Gewichtsbesparing op losse LiPo-cel

Beste allemaal,

Blijkbaar experimenteren sommigen met het lichter maken van een naakte LiPo-cel.

Men gaat de opstaande randen van de alu-verpakking langs weerszijden van de cel inkorten of zelfs wegnemen.
Bij de strook onder de (ingekorte) soldeerlipjes doet men hetzelfde.

Ik stel mij ernstig vragen bij deze aanpassingen.

Naar mijn mening is de verpakking van een cel met reden uit een gesloten (flexibele) aluminium behuizing gemaakt.
De opstaande rand is toch eigenlijk een 'las' om het plaatje alu waaruit de behuizing is gevouwen dicht te maken (en te houden!).

Inkorten of wegnemen van die randen is toch om problemen vragen, nee?

Heeft iemand hier gefundeerde info over?

Mvg,

Wim.

Laatst bewerkt:
Tja, als je het waard vind om verbrande vingers of een uitgefikte vliegtuig/heli/boot/auto te hebben omdat je een paar gram wilde besparen.. zeker doen!

Wat is er überhaupt het nut van? In verhouding zal je nog geen 1% besparen?

Als je het mij vraagt ben je al dom bezig wanneer je de krimpkous van een lipo niet vervangt wanneer die gescheurd is, laat staan dat je in het alu folie gaat knippen.

En als je dan toch wilt besparen.. kort je kabels in, dunnere kabels (als het kan), silicone van kabels er af en vervangen door krimpkousje, titanium schroefjes enz enz enz...

[FONT=Arial,Helvetica][SIZE=-1]Een liter staal weegt 7.9 kilo, aluminium 2.7 kg, en titanium 4.5kg.[/SIZE][/FONT]

aluminium boutjes nemen ;).. en ik zou adviseren

JE BENT EEN RUND ALS JE MET ACCU'S STUNT

zoek de batterij :roll:
Lipo.jpg

Begin bij het begin.

Dus lichte kist kopen/bouwen.
Een arf kist kun je altijd nog proberen lichter te maken.
Lichter maken hoeft ook niet minder sterk te zijn.
Soms zit er onnodig materiaal of er kan lichter materiaal gebruikt worden etc etc.

Tussen lipo,s zit veel verschil in gewicht zoals met alle hardware.
Je kan draden inkorten etc etc

Maar aan de lipo zelf.... Nee lekker van af blijven. Evt alleen de + en - draad wat inkorten.

Hm, effe wat meer info verschaffen:

De celletjes die men gaat 'bijwerken' zijn wel die met heel lage capaciteit, 100mAh en lager zeg maar.

Op de celletjes na is al de rest al tot het absolute minimum 'gestript'.

Bij een vlieggewicht van 15-20gr nog eens 0,5gr afpietsen is wel degelijk de moeite.

dus dat zijn die vliegende lantaarns.....

het blijft ronduit gevaarlijk om een lipo bij te snijden... die zak zit er om meerdere redenen om

Back