geschikte ESC voor AXI4120/20

Voor mijn sebart wind s 50E heb ik een axi4120/20 aangeschaft op aanraden van de LHS. Ze hebben mij daarbij een roxxy 960-6 regelaar gegeven maar daar heb ik mjin twijfels over. Op de axi website staat een jeti advance pro 70A of 77A als advies bij een 6S lipo. De roxxy geeft 60A en een peakload van 70A, maar volgens de LHS zal de axi niet meer als 53A trekken. Prop 15x8 lipo 6S 5000mah 30C

Ik heb reeds geprobeerd om dit met zo een simulator na te tellen maar het lukt mij niet echt, kunnen de gevorden hier op het forum mij aub even helpen hierbij?

Ik zou eventueel de ESC ruilen tegen een jeti advance pro 70A SB HS. Dan is volgens mij ineens ook de interne BEC sterk genoeg voor de 5 servo's (deze zouden max 950mA per stuk trekken, de BEC geeft op 6S 5A continu). Als backup wil ik er nog een scorpion backup guard op koppelen.

Alle advies welkom.

Ik zou testen met en wattmeter hoeveel amp je motor trekt op vol gas.
De amps doe je x 1.25 (25% capaciteit marge) en naar boven afronden.
Dus stel dan je motor/prop combi 53 amp trekt, dan krijg je het volgende reken sommetje.
53x1.25=66.25 naar boven afgerond is 70amp.

Ik hou altijd de marges ruim, geldt ook voor de BEC. Minimaal 5 amp hou ik aan.

Laatst bewerkt:
Lucien Miller (Scorpion USA) over derating/overdimensioneren van motoren, accu's, regelaars en elektronica in het algemeen, en regelaars.
Te beginnen bij ... Then there is the 80% rule (of thumb) ... en verder
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 928 - RC Groups

Ron, zoals ik het dus lees komt het erop neer dat ik de ESC beter ga omruilen voor een 70A excemplaar. Dat is toch de indruk die ik krijg door hier en daar te lezen. Het is alleen wat moeilijk voor een beginner om jezelf soms te overtuigen als een hobbyhandel anders zegt, want je gaat juist naar daar voor de kennis, anders kan je net zo goed effe een bestelling in china plaatsen.

E.e.a. staat en valt natuurlijk met goede berekening/meting van de motorstroom. En er zijn merken waarbij ik wat meer de-rating zou toepassen dan bijvoorbeeld bij een MERK als www.kontronik.de. Het ene merk is nu eenmaal wat optimistischer/creatiever in specificaties dan het andere merk. En merk A gebruikt betere componenten dan merk B.

Hier heeft Lucien al eerder in dat lange draadje over de-rating geschreven, anders geformuleerd
About de-rating controllers and motors, het relevante stuk tekst begint bij for everyone else:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RCG

Ik heb een berichtje naar de lhs gestuurd met de vraag om zowel esc als motor om te ruilen naar de setup geadviseerd door sebart zelf. Dit naar aanleiding van pb die ik op dit forum ontvangen heb. Enkele mensen die zelf met deze vlieger vliegen zijn niet overtuigd om te vliegen met een 15x8. Ook de simulaties die ik heb ingevuld komen gunstiger uit met de 16x10.

Nu nog even wachten als ze dit nog willen

Back