geschikte inbouwstekkers voor rolroerservo's in vleugels?

hey,

ik wil in mijn solution vaste stekkers zetten zodat ik de vleugel er gewoon moet opschuiven zonder achteraf te moeten friemelen met die draadjes in de romp.
weet iemand hier een goed type connector voor? SubD9 is me te groot (slechts 3 aderig).

wat gebruiken jullie?
iemand van mening om dit beter niet te doen?

Thanks,
Maarten

Is dit iets?

Stukje pint (met drie sporen) op de onderzijde van je vleugel lijmen.

En de veerkontaktjes (accuhouder) in de romp monteren.
771084404-30.jpg

Op deze manier heb je een behoorlijk betrouwbaar contact, gemakkelijk te monteren, positie niet al te kritisch, licht en goedkoop.

Bestelnr bij Farnell : 7710852 / prijs €0,54 (excl BTW)
Of sloop een (oud :roll: ) mobieltje.

de beste voor mij ( ik zeg wel voor mij ) zijn de groene of de rode stekkers van MULTIPLEX

afb15012.jpg

daar kunt u de rolroer, en event. de landingskl. servo op aansluiten, ook graupner heeft dit in zijn gamma. :roll:

Schieten die groenen stekkers niet snel los?
Ik wil die namelijk ook toepassen.
Wel los in de romp dus niet vast gelijmd.
Ik vroeg me dus af hoe veilig die zijn.

deze zitten muurvast, maar waarom los in de romp, niets is gemakkelijker , of de vleugel monteren, en de stekkers zijn aangesloten.
Ik pers. zou ze vastlijmen

Hoi,

Die groene stekkertjes zijn voor mij de beste oplossing, gebruik ze zelf ook.

Maar die oplossing van Erwin lijkt me geen goede oplossing die printcontacten gaan oxideren en dan begint het gez(w)ever.
En sleepcontacten is vragen om problemen.
Vaste verbinding is nog het beste dan maar wat meer moeite doen.

groeten

Hanskez

In principe heb je gelijk hoor, sleepcontacten hebben nooit de voorkeur.
Beter vergulde connectors gebruiken.
Alleen de montage lijkt me met vaste connectors erg kritisch.
Als hier (mechanische)spanning op komt krijg je ook problemen.

Daarbij hoeven de printsporen niet te oxideren, deze kun je heel simpel verzilveren of zelf vergulden.

Hoe monteren jullie deze connectors dan? (dus anders als los in de romp)

Heeeej

GAAP heb slaap :lol: weer laat

Niet vast monteren gewoon los erin dat is het beste.
Zeker als je nagaat hoeveel beweging er in een vleugel kan zitten.

Hoe doen die wedstrijd zwevers het eingelijk :?:

gr hanskez

Ja, het wordt tijd voor :sleepy:
:wink:
Maarten Zanders zei:
ik wil in mijn solution vaste stekkers zetten zodat ik de vleugel er gewoon moet opschuiven zonder achteraf te moeten friemelen met die draadjes in de romp.

Dat was juist het punt om met deze oplossing te komen. :wink:

Maar daar loopt bijna iedereen natuurlijk mee te klooien, dus we kunnen er best nog eens over nadenken. :wink:

snurk snurk

Wat dacht je van draadloos hihi :lol:

word te melig ik ga dromen over vliegtuigen....

snurkz Hans

vroeger was het draadloos bij mij, en ik maar denken dat ik niet kon vliegen?SNURK :roll:
bij wetstrijdzwevers, en alle andere grote (mindergrote zwevers) zitten die gewoon vast op vleugel,romp ( wat bent u gebaat met een losse stekker of vaste stekker als uw vleugel loskomt.

simendewulf zei:
wat bent u gebaat met een losse stekker of vaste stekker als uw vleugel loskomt.
Wel je kunt halverwege de kabel een opgevouwd parachutje knopen, die vouwt dan mooi uit als de vleugel los van de romp komt. :lol: (sorry)

Maar daar gaat het ook niet om.
Meer dat je lastiger je vleugels kunt monteren, nog meer dat er het risico is dat er een mechanische belasting op je stekkers kan komen tijdens het vliegen. Dat geeft weer kans op uitval.

deze stekkers komen NIET LOS, en vormen geen PROBLEEM bij het MONTEREN van de VLEUGELS. Als deze stekker lost, is uw vleugel ook los van de romp. :roll:

alvast bedankt voor de talrijke reacties

het multiplex systeem wordt verkocht bij staufenbiel en kost €1 per stekkertje (dit maal 4 per zwever...)
als ik het goed zie zijn de pinnen eigenlijk plaatjes. Ik vermoed dat er in de female een veercontactje zit langs beide kanten van deze pin. Als je de connector dan monteert in de juiste richting worden de normale belastingen op de vleugel opgevangen door die 'plaatvormigheid'.

Het hoofddoel om de stekkertjes vast op de vleugel te monteren is puur voor de esthetiek en het gemak. Verder is het ook geen goed idee om telkens je stekkers in/uit de ontvanger te moeten steken.

De enkelvoudige veercontactjes (van erwin) vind ik een mooie oplossing, maar niet voor mijn iets grotere zwever. Hoe je deze zou inbouwen is mij ook nog een raadsel...
Voor parkflyertjes en dergelijke lijkt het me dan weer wel een goede oplossing. Wel in de gaten houden dan met corrosie e.d.

Ik heb ondertussen een (voor mij) goed beschikbaar contactje gevonden:
http://ecatalog.fciconnect.com/fci/datasheet.asp?PN=76384303&FAM=217
De male is gold plated, ze zijn lekker licht en beschikbaar in alle pinaantallen van 2 tot 20... prijs weet ik niet maar voor mij zijn ze gratis ;)
Alleen nog een manier vinden om ze goed in te bouwen. De male in de romp of in de vleugel?

Back