Geschikte ontvanger(s) voor Taranis X9D Plus

Discussie in 'overige' gestart door Cornholio, 15 jul 2019.

  1. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Hallo iedereen,

    Na lange tijd heb ik terug zin in de hobby, maar de kennis ontbreekt vrees ik.

    Ik heb een hele tijd geleden een Taranis X9D Plus (EU LBT) zender 2dehands gekocht, tot nu toe nog niet gebruikt.
    Graag had ik mijn bestaande toestellen: MPX EasyStar, MPX Merlin, MPX Minimag & MPX Funcopter voorzien van een geschikte ontvanger voor gebruik met de Taranis (oude toestellen, ik weet het, zitten nog 35MHz ontvangers in :p ). Echter zie ik de bomen door het bos niet meer, het blijkt niet meer zo simpel te zijn als ik heb x-aantal kanalen nodig... Op de site van FrSky staan gewoon teveel verschillende ontvangers, ik geraak er niet aan uit. Ik hoop dus hier een (noob) uitleg te kunnen en eventueel enkele suggesties ;)

    Alvast bedankt!
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik kan me voorstellen dat je in 1e instantie door de bomen het bos even niet meer ziet.

    Even kort door de bocht. De X series standaard ontvangers zijn:
    X4R. 4 kanalen met telemetrie
    X6R. 6 kanalen met telemetrie
    X8R. 8 kanalen met telemetrie

    Gezien de prijs ten opzichte van het aantal kanalen zou ik zeggen, heeft je toestel ruimte genoeg en zit je niet te wachten op een paar gram gewichtsbesparing, kies dan voor de X8R. Zoals gezegd, het prijsverschil is minimaal, maar door de extra kanalen altijd inzetbaar.

    Naast de standaard X8R heb je tegenwoordig ook de Rx4R, de RX6R en de RX8R. Deze bieden de mogelijkheid om een 2e ontvanger te koppelen aan deze ontvanger. Geeft redundantie. Dus valt het ontvangst signaal van de RX8R weg, dan neemt hij het ontvangst signaal van de 2e ontvanger over. Afhankelijk van de waarde van je toestel is dit te overwegen. Volgens mij kost een RX8R en een tweede geschikte ontvanger zo'n 25 Euro meer.

    Naast de X series heb je dan nog de S series. Deze ontvangers hebben ingebouwde stabilisatie. Dit stabiliseert je toestel. Dus laat je alle sticks op je zender los, dan regelt de ontvanger dat je toestel weer vlak komt te liggen.

    Dan zijn er ook nog ontvangers met ingebouwde Vario. Een vario is een sensor die via de telemetrie van de ontvanger doorgeeft aan de zender wat de hoogte en de vertikale snelheid is. Dit is prettig bij een zwever om thermiek te ontdekken.

    Dan zijn er nog ontvangers die doormiddel van een specifiek bus systeem alle kanalen via 1 enkele aansluiting doorgeven. Bij de X4R, de X6R en de X8R is dit gecombineerd. Dat eil zeggen dat je alle 8 kanalen afzonderlijk kab aansluiten, maar deze ontvangers hebben ook een SBUS aansluiting waarop alle 16 kanalen beschikbaar zijn. De XM+ en de XSR die alleen SBUS aansluitingen hebben. Deze worden vaak gebruikt op multicopters, waarbij de flight controller vanuit deze enkele aansluiting de 16 verschillende kanalen kan lezen. De XM+ en de XSR kunnen ook als redundantie ontvamgers aan de RX serie worden gekoppelt.

    Tot slot is er nog de R9 serie. Deze werken niet op de 2,4Ghz frequentie maar op 868Mhz frequentie. Hiervoor heb je ook een R9 zendmodule in je zender nodig. Dit wordt gebruikt voor extra lange afstand van 10km.
     
  3. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Bedankt voor deze verhelderende uitleg!

    Toch nog enkele extra vraagjes ;)
    - Die telemetrie vereist dat je een extra kanaal voorziet bovenop degene die je sowieso nodig hebt?
    - Welke ontvangers zou je aanraden voor de genoemde modellen?
    - Waar haal ik deze het best? M'n LHS heeft ze niet.
     
  4. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Om gebruik te maken van telemetrie hoef je geen extra kanaal aan te maken.

    Elke FrSky ontvanger met telemetrie heeft voor het aansluiten van deze telemetrie sensoren een speciale aansluiting. De S.port.

    FrSky heeft een uitgebreid aanbod van telemetrie sensoren die je op deze poort kan aansluiten. Niet direkt nodig, maar wel prettig dat het kan.

    Op basis van de toestellen die je hebt, schat ik in dat je nog een beginnende modelvliegpiloot bent. Corrigeer me a.u.b als dat niet zo is. De toestellen die je noemt gebruiken denk ik in geen geval meer dan 6 kanalen, dus wat dat betreft kun je al prima uit de voeten met een X6R of als je aan 4 kanalen genoeg hebt zelfs aan de X4R.

    Toch zou ik adviseren om voor de X8R te kiezen. Eenvoudigweg omdat het prijsverschil zo klein is. Ik had even snel gekeken en een X4R kost volgens mij ongeveer 24 Euro terwijl een X8R 32 Euro kost. Nu heb je die kanalen nog niet direkt nodig, maar je zal zien dat als je wat langer vliegt, dan wil je in de toekomst een wat uitgebreider model. Prettig als je dan al een ontvanger hebt die het aankan.

    Verder gaf je aan dat je zender uitgevoerd is met een module met LBT firmware. Dit is specifiek voor Europa. Let er dan ook op dat je ontvangers aanschaft die ook LBT zijn. Je kan ook wel een niet LBT ontvanger zelf van nieuwe firmware voorzien, maar direkt de juiste aanschaffen blijft toch eenvoudiger.

    Tot slot nog antwoord op de vraag, waar koop je ontvangers.

    Ikzelf heb goede ervaring met Engelmodellbau in duitsland.
    https://www.engelmt.de

    TT9hobbysport in Engeland
    www.t9hobbysport.com

    Modeltechnics in Belgie al zijn die niet erg actueel.
    https://www.microtechnics.eu/liste.php?categorie=FrSky&souscat=4&langue=nl

    Maar je kunt ook terecht bij
    Hobbyking.com
    Banggood
    Horus-rc.com
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
  6. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Wederom bedankt voor de uitgebreide uitleg!
    Zeer verhelderend :thumbsup:

    En ik ben inderdaad een beginner... al heel lang eigenlijk, dit zijn mijn beginnerstoestellen die ik lang geleden heb gekocht.
    Nu eindelijk de zin om er terug aan te beginnen, alles terug opnieuw leren dus :rolleyes:

    Edit:
    Ik heb volgende besteld bij Hobbyking:
    - FRSKY G-RX8 8-16 Channel ACCST Vario Receiver (EU) - voor de Easystar (en evt. nadien de Merlin), vooral dan omdat ik nieuwsgierig ben naar die "vario" functionaliteit
    - FrSky X8R 8/16Ch S.Bus ACCST Telemetry Receiver W/Smart Port (no antenna cover) (EU) voor de Funcopter

    Bedankt voor de goeie raad.
    Nu het lange wachten op de levering en dan uitzoeken hoe ik het allemaal moet aansluiten/configureren/instellen (dat menu van die Taranis ziet er ingewikkeld uit :p )
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2019

Deel Deze Pagina