"Gestript" hoofdtandwiel

Hoe schadelijk/verstandig is het om met één tandje minder op je hoofdtandwiel door te vliegen?
Het is dus duidelijk te horen, maar wat voor gevolgen kan dit hebben, iemand hier ervaring mee?

Met 1 tandje minder komt er meer stress op de andere tanden, dus die strippen ook na een tijdje. Niet echt goed dus.

waarom wil je er mee doorvliegen?
Beter is het om een nieuwe te bestellen.

vr.gr.

Joyce

piccolopup zei:
Hoe schadelijk/verstandig is het om met één tandje minder op je hoofdtandwiel door te vliegen?
Niet erg verstandig. Als je weet waardoor het komt, en mogelijk kan het weer voorkomen, is het misschien verstandig om gelijk een tweede mee te bestellen.

piccolopup zei:
Het is dus duidelijk te horen, maar wat voor gevolgen kan dit hebben,
Wat Laurens aangeeft, langzaam maar zeker wordt je gehele tandwiel gestript. Dit zal zeer waarschijnlijk in de vlucht gebeuren, dus hopen dat je hoogte genoeg hebt voor een eventuele autorotatie.

piccolopup zei:
iemand hier ervaring mee?
Gelukkig niet... want die autorotatie ??? (zou bij mij een vette crash worden :wink: ). M.a.w. vervangen dat tandwiel. En kontroleer ook gelijk de tanden van de staartaandrijving, mogelijk zijn die ook beschadigd (ik zou hem gewoon vervangen gezien de kosten van zo'n tandwieltje t.o.v. de gehele helie).

Succes, groetjes van Aldert

Ik had al een slecht voorgevoel over het doorvliegen, maar ik wilde het even zeker weten.

@ Alie, @ Joyce,
Ik had al 2 nieuwe besteld, maar het duurt altijd een paar dagen voor die binnen komen.....
En het was net zulk lekker weer :(

Trouwens wie van jullie gebruikt loctite voor de motor bevestiging.
(motor was dus losgekomen, en bij de landing was het tandenpoetsen geblazen.)

De mechanicien was de preflightcheck vergeten! :oops:

piccolopup zei:
Trouwens wie van jullie gebruikt loctite voor de motor bevestiging.

Loctite zou ik niet gebruiken voor de motorboutjes. Het kan je schroefdraad "slopen" bij demontage, bovendien kan een motor tijdens de vlucht behoorlijk warm worden, en dan heeft loctite niet zoveel nut. Indien me dit zou overkomen had ik simpel de kop van de boutjes aan de kunsstof motorhouder gezekerd door een drup epoxy. Deze is ook gemakkelijk mechanisch te verwijderen (bij demontage motor) zonder dat er sporen of beschadigingen achterblijven. Dit heeft bij mij vaker goed gewerkt (met name in bootjes vroeger :wink: ).

Succes.

piccolopup zei:
epoxy is wel hitte bestendig?

Epoxy wordt ook wel gebruikt om wikkelingen van hoogtoerige (borstel)motoren op hun plaats te houden :wink: .

Groetjes van Aldert

Als de motor zo heet wordt dat dat invloed gaat krijgen op de borging, wordt het tijd om een betere set-up te kiezen, althans dat zou ik dan gaan doen.

Ik borg de motorboutjes altijd al (meer dan 10 jaar) met loctite nr 243 en nog NOOIT problemen gehad.

Voor borging van alle boutjes/moertjes in de heli gebruik ik altijd Loctite 243.
De moertjes kunnen daarna toch redelijk gemakkelijk worden losgedraaid. Het borgt immers. Het lijmt niet.
En.........ik heb met dat borgmiddel nog NOOIT kapot schroefdraad gehad.
Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat door Loctite het schroefdraad stuk zou gaan........

Dus.................

vr.gr.

Joyce

Tsja, je hebt gelijk Joyce, zo warm wordt ie niet meer he.....

Maar als ik nu zo'n veerringetje gebruik of eentje met die scherpe kantjes?

Ha-eM Helifun zei:
Als de motor zo heet wordt dat dat invloed gaat krijgen op de borging, wordt het tijd om een betere set-up te kiezen, althans dat zou ik dan gaan doen.
Volledig mee eens, echter het is een algemene tip, we zien helaas wel eens anders!

Ha-eM Helifun zei:
Ik borg de motorboutjes altijd al (meer dan 10 jaar) met loctite nr 243 en nog NOOIT problemen gehad.

Voor borging van alle boutjes/moertjes in de heli gebruik ik altijd Loctite 243.
De moertjes kunnen daarna toch redelijk gemakkelijk worden losgedraaid. Het borgt immers. Het lijmt niet.
En.........ik heb met dat borgmiddel nog NOOIT kapot schroefdraad gehad.
Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat door Loctite het schroefdraad stuk zou gaan........

Slechts een feit: Loctite hard uit door "vrije electronen", d.w.z. er heerst een potentiaalverschil tussen het boutje en het metaal van de motor. Bijna altijd werkt dit goed, omdat nou eenmaal het boutje van ander materiaal is dan de motorflens en er dus een potentiaalverschil heerst. Door dit potentiaalverschil ontstaat er oxidatie.
M.a.w. als je de motor NIET geregeld losdraait, zal of je boutje, of je motorflens héél langzaam maar zeker gaan oxideren. Met als gevolg mogelijk kapotgaand schroefdraad. Ik heb het helaas te vaak gezien (niet in mijn modellen overigens, ik gebruik geen loctite op bepaalde plaatsen :wink: ).
Het is echter aan ieder voor zich hoe men zijn boutjes borgt, het was slechts een tip. Een veerringetje of een kartelringetje zal het waarschijnlijk ook goed doen.

Groetjes van Aldert

Aaalie zei:
M.a.w. als je de motor NIET geregeld losdraait, zal of je boutje, of je motorflens héél langzaam maar zeker gaan oxideren. Groetjes van Aldert

Ik draai de motor dus echt NIET geregeld los.

Maar omwille van jouw betoog heb ik zojuist ik de Plettenberg-motor van mijn Eco losgehaald.
Ik denk dat die er zeker 5 jaar niet af is geweest.
Geen oxydatie, geen probleem en ook dit is slechts een feit, maar dan wel een vaststaand feit :wink:

Dus.................

Aanvulling:
de kop van de stalen inbous boutjes is wel roestig.
Het draad op zich helemaal niet.
Ik sprak net een buurman verderop die in "het ijzer werkt".
Volgens hem hardt Loctite alleen uit als de schroefverbinding goed sluitend is. Er moet in feite geen lucht meer bij kunnen. Een slechte schroefverbinding (slecht draad, ruimte op het draad) doet de loctite niet uitharden en in zo'n geval zou er wel oxydatie op het draad kunnen ontstaan.

Dat met het lucht klinkt met goed in de oren, want ik doe zelf altijd een beetje loctite in een schoteltje als ik een heli bouw. Dat is gemakkelijker dan telkens weer het tubetje te pakken. Ik heb wel eens vergeten het schoteltje schoon te maken en na enkele dagen is het Loctite dus nog steeds vloeibaar.

vr.gr.

Joyce

Hallo,

is Loctite hetzelfde als liquid treadlock???
deze gebruikte ik altijd

Ik ben "even bij Locite geweest".
Het produkt hardt inderdaad uit als het tussen twee metalen delen van de lucht wordt afgesloten.
Dat wordt aangeduid als zijnde een anaerobe produkt.

Indien de twee delen te veel ruimte hebben (versleten draad, beschadigd draad) kan er een probleem ontstaan bij de borging. Dan is het zeer wel mogelijk dat de vereiste borgingssterkte niet wordt bereikt.

vr.gr.

Joyce

goede morgen Anne,

je zou nog iets wegknippen....dus..... :wink:

vr.gr.

Joyce

Intuïtie of meeleven met een ander of.....................
Maar zo ziet het er inderdaad beter uit :lol:
vr.gr.

Joyce

Back