekken ( het kan wel )
    want het bootje moet nog naar de kant en mijn cellen moeten heel blijfen.
    maar als je cellen ouder worden en de capaciteit loopt terug dan ik het pretig om te weten waar je moet stopen met varen en je boot je uit het water moet (dus bij een accu spaning die op een punt is van leeg raken dan kun je niet meer duiken dit nog in het save gebied van de spaning)
    netzo als bij de ion accu's van mijn mobiele telefoon
    als hij leeg aan geeft zit hij nog in het save gebied gooi je de accu's in de kast voor twee jaar kun je het wel vergeten met de capacitiet van je accu)


    ik ben blij met al jullie reacties

    marc
     
  16. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    bram

    corigeer me als ik je niet begrijp
    maar
    even rekenen dit even met lood accu's
    voor het idee
    1 uur = 3600 seconden

    (1)een accu van 12V 2Ah = 2 ampere een uur lang
    (2)en een van 24V 1Ah = 1 ampere een uur lang

    (1) 3600 * 2 * 12 = 86400 joul
    (2) 3600 * 1 * 24 = 86400 joul


    dus het energie wat in de accu's zit is gelijk aan elkaar
    maar de energie die he verstookt in je spanings omzetter (mc7805 voor jullie) zie boven de rendamenten.

    je zouw kunnen kiezen om de 12 volt te houden voor je motoren ( zal ik ook doen) maar niet voor je servo's (zie rendament)

    als ik een lamp neem van 12 volt 12 watt ( 1 ampere gaat dan door de lamp)

    en als je ook een voeding bouwt voor 12 en voed uit een 24 volt's( 2* 12 volt)
    gaat er ongeveer ,5 ampere door het 24 volts deel
    ( de accu levert ook 12 watt)
    en gaat er 1 ampere door de lamp.

    ( dit is niet helemaal waar ik heb 10% verlies in de voeding dus 0,55 ampere)
    0,55 * 24 = 13,2 watt


    pak ik een regelaar van mc78X12 ik moem maar wat

    de lamp op 12 volt gebruikt nog steets 1A ( toch)

    en op een accu van 24 volt via de mc78x12 regelaar verbruikt de lamp ook 1 ampere ( toch )

    dus 12 volt over de regelaar * 1 ampere = 12 watt
    (plus 0,008 ampere voor de regelaar zelf * 12 = 0,096 watt)


    conclusie

    mc7812 12 * 12 + beetje = 24 Watt
    gesch voeding 13,5 Watt

    en voed het zelfde lampje
    (24v) 1Ah / 0.55 = 1,81 uur
    (24v) 1Ah / 1 = 1

    dit zelfte trukje kun je met andere spanigen

    ik hoop dat je dit in ziet


    marc
     
  17. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    bram een low drop stabilizator is een gewone stabilizator met een extra goede ijgen schap

    als een standard mc78c05 een dropout spaning heeft van 2,2 volt
    en een lowdrop XXXX van 1,2 ik noem maar wat( dan moet ik in de specs kijken, dat doe ik niet want.!!


    drop out is de laagste verschil waarde tussen de ingang en de uitgang
    bij de maximale stroom wat het ic kan leveren.

    bij de mc 7805 werkt het ic nog als je 2,2 volt hoger gaat zitten op de ingang dan de uit gang
    5 + 2,2 = 7,2

    de lowdrop werkt nog goed bij een verschil van ( hier gekozen 1,2 volt)
    dus 5 + 1,2 = 6,2 volt

    biet je 6,2 volt op de 7805 dan werkt de regelaar niet naar behooren en zal hij ongeveer 6,2-2,2 = 4 volt onstabiel geven

    biet je 6,2 volt op de lowdrop dan werkt deze tegen zijn grens en nog net op 5 volt stabiel

    als je een voeding bouwt en te zuinig bent geweest met de gelijkricht dioden condensatoren en vooral de travo en je hebt een 1volt tekort bij een belasting van de voeding gebruik je een lowdrop

    marc
     
  18. Marc Hartjes

    Marc Hartjes Guest

    > Quote:
    >ik heb wel schema's om zon 20 ampere zo te maken ,


    >Als je dit met gewone transistoren gaat maken is het verlies in de transistoren veel te groot (lees warmte, laag rendement) , bovendien verlies je al 0.7 volt door je transistoren. Vandaar mijn opmerking over FET's, die hebben een hele lage interne weerstand waardoor je verlies beperkt blijft.

    beste bram
    http://www.onsemi.com/pub/Collateral/2N3055-D.PDF

    de mj2955
    bij 8ampere is de Vce (spaning over de colector en de emiter ca 0,55 volt) bij een Ib basis stroom van 1000 mA

    dus 0,55 volt is de minimale spaning
    bij fat is dit 0,13 ohm in die geest van groote dat heb je goed

    maar die tor moet een spanings val van ingagsspaning - uitgangs spaning = spaning over de tor verdraagen

    12 accu - 5 volt servo's = 7 volt over de tor

    7 * 8 ampere is 56 watt ( een gloei lamp is er niets bij)

    als je 4 ampere gebruikt
    7 * 4 = 28 watt


    een schakel fat gebruik je anders

    je hebt een motor op 12 volt
    een accu van 12 volt
    zet je ze op elkaar dan draait hij 100 %

    maar zet je er een schakel fat er tussen en verander je de duty cycle ( aan uit verhouding)
    op 50% dus
    50 % aan 50 % uit heb je een gemidelde spaning van 6 volt
    25 % aan 75 % uit dan heb je 3 volt gemidels
    100 % aan 0 % uit dan heb je 12 volt
    en om dat de weerstand in gelijdende toestand laag ohmig is 0,13 ohm ongeveer (irf640)


    gaar er 6 ampere door je motor

    u = I * r 6 * 0,13 = 0,78 volt

    accu'spaning - fat spaning = 12 - 0,78 = 11,22 volt over voor je motor

    12/100*0,78 = 9 % vermogen verlies

    p = u * i = 11,22 * 6 = 67,32 watt voor de motor
    p = u * i = 0,78 * 6 = 4,68 watt verlies aan warmte uit de fat


    yes

    groet marc
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo



    meten is weten daar ben ik volledig mee accoord
    er is laar eenkleine maar

    als je een spanning gaat meten doe je dat over een weerstand
    of je nu een micro controler gebruikt of een gewone schakeling maakt niet uit
    het principe is voor allebei het zelfde

    je gebruikt dus energie uit de accu's tijdens je meting

    ik heb een heel eenvoudige manier die kosteloos is
    mijn boot kan 1 uur operationeel varen dan is het echt wel gedaan
    door het systeem dat ik gebruik om te duiken moet de pomp minder energie gebruiken om leeg te pompen dan om vol te pompen
    dus leeg pompen gaat met een haast lege accu nog wel maar volpompen gaat niet meer

    niks meten aan de accu's het is gewoon zo dat de pomp niet genoeg kracht meer kan leveren om het water binnen te pompen
    en mijn accu's zijn niet helemaal leeg maar nog wel in het veilige gebied

    het volgende heb ik zelf in de hand en daar wijk ik nooit van af
    ik vaar maar 45 minuten met mijn boot en kom dan netjes naar de kant
    schakel de boot uit en begin terug te laden
    neem mijn volgende boot en ga weer lekker 45 minuten varen
    en als die weer om zijn het zelfde als hier boven en neem mijn dderde boot en ga weer 45 minuten varen
    ik heb een boot of 7 dus ik kom wel eventjes toe voor een dagje

    groeten raf
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo

    waarom zitten jullie altijd met die 12 en 24 volt te rotzooien?????

    een 7805 werkt prima op 6 a 7 cellen van 1.2
    wel een lowdrop

    de enige reden die ik heb om zo een regelaar te gebruiken is dat een servo wat meer kracht heeft bij 5 volt dan bij 4.8

    als je nu gewoon 4 cellen neemt van 3.3 amp dan heb je niks nodig om daar tussen te zetten
    je hebt max 4.8 volt en laat dat nu net de spanning zijn waar de ontvangers voor gebouwd zijn geworden

    met de motoren het zelfde
    neem gewoon het aantal cellen die je nodig hebt voor je motor en klaar
    marc welke duikboot heb je ??????
    en welk type van WTC gebruik je
    wtc is het water dichte compartiment voor de duidelijkheid

    door de NMH cellen hebben we de mogelijkheid gekregen om het zwaarte punt in de boten laag te houden
    daar we de cellen kunnen leggen waar we willen dit tegenover een lood accu die nogal een grote omvang had
    dit gaf ons de mogelijkheid om kleinere boten te gaan bouwen of om er meer in te steken
    en onafhankelijk te zijn van de in de winkel verkrijgbare lood accu's
    2,4,6,8,12 volt

    je wil de voeding in een metalen kastje steken ???
    da gaat nie goed samen met de vochtige omgeving waar die in moet gaan werken
    dan zie ik het niet zo dat alles nat wordt maar condens vorming is eigenlijk een van de grootste problemen

    gek dat er steeds mensen met ideen aan komen die zo opzich wel logisch lijken maar waar andere dan de logica niet van in zien
    maar zo blijven we lekker op dit forum bezig
    en komen er soms nieuwe ideen uit de bus waar andere dan weer verder mee kunnen werken

    zo hebben er een paar in de vliegklub hier bij ons het in de kop gekregen om hun ontvanger op 6 cellen te voeden
    6X1.2 =7.2 volt
    das een beetje veel voor een ontvanger niet
    ja hoor maar we hebben twee diodes in serie gezet en dan gaat het net
    wel niet direct gebruiken als je de cellen juist hebt opgeladen ???????
    maar zo worden de servo's lekker snel en sterk


    een servo is maar zo snel als jij je vinger kunt bewegen op je zender

    groeten raf
     

Deel Deze Pagina