Getorste stabilo's

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Pnevel, 19 dec 2014.

  1. Pnevel

    Pnevel

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    45
    Hallo allemaal,

    dit betreft schuim stabilo's voor een F5J model maar omdat op het HLG/DLG forum meer bouwers zitten post ik het hier even. In de nabije toekomst was ik van plan om een dlg vleugel te maken maar daarvoor moet eerst het probleem met de getorste stabilo's verholpen worden.

    Afgelopen weken heb ik drie stabilo's gemaakt op de klassieke gekende manier. Schuim kernen snijden (met een zwaartekracht snijder) en vervolgens onder vacuüm (-500 mbar) en op temperatuur (+/-40°C) beplanken met 50 g/m² UD.

    Helaas de laatste tijd als ik het vacuüm breek en de mylars verwijder trekken de stabilo's krom/getorst.

    In het geval van de eerste stabilo was de oorzaak vermoedelijk een krom getrokken MDF plaat die als grondplaat diende in mijn hotbox.
    Bij de 2de en 3de stabilo had ik mijn rechte met profielen versterkte bouwtafel gebruik als vlakke onder-plaat maar helaas hetzelfde probleem.

    De gesneden kernen zijn mooi recht gesneden en bij het uitharden worden de kernen met mylars tussen de schalen gelegd en op de grondplaat gedrukt door zware batterijen.

    De enige oorzaak die ik kan bedenken is dat ik best eerst de temperatuur in de hotbox laat afkoelen en eventueel langer laat uitharden alvorens het vacuüm te breken en de stailo's/vleugels, ... uit de zak te halen.

    Iemand dit al aan de hand gehand, of ideeën om dit probleem te verhelpen?

    Grtz

    Pieter
     
  2. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Je gebruikt ud, geen weefsel onder 45graden? Dit is meestal om het torderen tegen te gaan
     
  3. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Welke 50 grams UD gebruik je. Het is heel belangrijk dat weefsel symmetrisch is en dus beide richtingen op even veel vezels heeft. Ook moet het voor de torsie stijfheid altijd diagonaal liggen. Met een UD weefsel kan dit dus niet.
     
  4. Pnevel

    Pnevel

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    45
    UD is van HP-Textiles:
    HP Textiles

    vezels liggen onder +/-30° t.o.v. de vliegrichting. Onderste en bovenste huiden liggen in elkaars tegengestelde, m.a.w. als je bovenop de stabilo kijkt licht de bovenste huid /////// en de onderste huid \\\\\\\\.

    Wat me ook net te binnen schiet is dat ook de negatieven van de schuim kernen nu getorst staan, wat voor het uitharden niet het geval was. Dit zet me opnieuw op het spoor om te denken dat de afkoeling te bruusk was.

    Je kent het wel, thuis komen van het werk onmiddellijk de hotbox verwijderen, vacuüm er van af en mylars verwijderen en kijken naar het resultaat.

    De eerste stabilo was getorst maar langs de andere kant ook niet meer dan de onder-plaat krom stond. (wat ik uiteraard achteraf pas ontdekte :)) Deze werd wel trager gekoeld en vacuüm verwijderd. (Thuis komen hotbox verwarming afzetten, pomp afzetten en laten rusten tot 's anderendaags met de gewichten op de schalen.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2014
  5. Pnevel

    Pnevel

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    45
    Enkele foto's, torsie is niet zichtbaar op de foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    In het begin toen ik met Carboline werkte tordeerde alle vleugels die ik bouwde. Ik ben er toen een jaar mee gestopt tot dat de producer met +/- en met -/+ (standard en opposite) carboline op de markt kwam. De lagen liggen tegen gesteld aan elkaar zodat je de lagen aan de buitenkant in dezelfde richting kan laten lopen en de lagen aan de binnenkant beide in tegengestelde richting. Toen waren de problemen met torderen meteen helemaal over. Het kan zijn dat jij met hetzelfde probleem te maken hebt.
    Ik kan je aanraden Carboline te kopen . Verkrijgbaar in 26 , 40 en eventueel 60 grams (3 lagen waarvan 1 in de lengterichting loopt) .
     
  7. Pnevel

    Pnevel

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    45
    Zeker het proberen waard, alvast bedankt.

    Wanneer begonnen jou vleugels te torsen? Was dit na verloop van tijd, of ook praktisch onmiddellijk na het ontmallen?

    Valt me wel tegen dat ik mogelijks de vleugels niet kan maken uit 50 g/m² UD. Dit was anders een makkelijke, goedkope en sterke layup geweest. :)

    Ik heb momenteel om toch maar iets te proberen de stabilo's opnieuw in de schalen gelegd en opgewarmd. Of het nut gaat hebben valt nog af te wachten :)
     
  8. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Eigenlijk direct nadat ze uit de mal kwamen. De tordering was van tip naar tip (1.5meter) slechts 2 tot 3 mm waardoor het niet meteen opviel maar genoeg om de kisten allemaal rechts af te laten vliegen.
     
  9. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    pieter,

    gebruik je 1 laag onder en 1 laag boven? dit lijk ik op te maken uit hetgeen je schrijft...

    daar zit dan u probleem je moet boven 2 lagen ud en onder 2 lagen ud gebruiken wil het lukken . zo heffen de krachten elkaar op ...

    je moet 2 lagen op elkaar leggen op xx° genoeg voor onder en boven.
    voor de bovenkant gebruik je een stuk van deze dubbele laag zoals hij voor je ligt , voor onder draai je het resterende stuk van deze dubbele laag 180° naar rechts of naar links om (maakt niet uit komt op hetzelfde neer)en legt het dan op de mylar .

    dan moet het goed zijn....
     
  10. Pnevel

    Pnevel

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    45
    Bedankt voor de info, ik had nooit gedacht dat de vezel zoveel invloed kon hebben op het al dan niet torsen van een stabilo, vleugel, ...

    We hebben dus de UD-layup maar van tafel geveegd. Carboline vind ik op dit moment iets te prijzig.

    Morgen gaan twee nieuwe stabilo's in de zak met 25 g/m² glasvezel en 1K disser. Ook weer iets nieuws wat ik voordien nog niet geprobeerd heb. Standaard maakte ik ze met 49 g/m² glas of 25 g/m² glas in combinatie met 8 g/m² carbonvlies.

    Voor de DLG vleugel gaat het waarschijnlijk 49 g/m² of 2 x 25 g/m² glas in combinatie met 1K disser worden.
     
  11. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ik kan je aanraden om met 2x25 gram te werken. Het disser leg je er tussen en kan niet meer verschuiven.
     
  12. Pnevel

    Pnevel

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    45
    Ok, bedankt voor de tip.

    De 1 x 25 g/m² glas in combinatie met 1k disser stabilo's zijn alvast goed meegevallen.
    We hebben toch alweer +/- 3 à 4 g gewonnen ten opzichte van de gemiddelde stabilo :p
    Op het eerste zicht lijken ze ook recht te blijven ;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina