Gewicht Extra230L Jamara

Collega vliegers,

Langs deze weg een gewetensvraag aan jullie. Onlangs ben ik gestart met het ombouwen van mijn Jamara Extra230L (2.00 meter span) om te bouwen naar Electro. Zodat hij eindelijk een keer van de zolder af komt.
Nu heb ik zonet de kist even gewogen en kwam met één set accu's op een totaalgewicht van maar liefst 8.5kg en met de gewenste dubbele accu setup op maar liefst 10kkg.
Nu slaat de twijfel toe, is dit te zwaar voor deze kist.
De electromotor is sterk zat maar ik heb mijn twijfels over de vleugelbelasting, vleugelopervlak is 58dm2, als ik dit omreken zou ik op 173G/dm of 147G/dm uitkomen. Dit lijkt mij allemaal erg hoog of............
Ben bang dat ik dadelijk een soort baksteen moet landen.
Wat wegen jullie 2 meter kisten ongeveer? Wat vinden jullie van dit gewicht?
Nogmaals trekkracht zat met de setup (+17kg statisch) maar het gewicht brengt mij erg aan het twijfelen !

Ik hoor graag jullie mening !!!

Alvast dank,

mvg Fred

Als benzine versie weegt hij bij mij af getankt rond de 8.5kg.
En dat is voor mijn gevoel al te veel.
Het vliegt wel maar heeft ook nare stall eigenschappen.
Al harriërend aan komen vliegen en tot hover overgaan is bijna onmogelijk. Breekt ie uit.

Nu doet mijn 2 cylinder HK SV twin motortje er niet zo hard aan trekken dus dat kan ook het probleem zijn.

Je kan het proberen, mocht het niet lukken dan die setup in een echt kistje doen van houtbouw.

voor een 3d kist is een gewicht van 6-7 kg wel redelijk, 10kg op een 2 meter kist is gewoon ontzettend veel, denk niet dat het je vliegeigenschappen gaat verbeteren met zo'n hoog gewicht.

Neem bijvoorbeeld de toestellen van pilot-rc, zelfs de 2.20M versie zit ruim onder het gewicht van jouw vliegtuig (7,2 kg volgens opgaaf)

Mijn 2mtr Knol Extra weegt ongeveer 6.5kg met een halve tank brandstof. Met 45cc benzinemotor.
10kg is het gewicht voor een 2.6mtr kist!

Laatst bewerkt:
Bedankt

Heren,

Allemaal dank voor de reacties, welke helaas mijn vermoedens al bevestigen, veel te zwaar.
Daarom zo net maar een lichtere motor besteld (scheelt 1500 gram). Hierdoor kan ik oof 2 accu's minder meenemen hetgeen ook nog een 2x 840 gram scheelt. Aalles bijelkaar ben ik dan ruim 3 kg lichter!! Hopen dat het dan gaat vliegen.
En dan maar op zoek naar een 2.6 meter kist voor de huidige motor!

Nogmaals dank voor de reacties!

mvg Fred

Heren,

Allemaal dank voor de reacties, welke helaas mijn vermoedens al bevestigen, veel te zwaar.
Daarom zo net maar een lichtere motor besteld (scheelt 1500 gram). Hierdoor kan ik oof 2 accu's minder meenemen hetgeen ook nog een 2x 840 gram scheelt. Aalles bijelkaar ben ik dan ruim 3 kg lichter!! Hopen dat het dan gaat vliegen.
En dan maar op zoek naar een 2.6 meter kist voor de huidige motor!

Nogmaals dank voor de reacties!

mvg Fred

Als je op 7kg uitkomt, maximaal 7.5kg, dan gaat dat prima vliegen!

Als je op 7kg uitkomt, maximaal 7.5kg, dan gaat dat prima vliegen!

Dit meen je niet, 7.5 kilo voor een 2m kist? Dat is een baksteen. Die kisten van Jamara zijn veels te zwaar. en vliegen verschrikkelijk slecht.

Als je slim bent zet je deze kist snel terug op zolder. Dat is waar een Jamara kist hoort!

Een beetje 3D kist van 2M electrish weeg max 5.5 kilo Liever nog onder de 5 kilo.
Kijk bijvoorbeeld naar de 2M sukhoi van Sebart. Of de nieuwe 3D monster van sebart
Die is makkelijk onder de 5 kilo te houden.

Ook 10 kilo is niet het gewicht van een 2.6m kist.
Een normale 2.6m kist weegt ongeveer 13 kilo. Dan heb ik het over een krill of een Pilot.
Jack Jonk en dat soort kisten zijn daar weer uitzonderingen op. Maar daar heb je aan een 80 cc ook voldoende mee. Een fatsoenlijk 2.6/2.8m kist wil je minimaal een 2 cilinder 100.
liever nog een 111 of een 120.

Da's wel een beetje extreem zwaar ja, mijn 2.2 meter Pilot Yak weegt maar net 7.5kg.....

Back