Gewicht toevoegen, of gewicht verplaatsen?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pompebled, 4 apr 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    De nieuwe Lipo's voor m'n Parkfun Fusion (Easystar clone met ailerons) zijn binnen en voorzien van de correcte stekkers.

    Bij weging bleek dat ze gemiddeld 10 gram lichter zijn dan de oude lipo's die 170 gr wegen en daar moet al 75 gram lood bij om het balanspunt goed te krijgen.

    Om nu nog meer gewicht toe te voegen staat me eigenlijk een beetje tegen, dus ik speel met het idee de neus af te zagen vlak voor de cockpit en 40 mm schuim ertussen te plakken.
    Door de langere hefboom heb ik dan geen, of weinig lood nodig om het zwaartepunt goed te krijgen.

    Doen? Of haal ik mezelf problemen op de hals met het vlieggedrag door gewicht verder naar voren te plaatsen?

    Groeten, Jan.
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    10 gr er bij dat maakt toch niets uit ?
    Volgende maal een grotere accu kopen , kan je langer vliegen.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo René,

    Het idee is om 85 gram lood uit te sparen aan dood gewicht.
    Grotere lipo's passen niet omdat de neus inwendig vrij smal is, geloof me, dat heb ik echt wel geprobeerd...

    Groeten, Jan.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    85 gram ga je niks van merken op een easystar achtige. Zo kritisch is het ook weer niet op dit model.
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Het verbaast me dat daar 75 gr lood bij moet , heb je het CG niet te ver naar voor gelegd, normaal ligt het CG bij dit soort toestellen goed als je de aanbevolen lipo plaatst.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo René,

    Het was een kit, dus ik ben aan het lijmen geslagen destijds. Er zat een kolossale verchroomde 'knikker' bij, die ik niet in de neus heb geplakt omdat de lipo dan verder naar voren kon en ik maar 75 gram lood bij hoefde te plaatsen.

    Mechanisch is het verlengen van de neus met 40 mm geen probleem, mijn vraag was, of ik er qua vlieggedrag ook nadeel van ga ondervinden, als het gewicht verder van het zwaartepunt komt te liggen.

    Groeten, Jan.
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je het cg niet verplaats dan blijft het vlieg gedrag het zelfde.
    Je vlieg gedrag zal maar veranderen als je achter en voor gewicht wegneemt en het cg op de zelfde plaats blijft , kist heeft dan een kleiner traagheid moment en gaat levendiger reageren op je stabilo
    Mijn zwevers hebben allemaal een lange neus, zo kan ik trimmen met de lipo .
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou gewicht toevoegen, kan helemaal geen kwaad bij zo'n model.
    De neus veranderen kan, als je het niet goed doet, een naar vlieggedrag opleveren.

    GJ
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    De Fusion is dan wel een motorzwever, maar met bovenstaande in gedachten, heb ik gisteren de zaag erin gezet:
    Nose job.JPG

    Vervolgens twee stukken blauw Depron van 70 x 80 mm op elkaar gelijmd, hartlijn er op gezet en de beide romphelften er tegenaan gehouden en afgetekend.
    Met een mes de grootste stukken er afgesneden en de wanddikte afgetekend.
    Het grootste gat gemaakt met een gatenzaag en de rest eruit gefreesd met een 3 mm freesje in de Dremel, nabewerkt met een vijl en schuurpapier.

    Alles met UHU POR weer in elkaar gelijmd.

    Na het uitharden van de lijm kwam het grootste klusje, schuren, om de, door het ertussen lijmen van een in de basis rechte cilinder, neus iets te verjongen, zodat het minder een guppy effect heeft.
    Guppy.JPG

    Zoals je kunt zien, kom ik in de buurt.

    Groeten, Jan.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Een klein beetje flauw van het met de hand schuren heb ik voorzichtig de excenter schuurmachine in de laagste stand er op gezet, dat gaat een stuk vlotter.
    In één hand de romp en in de andere de schuurmachine is wel even een evenwichtsoefening, maar ik ben zover dat de eerste laag glasweefsel en epoxy op de onderste helft ligt uit te harden.

    Groeten, Jan.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Het is geen weer voor buitenactiviteiten, dus even wat nat in nat geplakt, dat is altijd een kleverige aangelegenheid, dus niet een van mijn favoriete bezigheden, maar de verlengde neus zit nu rondom in het glas:
    Rondom in het glas.JPG

    Dit voegt rond de 10 gram toe, dat scheelt straks weer in het lood, mocht dat nog nodig zijn...
    Misschien krijgt de neus nog een kleurtje, om de nose job te verhullen.

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Man, jij had plastisch chirurg moeten zijn !!
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    De neus van rutte
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    En dan VVD op de vleugels?
    Mwah, denk 't niet, tenzij het vliegtuig erg veel crasht, dan is het misschien een optie...

    Groeten, Jan.
     
    Unusual RC en ISOLA2 vinden dit leuk.
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Door de extra ruimte naar voren, krijg ik nu zelfs 3S 4000mAh lipo's met een gewicht van 385gram in de romp...
    De vraag is nu of die lipo's ver genoeg richting zwaartepunt geschoven kunnen worden om neuslastigheid te voorkomen.

    Groeten, Jan.
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als er geen mogelijkheid is om te schuiven met RC, accu. Dan functioneel ‘lood’ toevoegen.

    Gewicht is geen issue. Het zijn geen bakstenen hoeveelheden.

    Het vlieggedrag door een correct CG is waar het om gaat.
    Is die balans niet op orde, komt het niet goed.

    Deze modellen zijn vergevings gezind. Maar blijven gevoelig op dat zwaartepunt. En kunnen daardoor vervelend vliegen.
    Je kan daar mee spelen binnen de grenzen van wat je prettig vliegen vindt.

    Heb je daar minder ervaring mee, zet je die balans op fabrieks safe. Conform de manual. Betert het sturen, stap je over op een geavanceerder toestel, ARF of zelfbouw vanuit kit of eigen ontwerp... een nieuwe uitdaging in.

    Op elke kist moet wel functioneel ‘lood’. Soms in de gedaante van een zwaarder staartwieltje, of lichter spinnertje op de motor.

    Sommige modellen zijn zeer gevoelig. Andere wat ruimer in de marge.

    Om dat CG af te meten heb ik een waag of twee.
    Die zijn voor lichtere modellen. Soms lukt nog net een grensgevalletje.

    Anders gaat het met een takeling aan het plafond.


    Je zou qua accu ook kunnen mikken op 2200 mA en en er in plaats van 1, er 2 aan te schaffen.
    Als je goed propt heb je toch een redelijke vliegduur en wissel je de accu en kan de ander weer laden.

    Je vliegduur wordt niet alleen bepaald door de accu, maar ook door je fysieke spanningsboog.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2021
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Die 4000mAh lipo met een gewicht van 385gr was niet serieus bedoeld, de bedoeling is om te gaan vliegen met de 2200mAh van rond de 170gr die ik ervoor heb aangeschaft.

    Het ging me er om te laten zien wat het verlengen van de romp aan ruimte winst oplevert, want die grote lipo paste er voorheen met geen mogelijkheid in...

    @Bas: Als muzikant, in ruste, heb ik sowieso al een vrij grote spanningsboog, iets wat me bij het leren vliegen met mijn multirotors goed van pas komt. Als je Lipo het ruim 20 minuten volhoudt en je tussendoor eigenlijk niet wilt (hoeven) landen, moet je de kop er wel bij kunnen houden.

    Voor het leren vliegen met een vaste vleugel is het meer het gebrek aan ervaring en het kunnen inschatten van de positie van het vliegtuig op enige afstand van de zender, waar ik 'last' van heb en rare dingen doe, waardoor een crash erg tot de mogelijkheden behoort.
    De optie om bij de multirotors de self level in te kunnen schakelen heeft me vaker uit de problemen geholpen dan ik wil toegeven.

    Jammer genoeg helpt dat niet als er plotseling een boom in je vliegpad springt...

    Het Pinocchio verhaal is hiermee wel klaar, misschien nog een kleurtje, maar dat moet wachten tot de buitentemperatuur hoog genoeg is om de suitbus te kunnen hanteren.

    Ik ben nu bezig de neodym magneten in de vleugelhelften pas te maken, die gingen me wat gemakkelijk los.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Met zo een easystar blijf je met gemak een kwartier boven, tenzij je constant volgas gaat knoerten. Ik bedoel dan met een 2200 3s pakket.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Geweldig! Bij dit soort uitspraken zie ik mezelf met een van spanning vertrokken gezicht aan de gasknuppel hangen, vol gas te knoerten...

    Dit soort vliegtuigen zweeft ook redelijk, dus een kwartier zou ik fluitend moeten halen als de omstandigheden gunstig zijn.
    Dan zit ik wel tegen de rand van mijn fysieke spanningsboog aan, dus dan wordt het ook wel weer tijd om te landen zodat het wit van de knokkels kan wegtrekken.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina