gewenste eisen aan hoogtemeter

Beste mensen,

Ik ben van plan ooit nog een hoogtemeter te gaan maken, voor modelrakketten. Dit gaat nog heel lang duren, maar de sensor heb ik waarschijnlijk al. Binnenkort leren hoe ik hem nauwkeurig uitlees.

Maar nu komt het, de mensen die al een tijdje in de rakethobby zitten weten denk ik wel wat je nu van zo'n apparaat verlangt.

Dus misschien zou je dat hier kunnen vertellen denk aan bijvoorbeeld:

* Accu, oplaadbaar/vervangbaar
* formaat
* Gewicht
* uitlezing, opvraging van de hoogte via computer/standalone of allebij
* totale tijd van meting naar vluchtgegevens, 10 minuten 5 minuten etc
* prijsklasse
* nauwkeurigheid
* ontsteking voor parachute ejectie

En ga zo maar door. Als jullie dit zouden willen vertellen wat verlang je van een apparaat. En wat de prijs betreft probeer redelijk te blijven natuurlijk. Met een hoge nauwkeurigheid, moet je ook aan de prijs denken .

Alvast bedankt.

leuk idee

Er zijn meer mensen in nederland mee bezig geweest en het is heel goed mogelijk er zelf een te maken :-)

Ok hier mijn lijst je met dingen die ik graag in een hoogte meter zie.

Als accu gewoon een 9 volt blok dat ik na een vlucht kan vervangen. Risico nemen dat mijn accu leeg is doe ik niet ,dus gaan mijn batterijen een vlucht mee.

Wel graag een backup systeem, als mijn battery problemen geeft bij de start wil ik niet dat mijn computer reset. Dat heeft al menig Rdas het leven gekost :cry:

formaat

passend in een 38 mm buis, met de montage gaten op de zelfde plek als een Rdas, zo dat ik hem over kan zetten zonder mijn raket om te bouwen

Gewicht zo min mogelijk, hoewel die paar gram in een raket van 5 kilo ook niet echt uit maken.

hoogte uitlezing .

Piepjes in meters, en een uitlezing via mijn pc of handheld. maakt niet heel veel uit als ik mijn records maar kan claimen 8)

5 minuten lijkt me zat als uitlezing, Als ik op Bv 't Harde vlieg mag mijn vlucht niet langer duren dan 2 minuten.

Prijsklasse

kijk naar wat de concurentie kost en ga daar onderzitten.

naukeurigheid vind ik van minder belang dan betrouwbaarheid. als mijn chute er niet uit komt dan heb ik een vet probleem . Als mijn hoogte meter er 5 meter naast zit zal me dat een worst wezen op een vlucht van 7000 meter.

parachutering

zowel op apogee als een zelf in te stellen hoogte. drogue/main.

verder is een break wire om te starten prettig als je met hybride motoren vliegt.

Een baken functie als je raket in het mais veld land.

timer funtie wanneer je in de onderste trap van je twee trapper een boord comp hebt zitten die zowel de tweede trap als de parachutering moet regelen.

controle ledje op je ontsteker uitgang, let je aan dan is je ontsteker goed :-) , en heb je hem ook behoorlijk aangesloten.

ALs ik nog meer verzin dan zet ik het erbij.

Oke ik zie nu al wat er gaat gebeuren. De kleine modelbouw en de al wat grotere bouw. ik zat nog aan het model te denken dat een 9 volt blokje eigenlijk te groot is. Maar blijf reageren, ik wil alle ideeen weten, kan altijd meerdere versies komen.

Aan de andere kant

Een heel klein gebruiks vriendelijk timertje, is ook welkom :-)

Dus alleen een timer functie , en verder geen opties. Timer moet wel in te stellen zijn. conector blokjes er op zijn ook wel heel handig, een G swich om de boel te starten , en iets anders dan soldeer bruggetjes om je tijd anders in te stellen.

Ander leuk ding is een Apogee detector. soort kunstmatige horizon.
gaat je raket meer dan 15 graden uit het lood dan moet er iets uit of inschakelen.Das namelik errug pretig als je met airstarts vliegt . Moet je twee traps schaal modellen bij voorstellen. Of bruut grote modellen die nadat dat eerste motor is uitgebrand de volgende motoren starten.

Dan moetje denken aan een Kuifje raket van bijna 3 meter :-)

Nou een timertje vind ik dan ook weer ietswat te simpel, het word wel een datalogger, en ik denk dat dan de uitstootontsteking af gaat als de raket zijn hoogtepunt heeft bereikt.

Maar het zal een langdurig projectje worden denk ik zo, af en toe een prototype meegeven aan iemand zodat die uitgetest kan worden.

ik kan hem altijd mee laten vliegen als back up systeem. als je er dan een uitlezing op hebt zitten. kan je als je twee systemen naast elkaar zet goed zien of het gewerkt heeft.

janhein zei:
Een heel klein gebruiks vriendelijk timertje, is ook welkom :-)

Wel eens gedacht aan een (Hema) horloge met stopwatchfunctie ?
De uitgang naar het *pieperplaatje* is makkelijk om te bouwen naar een schakelende uitgang.
Over het startknopje een zgn G-switch is wel het makkelijks te realiseren, klein microswitchje met gewichtje ?
Voeding uit 3 knoopcellen om een eventueel relaisuitgang te maken, 1 knoopcel (reeds in horloge aanwezig) voor een electronische uitgang.
Gewoon creatief blijven denken :D

Er zijn goede en goedkope timers te koop. probleem met die dingen is alleen dat ze zo vreselijk klein zijn ;-). er zitten geen normale connetors aan zodat ik mijn ontstekers kan aansluiten en de timer op het veld anders instellen kan alleen met een soldeer bout.

Hoe makkelijk kan ik een (Hema) horloge vertellen dat hij na 2 sec moet gaan piepen ?

Met de countdown functie......mits aanwezig natuurlijk.
Andere oplossing zou kunnen zijn een eierkokerwekker.
Ik gebruik deze al jaren voor belichting van printjes en is per sec in te stellen.
Deze wekkertjes zijn er ook voor laboratorium doeleinden en zijn tot op 1/100 sec in te stellen.
De wekkertjes hebben een prettig grote display, dus duidelijk uit te lezen / in te stellen.
Het uitbreidingsprintje hoeft niet groter te zijn dan het printje van de wekker zelf, ongeveer 3x6 cm.
Het uitbreidinsprintje zal uit een trigger ic, relais (transistor) en wat kleine componenten worden opgebouwd.

Dat lijkt mij persoonlijk een beetje aan de grote kant worden.

mijn huidige boord computer is 90 mm lang en past in een buis met een diameter van 38 mm.

Een kleiner model past in een buisje van 24 en is zo groot als een Estes D12 motortje

De timers die ik nu gebruik zijn ongeveer zo groot als een 20 centstuk. En kosten rond de 10 euro.

Maar ze hebben de al eerder genoemde nadelen.
wil je een simpele timer dan speelt gewicht wel degelijk een rol.

Nou Topic kick!!!

Ik heb hem af. :D haha de afgelopen week heb ik hem uit de kast gehaald printplaat gemaakt, firmware verbeterd en uitgetest.

Hij is nauwkeurig op 10 meter. Dus voor de hele hoge vliegers is die geschikt voor de kleinere onder ons niet. Noujah nauwkeurig, het is echt een prototype. Dus de voeding is nog niet goed gestabiliseerd, daar kwam ik later pas achter.

En helemaal af is het project zeker niet want de software voor de pc moet ik nog aan beginnen. Voorlopig is het hyper terminal en hoofdrekenen.

Maar hij past absoluut in een 38 mm buis werkt op 2 AAA batterijen en kan 13 minuten opnemen met 20 samples per seconde.

meterklein.jpg
Het is het prototype, dus alle onderdelen zijn nog van groot formaat enzo. De kosten weet ik niet zeker. Aantal onderdelen zijn samples. Op dit moment zitten er nog geen functies op hij meet en als die vol is spuugt die de gegevens ook weer uit.

Maar hij kan 13 minuten opnemen, en als je de accu verwisselt blijft alles bewaard en hij gaat verder dus 2 metingen achter elkaar kan ook. Ander voordeel is dat die dus op 2 AAA werkt niks dure accu's gewoon 2 euro bij de aldi kan je heeeeeeeeeeeeel vaak meten.

Ohja hij weegt 40 gram ongeveer

Nou ik dacht dat jullie na 3 jaar het wel leuk vonden om een update te zien :d

Laatst bewerkt:
Ja dat vind ik leuk :-)

laat maar horen wanneer je een keer een test vlucht wilt maken. dat bouw ik er wel een raket omheen.

Hoi Janhein, In principe is die testbaar en zou ik je hem zelfs nog zo willen opsturen op voorwaarde dat ik hem terug krijg natuurlijk.

Maar je hebt een computer nodig met hyperterminal er op of soortgelijk programma en!!! een seriele poort. Dat is essentieel op dit moment.

Ik kan hem nog wel een beetje ombouwen dat je met een schakelaar kan kiezen dat die de gegevens gelijk weergeeft.

Of ik kan de firmware veranderen dat die enkel aangeeft wat het hoogste punt is. Maar daar zit niet de kracht van dit ding in. Hij registreert echt 20 keer per seconde de hoogte. Kies maar.

Ik zou zelf wel graag bij het schieten willen zijn, maar het probleem is dat ik bijna altijd 7 dagen in de week bezet ben :P

hahahaha

ik zit hier net met een biertje voor mijn tent :-)

dus je bent net te laat. ik ga evne kijken in mijn planning wanneer we je hoogte meter een keer kunnen testen. En ik weet dat er een nieuwe wedstrijd aan gaat komen waar raketten to psies 1000 meter gevlogen gaan worden.

ik hou je even op de hoogte :-)

Dat hoeft ook niet , ik kan het ding gewoon mee laten vliegen als dummy. Dan heb je een mooie vergelijk met andere hoogte meters.

Back