Geschikt voor f3ax?

Discussie in 'F3A-X' gestart door frankh78, 24 okt 2012.

  1. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Is de 2.2m range van Pilot RC geschikt om F3A-X mee te vliegen?
     
  2. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja hoor;)
     
  4. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Mooi!

    Ben me aan het oriënteren of het niet iets voor mij is, f3ax (of f3a met een sebart 50E )

    Nu zag ik dat de pilot rc modellen qua prijs wel aantrekkelijk zijn.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik vlieg inmiddels 2 jaar met de 55cc Yak van Pilot, is een echte aanrader. Met grote uitslagen een 3D beest, en met kleine uitslagen perfect geschikt voor het strakkere kunstvluchtwerk:)
     
  6. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    De kampioen in de C-klasse van dit jaar vliegt met een 2mtr kist. Dus een 2.2mtr kist is daar 'groot' bij vergeleken. Je hebt echt geen 2.6mtr kist of groter nodig om competatief te zijn.

    En de kisten van Pilot-RC vliegen gewoon goed.
     
  7. Erik1980

    Erik1980

    Lid geworden:
    12 jan 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Er staat trouwens een hele mooie te koop op t forum!
     
  8. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Geweldig, bedankt voor jullie reacties!:D

    Goed om positieve ervaringen en ideeën te horen.
    Altijd beter via deze weg dan eerst een absolute no-no te kopen er er pas later achter te komen.

    Dank!
     
  9. Rinus2103

    Rinus2103

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord Holland
    RC Pilot

    Ik volgde dit draadje en ik ben benieuwd of deze kisten net zo strak vliegen als bv een Sebart, C arf of een kist van Knol.

    Qua prijs zijn ze in ieder geval wel gunstig.


    Gr

    Rinus
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
  11. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Lastig te zeggen. Je noemt namelijk drie hele verschillende soorten kisten. In mijn ogen zijn alleen de Sebart kisten direct te vergelijken met de kisten van Pilot-RC. dat zijn beide typisch lasergesneden chinese houten ARF kisten. En ik denk dat Pilot-RC aardig in de buurt van Sebart komt. Al vind ik vaak de afwerking van Sebart en ook Extreme Flight nog net iets beter dan van Pilot-RC. Maargoed, daarom zijn Sebart en Extreme Flight ook weer duurder.

    Voordeel van Pilot-RC is dan weer dat de klanten-service van zowel de fabriek in China als van de Nederlandse dealer (Welkom - rc-planes -) gewoon goed is. Spareparts bij beschadigingen, een persoonlijke folie-klus op een kist. Dat soort dingen.


    Kisten van Composite ARF zijn, net als bijvoorbeeld Krill, geen houtbouw kisten, maar composite (glasfiber) kisten. Dat heeft zijn voordelen (blijft langer mooi dan folie, ziet er vaak 'echter' uit dan folie-kisten), maar ook nadelen (meer specialistische kennis nodig bij reparatie, duurder dan houten ARF's).

    De kisten van Knol zijn kits of op zijn hoogst ruwbouw kisten. Daar zit dus VEEL meer werk in dan een ARF (die al helemaal in elkaar gezet is en is voorzien van folie). Het voordeel van de kisten van Knol is dat je er als bouwer nog je eigen draai aan kunt geven. Zowel in de constructie als in het uiterlijk. Nadeel: Als je schade vliegt kun je niet even een nieuwe romp of een set vleugels bestellen. Dan moet je weer aan het bouwen.

    Een ander punt bij kisten van Knol of bij elke andere kit is dat de kwaliteit van de kist wordt bepaald door de bouwer. Als de kist is gebouwd door iemand die goed en nauwkeurig kan bouwen, dan weet ik zeker dat die kist kan concureren met veruit de meeste andere kisten.


    Als laatste wil ik nog even zeggen dat, wat je ook koopt, de hierboven genoemde merken allemaal echt wel goed vliegen (als je ze als vlieger teminste goed uittrimt). Het is puur een persoonlijke voorkeur wat je koopt uit het lijstje.

    Of met andere woorden: welke vind je het mooiste?


    Ja, half amerika vliegt met die kisten. Dat is echt een leuke thread om eens rustig een avondje doorheen te bladeren. Daar wordt je wel hebberig van :)
     
  12. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    eindelijk even tijd om te reageren op dit draadje.

    kampioen van dit jaar in de C vloog met een 2m40 sukhoi, kampioen van vorig jaar vloog met een 2m20 extra van pilot rc. En deze is dit jaar naar de B gegaan en zijn 2m20 kist ingeruild voor een knol extra.

    ikzelf heb met zijn "kleine" extra gevlogen. En moet zeggen dat die SLECHT vliegt voor F3AX. Misschien goed genoeg voor de C, maar zeker al niet meer doenbaar voor de B klasse.

    Als ik 1 kist moet nemen van 2m20 om wedstrijd te vliegen, en dan nog niet eens het A programma, want daar wil ik nog niet aan denken, maar wel de B klasse, dan is het de yak 55m van Bruckman, deze kost een paar honderd euro meer, dat is waar, maar vliegt des te beter. Beter dan de extreme flight extra, beter dan de sebart sukhoi, beter dan de pilot rc sbach.

    En waarom dan wel, je hebt er veel minder couplings mee, dus veel minder tegeneffecten bij rudder.

    bv bij de pilot rc extra, als je vol richting geeft gaat de kist alle kanten op, behalve de richting die je stuurt. Dat kun je er tot een zeker punt uitmixen maar zeker niet helemaal.

    verder nog dit, velen vliegen acro kisten, maar weinigen vliegen er strakke figuren mee, dat is een wereld van verschil. dus weinigen kunnen zeggen hoe goed een kist vliegt.

    Heb je verder nog interesse in F3A-X wedstrijdvliegen, kom gerust langs op de jaarlijkse vliegersvergadering, volgende week zaterdag. Aanmelding en meer info krijg je door iemand van de technische commissie even een mailtje te sturen. www.f3ax.nl

    goed om weten is dat we voor volgend jaar misschien gaan kiezen om ook onbekende programma's en freestyle te gaan vliegen.
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb 2 sebarts gehad en 3 EF's (waarvan nu nog steeds 2 EF's) maar de afwerking van Pilot is minimaal even goed. Sterker nog: in mijn ogen is de dus afwerking vergelijkbaar, maar de voorbereidingen bij een Pilot kist gaan veel verder (scharnieren ingelijmd en geborgd, closedloop kabels voorbereid etc)

    Wellicht is het handig als topic starter even aangeeft in welke klasse hij zou willen meedoen, aangezien ik voor de B en A klasse sowieso iets groters zou nemen dan 2.2 meter....
     
  14. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Laat mensen eerst maar eens hun kist uit leren trimmen. Dan heb je qua kist al 80% te pakken. Dan kun je misschien nog wat verbeteren door een grotere maat kist te kopen en daarna eventueel door een specifiek merk/type kist.

    Ik denk nog steeds dat mensen veel betere resultaten kunnen halen door meer te trainen dan door een andere (betere/grotere?) kist te kopen. Daarnaast vraag ik me echt af waarom je niet leuk mee kunt doen met een kleinere kist. Natuurlijk is het leuk om een nieuw speeltje te kopen en natuurlijk is het leuk om een gigantische bak te vliegen, maar is het ook echt noodzaak om in de X te vliegen? nah.

    Tuurlijk, als je echt ambities hebt, dan moet je gewoon meteen de beste kist kopen die er bestaat. (ik hoor hele goede verhalen over de Krill extra's in combinatie met DA200's, maarja.. Ben je wel 8.000 euro ofzo verder). Maar als je gewoon mee wilt doen voor de gezelligheid en omdat het leerzaam is....

    Ik zou het nog wel eens leuk vinden om een jaartje in de X te vliegen met een Pilot-RC Decathlon ofzo. Gewoon omdat het ook een schaal aerobatics kist is en gewoon omdat het kan. Natuurlijk moet je meer sturen en natuurlijk maak je het jezelf niet gemakkelijk, maar wat maakt het uit? Zolang je er maar plezier in hebt!

    10 extra's, 5 yaks en 4 sukhoi's naast elkaar op het veld wordt ook zo saai he.

    Dan ben ik in de war en heeft hij zijn 2.0mtr Sukhoi ingeruild voor een 2.4mtr. Ik ben afgelopen jaar niet op de wedstrijden geweest.

    Goeie tip!
     
  15. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    uiteraard moet het leuk zijn, ik vind het leuk zo moeilijk mogelijk figuren vliegen. Daarom doe ik aan wedstrijden.

    En dat wil topicstarter ook vermoed ik, gezien zijn vraag.

    niks mis met gewoon recreatief vliegen. Maar waarom het jezelf moeilijk maken als je met hooguit 200 euro op een komplete kist meer, je het figuurvliegen veel makkelijker en daardoor ook aangenamer kunt maken ?

    ik heb het niet eens gehad over krill, 3 meter of DA 200.

    ik had het over een bruckman yak tov pilot rc extra.

    hier spreken we over 200 euro verschil maar met een enorm verschillend vlieggedrag.

    en zoals je zelf aangeeft, een yak is geen extra en zo'n 55m zie je nu ook weer niet vaak.

    ikzelf vlieg wel een krill sukhoi van 2m60, en heb deze al verschillende mensen laten vliegen. Hun toestellen gaan van comp arf, knol, extreme flight, allen zeggen dat deze toch veel beter vliegt. Uiteraard hangt daar een niet weg te cijferen prijskaartje aan, zoiets koop je niet zomaar.

    Training is heel hard nodig, niet veel maar goed. Je kunt elke dag gaan vliegen en dit trainen noemen, maar je leert dan nog niks, 1 keer per week 4 vluchten doordacht oefenen is veel meer waard, nog meer als je dit met meerdere kunt, elkaars fouten zoeken en bespreken, het maakt trainen allemaal des te leuker.

    Spreek ervaren wedstrijdvliegers aan, die helpen je graag verder, helpen je kist af te stellen, dit houd echt geen wekenlang vliegen in, op 3,4 vluchten heb je met de juiste begeleiding je kist meestal goed afgesteld.

    Dus Frank, laat je het hele gedoe niet afschrikken, er zijn veel keuzes, veel bepaald door je budget, niemand gaat je scheef bekijken als je met de goedkoopste kist afkomt, als alles maar netjes en degelijk is ingebouwd op een veilige manier.
    Ook daar kunnen velen je mee helpen.

    Het helpt om bij je naam je woonlocatie in te geven, misschien leest er wel iemand mee uit je buurt die ook interesse heeft.
     
  16. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Geweldig informatief dit allemaal! Thanks! :D

    Mijn doel is niet om meteen de A klasse te gaan vliegen.
    Heb nog niet wedstrijd gevlogen en zou het al geweldig vinden om een C klasse te vliegen met eventueel de B als vervolg. Voor A klasse en de training die daar bij komt kijken heb ik geen tijd.

    Als ik dit alles zou lees zou voor mij als starter de pilot rc vliegtuigen niet gek zijn om mee te starten.

    Top dit! Dank allen!
     
  17. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Inmiddels heb ik een model kunnen aanschaffen. Voor een prijs waarvoor ik het niet kon laten liggen. Het is de Cap 231 EX van Zoder Modellsport.
    De vraag is even of deze binnen de 10% regel valt maar anders heb ik een mooi trainingsmodel. Is er iemand bekend met deze kist?
    Zat er over te denken om de DLE 55 er voor te zetten.

    Paar foto's:
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    Frank,

    proficiat met uw nieuwe kist.

    Wat betreft die 10% regel, dat zit wel goed.

    als je low budget motor wil nemen, zou ik eventueel ook een DLE 60 boxer of een zg62 overwegen.

    deze zijn beide stiller te maken dan de 55.

    en volgens mij kun je het extra gewicht in de neus gebruiken.

    ik neem aan dat deze 2m40 span is ? dan zou de kist toch onder de 10kg moeten blijven
     
  19. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Thanks!

    Goed om te horen van de 10%!
    Zat al even te kijken naar de DLE's. Die 60 twin heeft het zelfde vermogen als de 55 zag ik en is iets zwaarder.
    Nu is de kist zelf al wel vrij zwaar, dus had meteen een lichte voorkeur voor de 55'er. Maar hij is wel al geschikt gemaakt voor een twin met dubbele reso. Nog zonder tunnels dus warmte wel volledig in de romp wat niet echt mijn voorkeur heeft. Zat zelf meer te denken aan de vooruitlaat versie zoals die staat op rc-planes.nl
    Maar genoeg stof om over na te denken, bedankt!
    De spanwijdte is 2m30
     
  20. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Frank,

    Prima model voor de start.

    Geef even aan waar je woont. Mogelijk zitten er ervaren mensen in de buurt.

    De ZG62 is het beste stil te krijgen. Ik ben even in Horst wezen kijken van het jaar en het viel gelijk weer op hoe rustig en goed die motoren lopen. Met DLE enzo heb ik geen ervaring dus daar kan ik niets op zeggen.

    Succes met de bouw

    mark
     

Deel Deze Pagina