Gewicht toevoegen, of gewicht verplaatsen?

Het gaat hier over hoe lang je ongeveer zo`n easystar boven houd . Hoe jouw fysieke spanningsboog ervoor staat en hoe jouw knokkels eruitzien zal mij aan mijn anus oxideren. Daarvoor moet je naar de huisarts.
 
Een echte zwever kopen, 2.5 à 3 m span , eenmaal goed afgesteld kan je die op een rustige dag met je handen in je zakken zijn gang laten gaan 2 volledige cirkels is geen uitzondering :), en als er dan nog wat thermiek is dan is het helemaal feest.:banana:
Landen op de juiste plaats is dan weer de uitdaging wat die schoonheden hebben geen zin om naar beneden te komen, dat moet je dan weer oplossen met de juiste instelling van ailerons en flaps of een remklep.
 
Met een Easystar kun je oonverwachtsctoch goed thermieken. Jaren terug voor een collega van kantoor een 2ehands Easystar gekocht en ingeregeld qua zwaartepunt. Even in de duingebied naast de flats in Zandvoort testvluchtjes gemaakt s avonds, hoogte gemaakt en motor uit. En dat gekke ding bleef maar op 100m hoogte hangen. Dus rondjes draaien om de beste stijging te vinden. Een kwartiertje zonder motor gevlogen.
Als rc-zwever vind ik dat gewoon leuk. Natuurlijk met F5J of F3J gaat dat veel beter maar laat Jan eerst rustig beginnen.
 
Jan laat zich niet zo snel gek maken, dus dat komt wel goed.
Vanmiddag een paar Neodym magneten achter een stukje multiplex in de vleugels gelijmd, zodat die wat steviger vastzitten (hoop ik).
Als de lijm uitgehard is de boel weer in elkaar en zien waar ik zwaartepuntsgewijs uitkom.

Ik had al wat filmpjes van Easystars als helling zwever bekeken, dus ik weet dat het kan.
Nu ik nog.

Groeten, Jan.
 
Een echte zwever kopen, 2.5 à 3 m span , eenmaal goed afgesteld kan je die op een rustige dag met je handen in je zakken zijn gang laten gaan 2 volledige cirkels is geen uitzondering :), en als er dan nog wat thermiek is dan is het helemaal feest.:banana:
Voor de toekomst heb ik een SIG Riser 100, moet ik nog ophalen.

Groeten, Jan.
 
Dat heb ik ook gedaan maar de klemkracht valt best tegen !
Mijn eerste poging, met de magneten elk achter een halve millimeter hout, valt mij ook wat tegen, maar eerst eens zien wat het in de praktijk doet.
Ik kan het altijd nog veranderen.

Groeten, Jan.
 
Magneten houden eigenlijk alléén goed als ze echt, metaal op metaal, vlak tegen elkaar aan liggen. Met iets er tussen, ook al is het maar een halve mm hout, werkt teleurstellend slecht.
 
Dit zijn een paar 10 x 10 x 5 mm exemplaren, die krijg ik niet los als ze koud op elkaar zitten ingelijmd in de vleugel, vandaar het hout...

Mocht dit onvoldoende houdkracht hebben om de vleugels bij een landing in de romp te houden, dan wil ik een setje erin plakken met alleen een laagje glasweefsel en epoxy er overheen dat is aanzienlijk dunner dan het hout.
Hiervan maak ik dan wel eerst een proefopstelling, want ik wil niet het schuim uit de vleugel trekken, terwijl de magneten aan elkaar blijven.

Groeten, Jan.
 
Vandaag Pinocchio weer even inelkaar gezet met alle elektronica en lipo erin; met de lipo helemaal naar voren hoeft er geen lood bij en is het vliegtuig licht neuslastig.
So far so good.

Ik moet nog wat bevestigingsdingen maken voor de ontvanger en regelaar, dus er komt nog wat gewicht bij, waardoor de lipo wellicht iets meer richting zwaartepunt kan.

Operatie geslaagd!

Groeten, Jan.
 
Back
Top