Geschikte combinatie prop/vertraging/motor...

Rob

Forum veteraan
Ik heb een BL motortje dat in een standaard GWS aandrijving (bij Slowmo slowflyer) past (origineel motortje met grijs achterkantje). De max. stroom voor deze Feigao 1230 (5300Kv, max 4.2A, 45W) en ik heb nu met een KokamHD 700?mAh/2s1p lipo pakket de volgende resultaten:
- 9x5 / 3.0A / 3800 rpm
- 10x5 / 3.4A / 3500 rpm
- 11x5 / 3.7A / 3100 rpm

Wat is nu de beste combinatie om de maximale thrust eruit te peuteren? En is 3s1p nog een optie?

Uhm... Een opmerking en een aantal vragen terug, rob.

De genoemde toerentallen zijn zo laag, dat ik denk dat je een fout hebt gemaakt. Een beetje prop draait 6000-7000 rpm, geen 300 rpm. Dan kun je de bladen tellen tijdens het draaien....

Geef even op wat voor een type/model accu, en motor je exact hebt. Ook de overbrengingsverhouding van de vertraging zou handig zijn.

Heel goed opgemerkt :wink: , op de toerentalmeter staat x10 dus ik pas het even aan...

De rest zoek ik er ook nog even bij en pas het aan in m'n eerste bericht.

De meter staat wel op 2 bladen... In de link lees ik snel zo'n 5100 rpm bij 4.75A/3 cellen, kan het dan toch niet kloppen?

Rob,

je kunt op twee manieren het maximale vermogen er uit persen.

1. Nog grotere prop, of nog meer spoed
2. 3s1p accu.

Het is maar net wat je wilt. De grotere prop zal efficienter zijn en dus voor langere vliegtijden zorgen. Een kleine speedprop geeft een mooi geluid, en behoorlijk wat snelheid.

Gezien de hotte setup van jouw motor(in combinatie met een grote vertraging, wat eigenlijk een rare combinatie is) denk ik dat deze motor zich plezieriger voelt met een kleine prop die toeren mag maken.

Ben ik wel met je eens dus even uitleg: ik heb de motor destijds maar vast besteld om dienst te doen in een Ikarus jet maar dat gaat er vooralsnog niet van komen. Nu vervangt ie het kapotte motortje van de Slowmo aandrijving en vind ik het geinig om te kijken wat een overpowered Slowmo (slowflyer) doet... met de bedoeling om niet sneller te vliegen maar veel meer trekkracht te hebben...

Ik heb ook 2s1p en 3s1p 350ers (7A) dus daar kan ik ook wat mee doen...

SLOWMO1.JPG

Je wilt op de slowmo geen grotere prop dan de 11"die je al hebt geprobeerd. Om toch meer amps te trekken kun je een driebladsprop gebruiken.

Ik denk dat deze wel gedurfd is:

GW-EP9070-X3-2P-L01.jpg

http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=532

Maar je koopt er direct twee. Mocht je teveel stroom trekken, kun je één van beide props inkorten tot 8". Of net zoveel als nodig blijkt.

Succes!

Ik kan even niet direct voorbeelden vinden, maar als je motor testen op internet vind met de prop die jij gebruikt en bij behorende RPM en thrust, dan kan je aardig vergelijken.

Algemeen: Een grotere prop heeft bij gelijk vermogen meer thust en vaak best vel behoorlijk veel meer.

De grootste prop nemen zonder je motor over te belasten.

Met prop tot 80% onbelast toerental moet altijd gaan. Dit komt dan overeen met maximum opgegeven stroom die de motor kan hebben.

In dit geval heeft die 10x5 de meeste thrust. Of dat ook de beste prop is voor het vliegtuig hangt af van de vliegsnelheid en gewenste vlieggedrag.
Gewoon kijken wat het beste bevalt dan.

Een grote porp heeft veel thrust, maar moet ook veel gas houden bij gewoon vliegen.

Probeer ook eens een prop met wat vierkanter spoed-diameter verhouding.
i.p.v. 11x5 dan 10x8 bijvoorbeeld.

Ik heb ook een Slowmo, het is een tamelijk klein model met relatief weinig vleugeloppervlak, die props die je noemt vind ik in verhouding erg groot voor dit model, ik vlieg momenteel met een 7x6 (jawel schrik niet). Ze noemen het dan wel de "Slowmo" maar zo slow is dit model helemaal niet, hij moet toch wel een redelijke snelheid hebben om goed te kunnen vliegen, de vleugel is relatief klein. Ik gebruik de originele motor met vertraging en een 2s1p 750mAh Kokam lipo. De vertraging is vrij groot en daardoor is het toerental vrij laag.
Voor dit model zou ik het meer zoeken in wat kleinere props met meer spoed dan grotere props met minder spoed.

Mee eens fbk. Dat is wat ik eigenlijk ook bedoel met "vierkante" props. De gebruikte maat hangt agf van de gebruikte vertraging.

Ok, Harold,

Ik snapte je antwoord wel, maar probeerde het nog wat duidelijker te maken.
Ik weet wie je bent, we hebben elkaar vaak ontmoet tijdens elektrowedstrijden in het gehele land, maar dat is de laatste jaren helemaal voorbij, jammer toch?
Ook van Alphen indoor ken ik je, alles verder ok?

groetjes,

Back