Gestabiliseerde voeding

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jkB, 7 aug 2012.

  1. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    mijn povere kennis van elektronica boven gehaald en wat aan het knutselen geweest met toch enkele bedenkingen.

    Ik heb hier een transfo van 24V/25A en een gelijkrichtingsbrug van 40A met een elko van 33.000µF/40V.

    [​IMG][/URL][/img]

    Vraag 1: is dit genoeg gestabiliseerd om als voeding te gebruiken voor mijn Hyperionlader.
    Vraag 2: De gemeten spanning is 33volt gelijkspanning maar de lader mag maar 29volt hebben,
    ik kan de ingangsspanning (prim) regelen met een dimmer waardoor de uitgangsspanning ook verlaagt. Is dit betrouwbaar?

    Vraag 3: Andere suggesties?

    Grtz

    Jos
     
  2. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Je hebt nu een mooie ongestabiliseerde voeding ,
    Ik zou er geen dure lader op aansluiten .
    Koop een mooie gestabiliseerde voeding met een 28 volt.
    Dit zou ik niet terug regelen met een dimmer ,hoogstens leuk voor piepschuim snijden .
    Of als noodaccu lader voor 24 v accu.

    Groeten wiebe.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Een leuk begin van een voeding, maar er hoort nog een heel stukje regel-en beveiligingselectronica achter om een betrouwbare voeding te maken.

    Je bent goedkoper uit om een 'server' voeding aan te schaffen, 12V, 47A heb je al voor 25-45 euro.

    Gerben
     
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat is uit te rekenen maar naar mijn grove inschatting zou dat kunnen.
    Welliswaar tot een bepaalde belasting maar hoeveel precies moet je af wachten.

    De spanning zal wel dalen maar onbelast moet je er van uitgaan dat het te hoog is.
    Ga je dus even te hoog met je dimmer dan is dat schadelijk voor de lader.

    Een trafo met secundair minder wikkelingen zou de spanning binnen de perken kunnen houden.
    De vraag blijft hoeveel rimpel bij een bepaalde belasting blijft bestaan en hoe de lader daar mee om gaat.
    Ik zou het alleen aan durven met een goede stabilisatie er bij.
    Niet doen dus.;)
     
  5. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Dat is wat ik moest horen. Te gevaarlijk, Te onzeker en Te veel T. Bedankt voor de input, ben ik weer een ervaring rijker. Dus ga niet zitten prullen maar koop mij een severvoeding zo als voorgesteld.

    grtz

    Jos
     
  6. Akino

    Akino

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Vlissingen
    Koop geen servervoeding,maar degelijke schakelende voeding uit de industrie.
    Ff googlen en je hebt er zo een gevonden.
    Pas nog een 24V AEG 40A voedign voor een kennis op de kop getikt voor 35 euro.
    Zat stukken beter in elkaar dan wat voor computer/server voeding dan ook.
    Sucses met de zoektocht.
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En wat denk je dat een servervoeding is? Inderdaad, een degelijke schakelende voeding die 100% betrouwbaar moet zijn...
    Hele volksstammen laden op servervoedingen, zoek maar eens op 47A voeding of Dell servervoeding..
    Een servervoeding is heel wat anders dan een computervoeding.

    Gerben
     
  8. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Gerben,

    Kun je mij eens uitleggen wat nu het verschil is tussen een computervoeding en een servervoeding, afgezien van het vermogen?

    Groet,

    Paul
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Ehhhhhh........ Wat?????? 8O 8O

    Precies wat Gerben schrijft, als je een betrouwbare voeding wilt hebben moet je juist een server voeding nemen. Die dingen worden zo gemaakt dat ze jaren..... jaren...... achter elkaar kunnen werken zonder ook maar één keer uit te vallen.
    Er zijn heel veel bedrijven, overheden, scholen enz. enz. enz. die in zeer grote problemen zouden komen als hun server er zo maar plotseling mee zou stoppen omdat de voeding uitvalt. Natuurlijk zijn er nog veel meer maatregelen voor nodig om te voorkomen dat je server plat gaat maar een goede en zeer betrouwbare voeding is daar zeker één van en ook nog eens een belangrijke.
     
  10. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Aha, vandaar natuurlijk die redundant powersupplies in een serverkast.

    groet,

    Paul
     

Deel Deze Pagina