gevraagd: een bestuurbare vliegtuig voor een beginner die beetje sterk is

• Topicstarter Topicstarter sjouke120
  • Startdatum Startdatum
S

sjouke120

Guest
Hallo allemaal, ik had even een vraagje. Aangezien ik zelf erg van vliegen hou opzich en geen vlieglessen kon betalen, ben ik maar eens gaan nadenken om bezig te gaan met model vliegen. Maar vanmiddag had ik een vliegtuig gekocht, maar die bestond uit schuim dinges nog wat, naja, het was in ieder geval licht spul. Die besturingen van die flaps enzo, zaten met ijzer draden verbonden aan de buitenkant, wat het toestal alweer kwetsbaar maakte.

Ik had m in elkaar gezet en die flaps hadden nog moeite om te bewegen, de propellor liet ik tot 2 keer draaien op een volle batterij, en derde keer wilde hij niet meer. Het is dus zeer kwetsbaar spul, en ik kan niet werken met kwetsbaar spul.

Toen kwam ik wat spul tegen op internet. Zoals dit model, dit is een chessna: BananaHobby - 6 CH BlitzRCWorks 2.4GHz Red Flight Trainer Master Pro Radio Remote Control Electric RC Airplane RTF

Je ziet duidelijk dat je hier te maken hebt met spul dat aardig stevig is. En een cessna is een vliegtuig waarmee je kunt beginnen uiteindelijk, want het is een rustige beheersende vliegtuig.

Mijn vraag is; waar kan ik deze toestellen krijgen? Want zoals ik de prijs bekeek is het zeer goedkoop. Dus het kan mij wel uit...

Of zal het weer eens zo zijn dat het hier in NL rond de 600 euro zit, zo'n toestel?

600 € is wel wat duur voor een toestel.

Begin gewoon met een multistar van multiplex.
Best betaalbaar.
Een cessna is goed voor een tweede toestel, hoe mooi het ook lijkt.
En een goede tip die hier meermaals gegeven word, sluit je aan bij een vliegclub en vlieg met examinator.

Johan.

Ga eens zoeken op Parkzone of Art Tech, komt aardig overeen met BananaHobby. Banana Hobby is voor zover ik weet alleen in de USA verkrijgbaar, dus spareparts is een probleempje. Zowel Parkzone als Art Tech zijn hier in NL volop verkrijgbaar.

Modelvliegtuigen zijn per definitie licht en dus kwetsbaar!
Vooral voor beginnersmodellen (maar niet alleen daarvoor!) wordt veel schuimmateriaal gebruikt, dit is niet alleen licht maar ook elastisch, waardoor het beter bestand is tegen beschadiging dan andere, stijvere materialen.

Het standaard beginnerstoestel, waarmee je prima kan leren vliegen en ook daarna nog lang plezier kan hebben, is de Multiplex Easystar, waarover je ook op dit forum veel kan lezen. Ook daar zitten de staaldraad pushrods die de roeren bedienen, aan de buitenkant; dat is geen enkel bezwaar en heeft het voordeel dat je er zo nodig makkelijk bij kan.
Maar er zijn veel meer geschikte beginnerstoestellen.
Schuim heeft het grote voordeel dat het niet makkelijk kapot gaat, maar áls het kapot gaat makkelijk te lijmen is. En als beginner zal je af en toe brokken maken (en soms als gevorderde ook).

Er worden veel komplete sets aangeboden van vliegtuig + zender, maar dat zijn meestal zenders waarmee je, als je door gaat met modelvliegen, al gauw mogelijkheden te kort komt. Lees bijv. dit verhaal: http://www.modelbouwforum.nl/forums/beginners/117858-een-zender-kiezen.html

Laatst bewerkt door een moderator:
ik lees het al... dan weet ik eerst genoeg... dan zie ik af van modelvliegen... :) aangezien ik last heb van een domme kracht(geen controle over mijn spieren), dat ik zomaar iets kapot maak... en dat werkt niet voor mij...

maar nogmaals bedankt iedereen...

Hallo,

Als ik jou verhaal zo lees dan denk ik dat je op eigen houtje aan het proberen bent om iets vliegend te krijgen. Nobel streven! Maar mijn tip is als je zo wil gaan beginnen met vliegen en je weet niet waarmee, waar je spullen kunt halen enzo is: Klop eens aan bij een modelvliegclub bij jouw in de buurt en vraag daar eens om advies (tips). Zo word de kans op lekker vliegen een beetje groter.

Groeten Robert,

Back