Gevoelig stuurgedrag

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Harm Feenstra, 28 mrt 2019.

  1. Harm Feenstra

    Harm Feenstra

    Lid geworden:
    28 aug 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Drachten
    Hey allemaal,

    Ik heb een HPI apache sc met de originele afstandsbediening. Ik merk dat als je een klein beetje stuurt hij snel reageert en dan al redelijk veel uitslag heeft. Uiteindelijk natuurlijk precies wat hij moet doen dus geen mankement.
    Nu is het zo dat ik met de hoge snelheden die hij haalt graag zou willen dat het begin wat minder gevoelig is maar hij wel zij maximale stuuruitslag kan houden.
    Ik ben wat gaan lezen op internet en ik kom dan volgens mij op een afstandsbediening met een expo instelling.

    Klopt mijn idee ervan en zijn er ook andere oplossingen?

    Groeten Harm
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Veel zenders hebben een D/R instelling, daarmee kan je de maximale uitslag instellen.

    Andere optie is de kogel op de servohevel waar de stuurmechanisme mee bediend wordt een gaatje dichter bij de as te zetten, daarmee krijg je ook een kleinere uitslag.

    Expo is heel leuk maar je verliest daarmee meer gevoel met het stuurgedrag.
     
  3. Harm Feenstra

    Harm Feenstra

    Lid geworden:
    28 aug 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Drachten
    Die instelling ken ik inderdaad maar wat ik graag wil is dat ik wel scherp kan sturen, maar dat het begin wat minder nerveus en wat voorzichtiger is.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je zender de functie "exponentieel" kent, dan kan je het stuurgedrag zodanig aanpassen dat de volledige servo-uitslag behouden blijft en tevens zorgt voor een minder nerveus stuurgedrag rond het middelpunt.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Het probleem van expo is dat het geen 1:1 gevoel geeft. In het begin is het geweldig maar hoe langer je het gebruikt ga je merken dat bij middelgrote stuuruitslagen (het kantelmoment dat het van weinig naar heel veel over gaat) je niet dat gewenste punt kunt vinden en ga je uiteindelijk terug naar een niet-expo instelling. Echt, soms kan het klein beetje terug schroeven van de D/R ook een groot verschil maken.

    En anders moet je meer met het caster op de voorwielen spelen waarmee de auto ook rustiger kan gaan sturen.
     
  6. Harm Feenstra

    Harm Feenstra

    Lid geworden:
    28 aug 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Drachten
    Hm, er zijn nog mogelijkheden dus. Ben toch geneigd om het te proberen. Aan de andere kant kan ik ook oefenen op meer finesse in mijn bediening.

    Ik rijd op krappe lange plekken waar ik weinig stuur nodig heb en ook in krappe bos achtige omstandigheden. Ik kan natuurlijk de D/R ook aanpassen naar de omstandigheden.
     

Deel Deze Pagina