Geschakelde voeding

  • Topicstarter Topicstarter Marc Hartjes
  • Startdatum Startdatum
hallo

de meeste elektronische regelaars hebben een bec aan boord
als je twee regelaars aansluit aan je ontvanger dan moet je van een regelaar de + losmaken
daar twee bec's elkaar gaan storen of zelfs kortsluiting kunnen geven

meer gegevens heb ik niet daar de fabricanten haast nooit info vrij geven

ik gebruik de robbe navy regelaars of die van conrad
van beide regelaars gebruik ik in de u2540 de bec maar op een andere banier
eentje voor de ontvanger en eentje voor de extra schakelingen
zo komen de 7805 ic's te vervallen
de u2540 is nogal ruim en der is nog volop plaats voor optionele en experimentele toestanden

groeten raf
 
is zon bec een stabilizator met een schakelaar om van buiten de servos uit te zetten.

zet je deze bec op je 9,6 volt accu en op de ontvanger s 5 volt stekker en mischien een servo

geeft een bec in een regelaar ook een spanig terug

of moet deze regelaar gevoed worden door de ontvanger?

marc
 
hallo



de bec zit in de regelaar
de regelaar krijgt 12 volt (afhankelijk van het type regelaar en de beschrijving )
de bec voed de ontvanger en de servo's via de draad die van de regelaar naar de ontvanger gaat


groeten raf
 
ok duidelijk

twee regelaars , twee een bec , twee keer spaning uit twee regelaars , een groot probleem tot je het een plus draad je af knipt van een regelaar.
zo dat een regelaar de ontvanger voed
de servos op losse bec zitten of 7805 stabilizator.

als ik een fabrikant was dan zal ik ook elke servo , ekle regelaar en elke ontvanger op eigen accu zetten om de kosten te drukken

de twee bec's die ik op internet vlugtig gezien heb bevaten 7805. ( een van een boot regelaar en zon schakel laar ding )

je moet op een manier de 12 volt onder breken geen spaning op de regelaar geen spaning uit je bec geen stroom verbruik
hier kom ik op terug
marc
 
nog even over die bec :
staat voor battery eliminator circuit.

vroeger (in mijn tijd, jongen, kuch kuch enzovoort)
had het model een aparte batterij voor ontvanger en servo's en een
tweede voor de hoofdmotor.

later hebben de fabrikanten een 5-volt regelaar in de speed
control van de hoofdmotor gebouwd, zodat deze de ontvanger en servo's kon voeden, ipv dat losse battery pack.

dat is dus de bec. het exacte circuit houdt de fabrikant natuurlijk geheim,
meestal geven ze aan hoeveel servo's er aan mogen hangen.
en in mijn geval hoe meer cellen, hoe minder servo's. zal dus wel
een ordinaire 7805 zijn....
 
Hoi,

Even wat het BEC systeem van een regelaar betreft. Die werken wel maar denk eraan in een sub zitten toch meer dan 2 servo's of andere verbruikers gekoppeld aan de ontvanger. Een BEC van een regelaar is meestal bedoeld voor 2 servo's.
Het verbruik van servo's kan oplopen tot enkele amperes (bij vollast) dus bekijk eerst de spec's van de BEC alvores deze te gebruiken. Denk ook aan de dikte van de voedingsdraden naar de ontvanger. (De conrad servo draden, vroeger zijn zeker te dun maar wel goedkoop)

Hopelijk U hiermee verder te kunnen helpen. Een 7805 is niet slecht maar dan zou ik uitkijken naar de 3A versie of toch minstens de 1,5A versie. Denk ook aan de nodige condensatoren! een LM317 is zeker ook niet slecht dan kan je nog wat spelen met de uitgangsspanning (temp. compensatie, enz)

Groeten,

Stefaan

(Hoi Raf ik denk wel dat je, je kan verzoenen met mijn uitleg. ik kan het ook niet laten zoals jij .....)
 
stefaan ik dacht aan een dc dc convertor van wege een hoger rendament minder hitte kijk maar in de text ver hier boven
van een ampere of 3

en zeg maar je

een tip

de lm350 is een lm317 voor 3 ampere

marc
 
Bedankt voor de tip.

een dc-dc convertor is te gebruiken, maar er is meestal een oscillatiebron aanwezig. en in deze modelbouw tak is het beter voorkomen van oscillaties. Het is voor velen al moetilijk genoeg om een storingsvrij schip te vervaardigen (zeker met extra toeters en bellen)
Het belangrijkste is 1 nul punt in heel het schip en zo kan je hopen dat er niets gaat rondzwerven (stromen) en kan alles wat afgevoerd worden.

Voor de rest is een dc-dc converter best te gebruiken. rekening houden met de desing regels.

Stefaan
 
SH........T!!!!!!!,

Wisiknie en hadiknogniegeleze. Sorry Marc. Overigens bedoelde ik niet alleen jouw berichtjes, andere forumdwalers kunnen er ook wat van.

Groetjes,
U-Kater :oops:
 
Ik heb dit draadje niet doorgenomen en ik wil me er ook eigenlijk niet mee bemoeien, maar als men een geschakelde bec zoekt:
http://www.hobby-lobby.com/ubec.htm
Wat is er trouwens mis met de linaire becs, die we gewend zijn. In een onderzeeër staan servo's toch het grootste deel van de tijd stil en worden toch relatief lage spanningen gebruikt? Het beetje stroomverlies en wat warmteontwikkeling is dan toch weinig bezwaarlijk?
 
Corrien, bedankt voor de link.
blijkbaar is er dan toch een markt voor geschakelde voedingen :P

Als er in die onderzeeer een automatische dieptehouder/standhouder zit,
dan beweegt het diepteroer constant.

om onder de oppervlakte recht en vlak te varen (bijvoorbeeld met de
periscope uit het water) is een echte (P)ID controller nodig,
want de stand en diepte van de duikboot zijn onstabiel, dzw dat de fout
zonder ingrijpen steeds groter wordt.

de enige twee stabiele situaties zijn :
- aan de oppervlakte
- op de bodem

daarnaast heeft de onderzeeer vaak nog een tweede zware motor,
namelijk voor een pomp of duiktank.
er wordt met lage spanningen gewerkt, maar we lusten wel wat stroom.
 
hallo marc,
in je introductie vroeg je of je geschikt was voor b.v de U-2540 te bouwen maar door je thechnische verhalen, welke best moeilijk zijn voor ons modelbouwers, dwalen we een beetje af van waar het om gaat, bouwen!! Hoe interessant het ook is.Probeer het model maar en je zult zien dat je genoeg dingen tegen komt waar je,je tanden in kunt zetten succes.
groeten Rob
 
ik heb uitdagingen genoeg aleen kan er paar jaar overheen gaan voor ik een oplosing heb die binnen mijn berijk licht.
maar ik heb scherpe tanden( dat heb je al gemerkt) en ik wil de uit daging aan gaan om zon dingeen keer te bouwen.

in mijn vrije uurtjes die ik soms heb ( vanavond heb ik een schakelaar ont worpen met twee read cantacten om de main batery uit te schakelen
deze schakeling kwam terspraake met ralf en is met zijn idee mede gebouwd en hij mag er ook zijn en mijn naam aan hangen.
de print layout is bijna klaar
deze word over een (paar)jaar in mijn te bouwen onderzeeer gezet.

spec
16 A kan geschakeld worden
werkt op 12 V ( afhakelijk van het relay wat je gebruikt)
verbruikt rond 0.5 watt in aan toestand
verbruikt uit geen stroom in uit toestand
word ingeschakeld met een magneet op een read contact
word uit geschakeld met een magneet op een ander read contact
bevat geen moeilijke onderdelen en is makelijk na of zelf te bouwen met een printje.

schema is makelijk te begrijpen als ik een uitleg op papier zet die iemand het vertaald in goed nederlands.

als het aan mij licht word dit binnen kort openbaar

marc
 
Hoi Mark,

Zulke magneetschakelaars zijn inderdaad goed te bouwen, en zijn ook al vaker hier besproken. Voor de mensen die echter bij het horen van het woord "soldeerbout" toch wat ongemakkelijk worden heb ik een opzetje gemaakt op
Triple-S. Ik heb alleen in ingeschakelde toestand een stroomverbruik van 20 milliampere, dat is dan de indicatie LED, uitgeschakeld stroomverbruik = nul.
 
Om op het onderwerp geschakelde voedingen terug te komen:
het is voor het voeden van de motor(en) ondoenlijk om een geschakelde voeding te gebruiken, omdat je dan een knoepert van een spoel nodig hebt.
En waarom zou je ook; je kiest gewoon een accu pack en motor met dezelfde spnning.

Voor het voeden van de rest van de electronica zou het mogelijk zijn, maar zoals hiervoor al gezegd, onderschat de storing die zo'n voeding veroorzaakt (niet alleen uitstraalt, maar ook via de voedingslijnen gratis meelevert) niet.
Er worden al regelmatig storingen gemeld die servo's veroorzaken, dus ga maar na wat zo'n voeding dan veroorzaakt.
In een duikboot wil je dat risico gewoon simpelweg niet lopen.

Gr. Jan Pieter
 
Back
Top